۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
۳۸ هزار تن محصولات کشاورزی از فارس صادر شد
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس:

۳۸ هزار تن محصولات کشاورزی از فارس صادر شد

شیراز- مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۳۸ هزار و ۵۴۵ تن محصول به ارزش ۲۹ میلیون دلار از استان فارس به کشورهای خارجی صادر شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی صمد رنجبری، گفت: در ۶ ماه نخست امسال، ۳۸ هزار و ۵۴۵ تن محصول به ارزش ۲۹ میلیون دلار از استان فارس به کشورهای خارجی صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۷.۵ درصد از لحاظ وزنی و ۱۸.۲ درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته است.

وی با بیان این که بیشترین سهم صادرات مربوط به صنایع غذایی تبدیلی بوده است افزود: این بخش با وزن ۲۱ هزار و ۴۰۵ تن و به ارزش ۱۹ میلیون و ۷۲۹ هزار دلار، ۷۰ درصد سهم صادرات کشاورزی فارس را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: محصولات زراعی با یازده هزار تن و ارزش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در جایگاه دوم و محصولات باغی با ۵ هزار و ۴۳۰ هزار تن و ارزش ۵ میلیون و ۳۱۲ هزار دلار در جایگاه سوم قرار دارند.

«خرما» بیشترین ارز آوری محصولات باغی فارس را دارد
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این که خرما با ۴ هزار و ۵۷۴ تن، بیشترین سهم صادرات محصولات باغی را با ارزآوری ۴ میلیون ۹۰۰ هزار دلاری به خود اختصاص داده است افزود: این میزان نسبت به پارسال از لحاظ وزنی ۲ و نیم و از لحاظ ارزشی ۲ و ۲ دهم برابر رشد داشته است.

رنجبری گفت: از فارس ۱۵ قلم محصول صنایع غذایی تبدیلی، ۱۴ قلم باغی و ۱۱ قلم زراعی صادر می‌شود، اما بعضی از محصولات همانند انجیر از گمرک فارس صادر نمی‌شود.

وی با بیان این که صادرات صنایع غذایی سود بیشتر، حمل آسان‌تر و ضایعات کمتری دارد افزود: در ۱۰ سال گذشته به سمت ایجاد مشوق برای صادرات محصولات صنایع غذایی تبدیلی و جلوگیری از صادرات محصولات زراعی گام برداشته ایم و با افزایش هزینه حمل محصولات زراعی و کاهش این هزینه برای صادرات محصولات صنایع تبدیلی، کشاورزان را به صادرات محصولات تبدیلی تشویق می‌کنیم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، عمارات، عمان، تاجیکستان، آذربایجان، قطر، ترکیه و ویتنام بازارهای هدف صادرات محصولات کشاورزی استان فارس هستند.

رنجبری افزود: ۶۰ درصد از محصولات کشاورزی استان فارس از مرز زمینی به عراق فرستاده و مابقی از طریق هوایی و دریایی به دیگر کشورها ارسال می‌شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha