۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
نشان‌های تجاری همدان بلااستفاده مانده است| لزوم توجه به داشته‌ها در مسیر ثروت‌آفرینی
بازار گزارش می‌دهد؛

نشان‌های تجاری همدان بلااستفاده مانده است| لزوم توجه به داشته‌ها در مسیر ثروت‌آفرینی

همدان- همدان در دل خود نشان های تجاری بسیاری دارد که با برنامه ریزی و استفاده از آنها می توان در مسیر ثروت آفرینی قدم برداشت اما آنچه شاهدیم اینکه تاکنون از این ظرفیت ها بهره درستی حاصل نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان دارای برندها و نشان های تجاری بسیاری است که می تواند از آن ها در مسیر اشتغالزایی، درآمدزایی، صادرات، ارزآوری و در نهایت ثروت آفرینی استفاده کند؛ برندهایی چون قطب تولید سیر و سیب زمینی کشور بودن، تولید گردو با کیفیت و سایر محصولات کشاورزی مانند سیب و غیره.

وجود شهر جهانی سفال لالجین و مبل و منبت ملایر در دل این استان، بهره مندی از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی و غیره؛ وجود واحدهای تولیدی و کارخانجات متنوع در زمینه های مختلف و غیره همه و همه در صورت وجود یک زنجیره ارزش می تواند دستاوردهای بسیاری به همراه داشته باشد.

نشان های تجاری را در بسیاری از مواقع نادیده گرفته و برای آن ها برنامه ریزی هایی در مسیر رشد و توسعه استان نداشته ایم

اما شاهدیم که در استان همدان نه تنها به این روند توجه نشده و همواره یک جای کار لنگ مانده است؛ بلکه این نشان های تجاری را در بسیاری از مواقع نادیده گرفته و برای آن ها برنامه ریزی هایی در مسیر رشد و توسعه استان نداشته ایم.

حال، در این راستا با بهرام هاشمی؛ معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان، مدیر و مشاور ایجاد و توسعه بنگاه های اقتصادی، مدرس و کارشناس کسب وکار، کارآفرینی و بهره وری گفتگویی ترتیب داده شد تا این نشان های تجاری را به بحث گذاشته و تاثیر توجه به این موضوع بر ثروت آفرینی و درآمدزایی را بررسی کنیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

نشان‌های تجاری همدان بلااستفاده مانده است| لزوم توجه به داشته‌ها در مسیر ثروت‌آفرینی

بهرام هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برند نام یا نمادهایی هستند که با هدف فروش و معرفی کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می گیرند و شکل دهنده ارتباطات و تعاملات بنگاه های اقتصادی و مصرف کنندگان و جامعه مصرفی هستند، عنوان کرد: یک برند تجاری در هنگام تولد و شکل گرفتن می تواند باعث موفقیت و یا عدم موفقیت یک کالا یا سازمان و بنگاه اقتصادی شود.

مدیر ایجاد و توسعه بنگاه های اقتصادی در این راستا با تاکید بر اینکه برند قدرتمند و موفق باعث مطرح شدن و توسعه سازمانی می شود و همچنین نمایانگر راه و روش و نوع فعالیت های کلان سازمان است، اظهار کرد: برندهای برتر می توانند احساسات، هیجانات و روح مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار دهند و باعث فروش و موفقیت یک کالا شوند که البته حالت برعکس این موضوع نیز صادق است؛ مصرف کنندگان در طول زمان به برندها اعتماد می کنند و آن را به دیگران نیز پیشنهاد می دهند.

گاهی اوقات نشان تجاری یا برند سهم بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و برای کسب و کار راه حل هایی را مطرح می کند

وی با اشاره به اینکه هدف از ایجاد یک برند حتی شاید چیزی فراتر از فروش کالا و عرضه خدمات باشد و گاهی اوقات نشان تجاری یا برند سهم بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و برای کسب و کار راه حل هایی را مطرح می کند و حتی تبدیل به حیثیت و تمامیت یک سازمان شده و باعث جذب نیرو و حفظ سهامداران آن سازمان می شود و ارزش آفرینی دارد، گفت: یک تفاوت میان محصول و برند وجود دارد و آن اینکه در حقیقت محصول چیزی است که در کارخانه تولید می شود و برند موردی است که توسط مصرف کنندگان شناسایی و خریداری می شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه نکته قابل توجه در این مسیر این است که بعد از ایجاد و خلق یک برند این رفتار و چگونگی عمل سازمان است که به موفقیت و یا عدم موفقیت برند می انجامد و تمامی عملکردها و فعالیت های یک سازمان و نحوه جهت گیری آن سازمان می تواند به محبوبیت و یا کم رنگ شدن یک برند منجر شود، تصریح کرد: در دنیای امروز و با گسترش اطلاع رسانی هر حرکت و تصمیم گیری سازمان توسط برند آن سازمان مورد ارزیابی قرار می گیرد و موفقیت ها و شکست های سازمان با برند آن سازمان نمایان می شود کمااینکه امروزه برند یا همان نام تجاری سرمایه بسیاری از کسب و کارها محسوب می شود و ارزش و اعتبار نام تجاری یک شرکت چندین برابر ارزش دارایی های مشهود و قابل رویت آن است.

برند یک حرکت ذهنی و روحی است که باید در ذهن مصرف کنندگان، خریداران، سهامداران، کارکنان و کاربران قرار گیرد

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان ادامه داد: از سوی دیگر برند یک حرکت ذهنی و روحی است که باید در ذهن مصرف کنندگان، خریداران، سهامداران، کارکنان و کاربران قرار گیرد.

نشان‌های تجاری همدان بلااستفاده مانده است| لزوم توجه به داشته‌ها در مسیر ثروت‌آفرینی

هاشمی با بیان این موضوع تصریح کرد: امروز دیگر برندها متعلق به یک گروه خاص، یک ملت و یا یک کشور نیستند بلکه به تمام مردم و به عبارت دیگر به تمام جامعه مصرفی جهان تعلق دارند و عاملی برای انتقال فرهنگ و دانش یک ملت به ملت های دیگر هستند و می توان از آنان به عنوان سفرای فرهنگی نام برد.

وی با اشاره به اینکه نشان تجاری مساوی با خلاقیت، منحصر به فرد شدن، طرح نو، ارزش برای مشتری و ارزش برای کارمندان اضافه کرد: یک نشان تجاری خوب باید دارای ویژگی هایی چون قانون قابل حمایت باشد، به آسانی قابل تلفظ، به خاطر سپردن، قالب شناسایی بودن، جلب توجه وغیره باشد؛ هم چنین، یک نشان تجاری باید مزایای محصول را توصیه کند یا کارکرد را پیشنهاد کند، تصویر محصول یا شرکت را پیشنهاد و جایگاه محصول را در ارتباط با رقبا متمایز کند.

اغلب مدیران بازاریابی و یا مدیران برند، مفاهیم بازاریابی را از قبیل شناخت نیازهای مشتری، موضع‌یابی، فعالیت های ترفیعی و تبلیغی به‌خوبی می‌دانند و تجربه فراوانی در اجرای آن ها دارند؛  اما در مجموع، در این مسیر آنچه آن ها را در بازاریابی محصولات و خدمات دچار مشکل می‌کند،  آن است که نمی‌توانند مفاهیم بازاریابی را در راه ارتقای ارزش نام تجاری به کار گیرند

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه صحبت های خود مطرح کرد: مشکلاتی که امروزه مدیران بازاریابی را به خود مشغول کرده این است که تلاش آن ها برای خلق و نگهداری برند فاقد برنامه‌ریزی های لازم است.

وی تشریح کرد: این روند، به دلیل آن است که در پی عدم شناخت ویژگی‌های نشان تجاری (برند) و عدم شناخت روش های صحیح مدیریت نام تجاری نمی‌توانند به صورت اثربخشی، محصول را با نام تجاری پیوند بزنند.

هاشمی ادامه داد: اما در مجموع، در این مسیر آنچه آن ها را در بازاریابی محصولات و خدمات دچار مشکل می‌کند، آن است که نمی‌توانند مفاهیم بازاریابی را در راه ارتقای ارزش نام تجاری به کار گیرند. این ها همه از آنجا ناشی می‌شود که آن ها شناخت درستی از نام تجاری به عنوان یکی از مهم ترین دارائی های نامشهود شرکت ندارند و برداشت آن ها از دارایی صرفاً شامل چیزهایی است که درنظر می‌آید و قابل لمس است.

وی با بیان این موضوع به استان همدان و موقعیت هایی که می تواند موجب ثروت آفرینی برای آن شود، اشاره کرد و گفت: همدان قابلیت ورود به عرصه ای را دارد که از نشان های تجاری خود در مسیر درآمدزایی و ثروت آفرینی قدم بردارد اما تاکنون در این مسیر پیش نرفته است.

نشان‌های تجاری همدان بلااستفاده مانده است| لزوم توجه به داشته‌ها در مسیر ثروت‌آفرینی

هاشمی در این راستا مطرح کرد: مالکیت معنوی برند امروزه یک ثروت است، خود کلمه و نام «همدان» یک نشان و برند جهانی است که در دنیا شناخته شده است؛ هم به لحاظ اینکه جز قدیمی ترین شهرها است، هم به لحاظ موقعیت شهرسازی آن، هم به لحاظ مباحث معنوی و دیگر موارد و وقتی می خواهیم از همدان سخن بگوییم باید به تاریخ و تمدن ایران زمین بودن آن بپردازیم.

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه در بحث گردشگری درآمد سرشاری در استان وجود دارد اما در صورتی که بتوانیم از برند «همدان» در این عرصه کمک بگیریم، گفت: این روند نه تنها برای استان همدان بلکه برای کشور نیز می تواند رسیدن به درآمدزایی را در پی داشته باشد.

در صورت توجه به این ظرفیت ها و موقعیت ها به راستی چرخ های اقتصادی می چرخند و ثروت آفرینی می شود

وی با تاکید بر اینکه در صورت توجه به این ظرفیت ها و موقعیت ها چرخ های اقتصادی می چرخند و ثروت آفرینی می شود، ادامه داد: در استان همدان ادبیات و زندگی روستایی وجود داشته و دارد که می توان تجربیات این حوزه را به کار گرفت، تبلیغات و شرایط خاصی را در این عرصه در پیش گرفت و به نوعی از این برند استفاده کرد اما ما این راه را تاکنون نرفته ایم.

هاشمی در ادامه این موضوع تصریح کرد: ما زنجیره را کامل نکرده ایم و همواره اگر قدمی هم در این راه برداشته ایم، مبحثی مطرح شده، بودجه ای گرفته شده اما با ماموریت، چشم انداز و برنامه عملیاتی این موقعیت ها را ندیده ایم.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه در استان همدان هاب و مراکز لجستیکی می تواند زمینه ای برای درآمدزایی باشد اما این ها را هم در استان نداریم، گفت: ما در کشور، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هستیم، قدیمی ترین شهرها را داریم اما از آن ها استفاده ای نکرده ایم، به ماندگاری این نام هم کمکی نکرده ایم.

بوعلی ما را کشوری دیگر ثبت می کند، شاعرمان را دیگر کشورها ثبت می کنند، عید نوروز را هم کشورمان با همراهی دیگر کشورها در یونسکو دارد؛ درحالی که ما می توانیم از این ها ثروت آفرینی کنیم

هاشمی ضمن ابراز گلایه مندی گفت: بوعلی ما را کشوری دیگر ثبت می کند، شاعرمان را دیگر کشورها ثبت می کنند، عید نوروز را هم کشورمان با همراهی دیگر کشورها در یونسکو دارد؛ درحالی که ما می توانیم از این ها ثروت آفرینی کنیم.

وی به سایر موقعیت های همدان در این عرصه اشاره کرد و از گنجنامه همدان، کارخانه های صنعتی و تولیدی های استان، محصولات کشاورزی، صنایع دستی، موقعیت های گردشگری، وجود موزه دفاع مقدس، موزه منابع طبیعی و کشاورزی، غذاهای سنتی و غیره که در استان همدان وجود دارند، نام برد.

نشان‌های تجاری همدان بلااستفاده مانده است| لزوم توجه به داشته‌ها در مسیر ثروت‌آفرینی

هاشمی با تاکید بر ضرورت استفاده از موقعیت تاریخی همدان و ایجاد بنگاه های اقتصادی، گردشگری و خدماتی در استان همدان مطرح کرد: گنجنامه یک نشان تجاری عظیم است اما چرا ما در این عرصه سرمایه گذاری ای نکرده ایم؟ از این نام تجاری می توان برای ایران و همدان استفاده کرد اما ما از این موارد غافلیم.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به وجود کارخانجات و واحدهای تولیدی مختلف در استان همدان گفت: با توجه به این واحدهای صنعتی می بینیم که برای آن ها بنگاه های خاصی نداریم؛ از سویی سوال وجود دارد چرا باید یک برند در همدان که محصولی را تولید می کند پس از جابه جایی سرمایه گذار یا فوت مالک به فراموشی سپرده شود؟ درحالی که در کشوری چون اروپا شاهدیم که نشان تجاری با قدمت بالای ۴۰۰ سال نیز وجود دارد و روز به روز نیز به قیمت آن افزوده می شود.

وی در این راستا به از بین رفتن کارخانه کبریت سازی، پنکه سازی،  کارخانه تولید کامک همدان و مواردی از این قبیل اشاره کرد و گفت: می بینیم که خیلی راحت این نشان ها و محصولات تولیدی در حال از بین رفتن هستند، در حالی که می توانستیم با ورود به عرصه بنگاه های اقتصادی مسیر را به سمت درآمدزایی سوق دهیم.

نیاز به برنامه ای از سوی استاندار همدان هستیم

این کارشناس کسب وکار، کارآفرینی و بهره وری در بخش پایانی این گفتگو اظهار کرد: با توجه به این صحبت ها نیاز به برنامه ای از سوی استاندار همدان داریم، چنان که مقام معظم رهبری هم توجه به نشان تجاری دارند تا بتوانیم با این روند، نشان های تجاری در استان همدان را در مسیر ثروت آفرینی پیش ببریم.

استان همدان در دل خود نشان های تجاری بسیاری دارد که با برنامه ریزی در این عرصه می توانیم در مسیر ثروت آفرینی قدم برداریم؛ حال آن که شاهدیم، تاکنون از این ظرفیت ها بهره ای برده نشده است.

استان همدان در عرصه های مختلف به ویژه بحث های مربوط به کشاورزی و صنایع دستی زمینه های بسیاری را در دل خود جای داده است که در صورت توجه به تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تولید و ورود این روند به عرصه های جهانی می تواند این نشان های تجاری را در مسیری وارد کار کند که نه تنها برای استان همدان بلکه برای کل کشور، درآمدزایی را به همراه داشته باشد.

حال با این تفاسیر با پرداختن به بخش دوم گزارش مربوط به الماس گمشده «درآمدزایی از نشان های تجاری» در همدان که چند روز پیش در همین رسانه منتشر شد، سعی کردیم تا زمینه های ورود به عرصه درآمدزایی با نگاه به نشان های تجاری همدان را مطرح و تلنگری به استاندار جدید همدان زنیم تا در راستای سند راهبردی ای که چهارساله خواهد بود و هم اکنون، در مسیر تدوین آن هستند، به این موضوع توجه و زمینه ها برای رشد و توسعه استان را بیش از پیش در دستور کار مدیران بخش های مختلف قرار دهند.

کد خبر: ۱۱۵٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha