۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
افزایش نرخ کله پاچه با شروع فصل سرما و بالا رفتن تقاضا
رئیس اتحادیه طباخان تهران اعلام کرد

افزایش نرخ کله پاچه با شروع فصل سرما و بالا رفتن تقاضا

رواسی، رئیس اتحادیه طباخان تهران، از افزایش نرخ کله و پاچه همزمان با شروع فصل سرما و بالا رفتن تقاضا در بازار خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف تهران، حسین رواسی رئیس اتحادیه طباخان تهران گفت: از نیمه دوم شهریور ماه خرید هر دست کله و پاچه خام برای فعالان صنف کله و پاچه ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. در فصل سرد به دلیل نگهداری گوسفندان برای زاد و ولد و کاهش کشتار قیمت این کالا افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه طباخان (کله، پاچه و سیرابی طبخ شده و خام) تهران گفت: هر چه گوسفند جوان‌تر و لاغرتر باشد، گوشت کله و پاچه آن کمتر است و هر چه پروارتر، گوشت کله پاچه با کیفیت‌تر و بیشتر خواهد شد.

وی افزود: گوسفندی با وزن ۲۵ کیلو، کله‌ای با وزن یک و نیم کیلو دارد که تنها ۷۰۰ گرم آن گوشت است؛ اما گوسفندی با وزن ۵۰ کیلوگرم، کله‌ای با وزن دو و نیم کیلو دارد که گوشت این کله برابر با یک کیلو ونیم است. برای مصرف کننده یک دست کله پاچه همان یک دست است، چه در نیمه اول سال بخرد چه در نیمه دوم، اما با تشریح فوق معلوم می‌شود که یک دست کله پاچه در زمستان، گوشت بیشتر و با کیفیت تری خواهد داشت، اما فروشنده در زمستان سود زیادی نمی‌برد، چرا که کشتار در زمستان کم‌تر است و تقاضا بیشتر و باید برای امور خود منابع مورد نیازش را فراهم کند.

رواسی ادامه داد: تهیه و عرضه گوشت در زمستان با کشتن گوسفندان کمتری انجام می‌شود و در نیمه اول سال با گوسفندان بیشتری، به طور مثال در نیمه اول برای تهیه ۲۰۰ کیلو گوشت نیار به کشتن ۲۰ گوسفند و در نیمه دوم به کشتن ۸ هشت گوسفند نیاز داریم. اینجا گوشت مورد نیاز تامین می‌شود؛ اما کله پاچه مورد نیاز خیر. نیمه دوم نسبت به نیمه اول ۱۲ گوسفند کمتر ذبح می‌شود و مواد اولیه طباخ کمتر می‌گردد، یکی از دلایل کاهش قیمت در نیمه نخست همین فراوانی است که تشریح شد.

وی قیمت و کیفیت پاچه، سیراب، شیردان و مغز و زبان پخته را ارزان‌تر از خام آن در بازار اعلام داشت و گفت: پاچه، سیراب، شیردان، مغز و زبان خام بسته بندی شده در بازار فروش، گران‌تر از پاچه پخته عرضه می‌شود و مردم نمی‌دانند که اگر سیراب شیردان و پاچه پخته تهیه کنند مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

کد خبر: ۱۱۵٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha