۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
توازن بین درآمد و هزینه‌های دولتی مانع کسری بودجه
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

توازن بین درآمد و هزینه‌های دولتی مانع کسری بودجه

مصطفی پور، کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت لایحه بودجه را به گونه‌ای تنظیم کند که بین درآمدها و هزینه‌های دولتی توازن ایجاد شود، دولت کسری بودجه نخواهد داشت.

به گزارش بازار، غلامرضا مصطفی پور در خصوص بودجه سال آینده دولت که قرار است بدون کسری بسته شود افزود: دولت برای جبران کسری بودجه خود دو راه بیشتر ندارد، یا باید هزینه‌ها را محدود کند و یا درآمدها را افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه زمانی که هزینه‌ها از درآمدها بیشتر باشد دولت با کسری بودجه مواجه است گفت: دولت می‌تواند درآمدهای خود را از محل واگذاری‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهد و یا درآمدهای مالیاتی افزایش دهد.

مصطفی پور ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های افزایش درآمدهای دولت افزایش صادرات به خصوص صادرات نفتی و به دنبال آن افزایش درآمدهای ارزی دولت است.

وی در خصوص محدود کردن هزینه‌های دولت برای جلوگیری از کسری بودجه گفت: بیشتر هزینه‌های دولتی به پرداخت یارانه‌ها برمی‌گردد که دولت با مدیریت این بخش نیز می‌تواند هزینه‌های خود را کاهش دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در صورتی که دولت لایحه بودجه خود را به گونه‌ای تنظیم کند که بین درآمدها و هزینه‌های دولتی توازن برقرار باشد، دچار کسری بودجه نخواهد شد.

عامل اصلی رشد نقدینگی تامین کسری بودجه دولت است
مصطفی پور در خصوص رشد نقدینگی و رسیدن آن به رقمی حدود چهار هزار هزار میلیارد تومان گفت: دولت برای تامین کسری بودجه خود از بانک مرکزی استقراض می‌کند که این عامل مهم‌ترین دلیل رشد نقدینگی در جامعه است.

وی افزود: انتشار پول توسط دولت نیز که در راستای استقراض از بانک مرکزی است نیز سبب رشد نقدینگی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش نقدینگی به ذاته مخرب نیست گفت: در صورتی که در کشور رشد تولید وجود داشته باشد و این افزایش نقدینگی در مسیر تولید باشد ممکن است در کوتاه مدت منجر به تورم شود، اما زمانی که تولیدات به بازار عرضه می‌شود، بازار به حالت تعادل رسیده و سبب رشد و شکوفایی اقتصادی می‌شود.

مصطفی پور ادامه داد: در صورتی که افزایش نقدینگی صرف هزینه‌های جاری دولت شود قطعاً اثرات مخرب و تورم و به دنبال آن رکود تورمی خواهد داشت که نتایج مخرب اقتصادی به همراه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان نقدینگی موجود در جامعه را کنترل کرد گفت: در صورتی که دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده و هزینه‌های خود را در قبال جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه با انتشار اوراق تامین کند و یا هزینه‌های خود را از طریق مالیات تامین کند می‌تواند جلوی اثر مخرب نقدینگی را گرفته و آن را کنترل کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: در صورتی که دولت سیاست‌های خارجی خود را تعدیل کرده و درآمدهای ارزی‌اش افزایش پیدا کند می‌تواند هزینه‌های خود را جبران کرده و نیازی به استقراض از بانک مرکزی و به دنبال آن رشد نقدینگی نیست.

مصطفی پور با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه‌های جبران کسری بودجه دولت تمرکز بر استفاده از منابع بخش خصوصی است گفت: دولت می‌تواند با استفاده از منابع بخش خصوصی از کسری بودجه خود جلوگیری کند.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha