۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
صادرات ۶۴ درصد امریکا به چین در۲۰۲۰| وزیر خزانه داری انتظار کاهش متقابل تعرفه ها را دارد
بازار گزارش می دهد؛

صادرات ۶۴ درصد امریکا به چین در۲۰۲۰| وزیر خزانه داری انتظار کاهش متقابل تعرفه ها را دارد

بر اساس مطالعه‌ اخیر شورای بازرگانی ایالات متحده و چین، چین تنها شریک تجاری برتر امریکا بود که در سال گذشته حتی در بحبوحه همه‌گیری رشد صادرات با افزایش ۱۸ درصدی ثبت کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: هم‌ زمان با احیای اقتصاد کشورها از طریق مهار بیماری کوید، تقاضای جهانی برای انواع کالاها بالا رفته است. گزارش‌ ها نشان می‌دهد که در حال حاضر صادرات آن هم بیشتر گاز طبیعی آمریکا به چین به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است در حالی که چین در اوج جنگ تجاری با آمریکا، واردات گاز طبیعی از آمریکا را قطع کرده بود.

بر اساس مطالعه‌ ای که اخیرا توسط شورای بازرگانی ایالات متحده و چین منتشر شد، چین تنها شریک تجاری برتر ایالات متحده بود که در سال گذشته در بحبوحه همه‌گیری رشد صادرات را ثبت کرد و صادرات کالاهای ایالات متحده به این کشور تقریباً ۱۸ درصد افزایش یافت.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۱۰۵ میلیارد دلار کالا به چین صادر کرد در حالی که در سال گذشته، پس از اینکه چین بعد از فاز اول توافق تجاری، معافیت‌های تعرفه‌ای را اعمال کرد، این رقم به ۱۲۳ میلیارد دلار افزایش یافت

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۱۰۵ میلیارد دلار کالا به چین صادر کرد در حالی که در سال گذشته، پس از اینکه چین بعد از فاز اول توافق تجاری، معافیت‌های تعرفه‌ای را اعمال کرد، این رقم به ۱۲۳ میلیارد دلار افزایش یافت که طبق گزارش منطقه ای ۲۰۲۱، دومین میزان بالاتر در یک دهه است.

گزارش ها حاکی از آن است که این رشد در تضاد کامل با صادرات ایالات متحده به سایر نقاط جهان است که در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت. به عنوان مثال، صادرات ایالات متحده به کانادا و مکزیک، دو بازار خارجی برتر این کشور، به ترتیب ۱۴ درصد و ۱۷.۱ درصد کاهش یافت.

در گزارش منطقه ای ۲۰۲۱  آمده است که این نابرابری احتمالاً نتیجه پیشی گرفتن چین از سایر نقاط جهان در بهبودی خود از کندی ناشی از همه‌گیری است. بر اساس این گزارش، از مجموع ۴۳۵ حوزه کنگره آمریکا، ۲۷۸ منطقه یا ۶۴ درصد، در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل از آن، کالاهای بیشتری به چین صادر کردند که در دو حوزه، صادرات بیش از یک میلیارد دلار و ۷۰ منطقه دیگر بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.

این بیانیه خاطرنشان کرد که جهش قابل توجه در خرید ها که به دلیل حذف تعرفه ممکن شده است، صادرات ایالت های کشاورزی محور مانند داکوتای شمالی و داکوتای جنوبی، نبراسکا، کانزاس، مینه سوتا و آیووا را افزایش داد. علاوه بر جوامع کشاورزی، این افزایش در مناطق صادرکننده نفت در تگزاس و لوئیزیانا و مرکز نیمه هادی اورگان، که به نام جنگل سیلیکون نیز شناخته می شود، شدید بود.

بر اساس داده‌ های شورای بازرگانی آمریکا و چین، صادرات کالا از ناحیه یک کنگره اورگان به چین در سال ۲۰۲۰ به ۷.۵ میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان در بین تمام مناطق کنگره ایالات متحده است. به طور کلی، چین، سومین بازار بزرگ برای صادرات کالاهای ایالات متحده، در میان پنج بازار برتر برای اکثر مناطق کنگره ایالات متحده قرار داشت.

کاهش تعرفه‌ ها توسط دولت چین، که به خریداران چینی اجازه می‌ داد پس از سال‌ ها تجارت با مشکل، کالاهای آمریکایی را بر اساس تقاضای بازار خریداری کنند، به صادرات کالاهای آمریکایی در بسیاری از نقاط کشور نیز کمک کرد

با این حال، بر اساس این گزارش، مناطقی که به شدت به صادرات محصولات و قطعات هوافضا متکی هستند، شاهد کاهش صادرات کالاهای خود به چین در برخی موارد برای دومین سال متوالی بودند.

کریگ آلن رئیس شورای بازرگانی آمریکا و چین گفت: داده‌های ما نشان می‌دهد که کاهش تعرفه‌ ها توسط دولت چین، که به خریداران چینی اجازه می‌ داد پس از سال‌ ها تجارت با مشکل، کالاهای آمریکایی را بر اساس تقاضای بازار خریداری کنند، به صادرات کالاهای آمریکایی در بسیاری از نقاط کشور نیز کمک کرد.

وی افزود:  شورای بازرگانی آمریکا و چین به دفاع از ایالات متحده و چین برای کاهش و حذف دائمی همه تعرفه های مربوطه خود ادامه می دهد. بر اساس گزارش  این شورا، در غیاب حذف کامل تعرفه ها توسط هر دو طرف، بعید است که صادرات ایالات متحده به چین در دراز مدت حرکت خود را حفظ کند.

بر همین اساس، روز دوشنبه جنت یلن وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که ایالات متحده می تواند در نهایت به کاهش برخی تعرفه ها به روشی متقابل نگاه کند. یلن در گفتگو با رویترز اعلام کرد که تعرفه ها باعث افزایش قیمت های داخلی و افزایش هزینه ها برای مصرف کنندگان و شرکت ها از نهاده هایی مانند آلومینیوم و فولاد می شود که به این معنی است که کاهش تعرفه ها یک اثر کاهنده تورم خواهد داشت.

یلن همچنین گفت: نماینده تجاری ما گفته است که ما کاهش تعرفه های اضافی را در نظر خواهیم گرفت. ما می‌خواهیم ببینیم چین به تعهدات خود در مرحله اول عمل می‌کند، اما تثبیت و شاید در نهایت کاهش برخی از تعرفه‌ها به روشی متقابل می‌تواند نتیجه مطلوبی باشد.

همچنین مطالعه شورای بازرگانی آمریکا و چین، تصویر دیگری را برای صادرات خدمات مناطق ایالات متحده به چین ترسیم کرد؛ داده‌ هایی که یک سال عقب‌ تر بودند، که در سال ۲۰۱۹، سه درصد کاهش یافت و تنها ۴۲ منطقه شاهد افزایش بودند.

این کاهش را می توان تا حد زیادی به صادرات کمتر مسافرتی به چین نسبت داد که شامل سفرهای شخصی و تجاری و همچنین سفر برای مقاصد آموزشی، مانند ثبت نام در دانشگاه های ایالات متحده می شود.

به طور خاص، صادرات مسافرتی ایالات متحده به چین، که از لحاظ تاریخی بزرگترین صادرات خدمات آن به چین است، در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۰ درصد کاهش یافت که نشان می دهد چینی ها، از جمله گردشگران، دانشجویان و مسافران تجاری یا در تعداد کمتری به ایالات متحده می آیند و یا هزینه کمتری در این زمینه می کنند. 

کاهش تعداد مسافران می تواند نتیجه جنگ تجاری و سایر تنش های دوجانبه باشد که ممکن است ایالات متحده را به مقصدی نامطلوب در چشم مسافران چینی تبدیل کند

گزارش این شورا همچنین نشان می دهد که کاهش تعداد مسافران می تواند نتیجه جنگ تجاری و سایر تنش های دوجانبه باشد که ممکن است ایالات متحده را به مقصدی نامطلوب در چشم مسافران چینی تبدیل کند. اما همچنان، در میان ۱۰ بازار برتر صادرات خدمات ایالات متحده در سال ۲۰۱۹، چین که اکنون در رتبه چهارم قرار دارد، بالاترین میانگین رشد سالانه یعنی ۱۱.۶ درصد را در دهه گذشته داشته است.

تأثیر صادرات کالاها و خدمات ایالات متحده به چین بر اشتغال ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ در مناطق مختلف متفاوت بود، به طوری که ۱۰۰ منطقه شاهد افزایش مشاغل تحت حمایت صادرات به چین بودند، در حالی که ۳۳۵ منطقه دیگر شاهد کاهش بودند.

بدترین ضربه مربوط به ناحیه دو واشنگتن بود که زمانی صادرکننده عمده محصولات هوافضا به چین بود. این کشور در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۱۹ کالا به چین صادر کرد. همچنین، این منطقه شاهد کاهش بیش از بیست هزار شغل بود. با این حال، ۱۵ منطقه شاهد افزایش بیش از ۱۰۰۰ شغل جدید به دلیل صادرات به چین بودند.

کد خبر: ۱۱۵٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha