۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
چرایی کاهش تولید مس معدن سونگون
رئیس خانه معدن در نامه ای خواستار شد

چرایی کاهش تولید مس معدن سونگون

بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار رسیدگی به مسائل کارگری و چرایی کاهش تولید مس معدن سونگون در آذربایجانشرقی شد.

بازار؛ گروه صنعت: «محمدرضا بهرامن» در این نامه تاکید کرده است که علیرغم تمامی تمهیدات و اقدامات لازم برای حل مشکلات مسائل کارگری این معدن که در چند ماه گذشته توسط مدیریت شرکت مس سونگون و شرکت های فعال در بخش جابجایی مواد معدنی انجام داده‌اند متاسفانه به علت دخالت افراد غیرمسئول تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

رئیس خانه معدن ایران از کاهش تولید مس در معدن سونگون یکی از معادن بزرگ مثل کشور است اظهار تاسف کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت این معدن شد.

مسائل کارگری شرکت سونگون باعث افت شدید تولید در این معدن شده است
بهرامن افزود: آثار مخرب دخالت افراد غیرمسئول در مسائل کارگری شرکت سونگون باعث افت شدید تولید در این معدن شده است که نتیجه آن جز اتلاف سرمایه های ملی چیز دیگری نبوده است.

رئیس خانه در این نامه از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده است با توجه به حساسیت موضوع و امکان تسری آن به سایر واحدهای تولیدی در کشور دستور فرمایید یک گروه ویژه موضوع یاد شده را در معدن سونگون بررسی تا شاهد عادی شدن شرایط کار در این مجتمع معدنی و تولید آن باشیم.

بهرامن یادآورشد: صنعت معدن در کشور در شرایط کنونی نقش سازنده‌ای در اقتصاد دارد به طوری که معادن در تامین مواد اولیه صنایع سهم بزرگی را در رونق بازار و اشتغالزایی در مناطق محروم و توسعه نیافته دارند.

معدن یک اولویت و مزیت برای توسعه اقتصادی است
رئیس خانه معدن ایران تاکید کرده است: در کشورهایی که دارای ذخایر معدنی هستند، صنعت معدن یک اولویت و مزیت برای توسعه اقتصادی است و برای رونق اقتصادی ساماندهی صنعت معدن بسیار ضروری است.

شایان ذکر است که پیشتر این دبیر کمیته پیمانکاران معدنی اوایل آبان ماه سال جاری در نامه‌ای به رئیس خانه معدن ایران اعلام کرده بود که از ابتدای سال جاری با استفاده از صداقت پرسنل معدن مس سونگون عده‌ای در پشت پرده به دنبال طرح مسائل حقوق و دستمزد معدن مس سونگون به دنبال ایجاد اختلال بودند و این مساله بر میزان تولید این معدن بسیار تاثیر گذار بوده است.

معدن مس سونگون ورزقان و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان در موقعیت روستای سونگون واقع در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله این کانسار از شهر تبریز ۱۳۰ کیلومتر، و از ورزقان ۳۰ کیلومتر بوده و در محدوده روستای سونگون ورزقان واقع است.

معدن سونگون در شمال باختری ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد
این معدن در یک منطقه کوهستانی با متوسط ارتفاع ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا واقع شده و در شمال  باختری ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد. این کانسار به صورت توده نفوذی، بر روی رشته کوه‌های ارسباران (قره داغ) قرار گرفته ‌است.

این رشته کوه‌ها با ۸۰ کیلومتر عرض بخشی از کمربند آندزیتی آلپ - هیمالیا است که رشته کوه‌های یاد شده از سمت شرقی از انتهای کوه‌های تالش، جنوب شهرستان گرمی شروع شده و با روند غربی - شرقی از سوی غرب به رشته کوه‌های قفقاز در جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نیز آناتولی در ترکیه متصل می شود.

کانی سازی اصلی کانسار در این معدن شامل کانی‌های مس و مولیبدن است و دومین تولیدکننده مس ایران محسوب می شود و ذخیره احتمالی این معدن بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن (با توجه به اکتشافات انجام گرفته) حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده ‌است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون ورزقان حدود ۱.۷ میلیارد تن سنگ مس با عیار  ۶۱ درصد است.

کد خبر: ۱۱۶٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha