۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
نرخ نیمایی تاثیری بر کاهش قیمت‌ ها نداشته است
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

نرخ نیمایی تاثیری بر کاهش قیمت‌ ها نداشته است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تعریف سامانه نیمایی با هدف تخصیص ارز و واردات با قیمت پایین تر گفت: طبق گزارش موجود نرخ گذاری سامانه نیمایی تاثیری بر کاهش قیمت ها نداشته است.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در شصت و هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: در بازاری که نرخ اسکناس و نیمایی وجود داشته باشد، مبنای بازار نرخ بالاتر است و امکان ندارد از آن قیمت فراتر برویم ضمن آنکه ایجاد نرخ دوگانه فسادزا است و دولت هم متقاعد نشده که باید به سمت نرخ تعادلی در کشور برویم.

وی اظهار داشت: با عددهای کمتر در نرخ ارز نمی‌توان صادرات را مدیریت کرد و حفظ ارزش پول ملی یعنی کمک به قدرت خرید و مردم انتظار دارند بجای افزایش حقوق، قدرت خریدشان را نگهدارید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به صورت فوری سیاست های ارزی کشور اصلاح شود و در این مباحث جلسات خوبی با دولت داشتیم.

وی عنوان کرد: اکنون از دولت انتظار داریم به سرعت امورات اقتصادی را تسریع‌ کرده تا خلا موجود برطرف شود.

پورابراهیمی افزود: مباحث صادرکنندگان استان کرمان اهمیت بسیاری دارد، ما صادر کننده مواد غیرنفتی از جمله پسته و خرما هستیم و صادرات واقعی بخش خصوصی در استان کرمان رقم می خورد و در این زمینه بنگاه اقتصادی دولتی نداریم که این محصولات را تولید کند.

وی با اشاره به سیاست ارزی دولت با وجود سه نرخی بودن ارز در شرایط اقتصادی فعلی گفت: جایی که نرخ ارز از حالت تک نرخی خارج می شود حتما در آن اقتصاد فساد و رانت اتفاق می افتد چه سیاست دقیق بگذارید چه نگذارید.

وی بیان داشت: باوجود مخالفت مجلس شورای اسلامی اصرار دولت وقت، بر تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بود، ۱۵ میلیارد دلار منابع ارزی گذاشتیم که کالای ارزان به دست مردم برسد که نرسیده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه با وجود نرخ ارز ترجیحی، تورم‌ کالای اساسی از غیراساسی بیشتر شده که فاجعه است.

وی تصریح کرد: جریانات مافیای واردات برای تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی با هم متحد شده و اخیرا دولت را می ترسانند و نگران می کنند، به هر صورتی که با نرخ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان مرغ واردات کنیم با قیمت هر مرغ بیش از ۱۰ هزار تومان نمی شود اما اکنون قیمت ها را در بازار ببینید که اینگونه نیست.

وی با تاکید بر اینکه نرخ ارز ترجیحی معمولا به هدف گذاری نمی رسد گفت: بازار اسکناس از ۱.۲ میلیارد دلار گذر کرده و بازار نیمایی در کشور داریم که رویکرد حواله دارد و حتی در این زمینه هم وجود ۲ نرخ در کشور همان فساد و رانت است.

پورابراهیمی افزود: سالیان گذشته روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و نفتی کشور داشتیم، لذا کل واردات ما هیچ محدودیتی نداشته و در بیشترین حد ممکن بیش از ۴۵ میلیارد دلار واردات نداشتیم، با این حال صادرات ۲ برابر واردات بوده اما تحریم ها شرایط دشواری برای ما ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در جریان تحریم های دولت اوباما تحریم هایی تعریف و در دولت بعدی سطوح تحریم ها ریزتر شد و حتی در این دوره هم تک تک لیست صادرات ما را درآورده بودند و از طریق سفارت آمریکا با تمامی شرکای تجاری ایران صحبت می‌کردند که از ادامه همکاری اقتصادی خودداری کنند لذا درآمد کشور از محل صادرات کاهش می یافت.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت افزود: برای اینکه کشوری تراز تجاری تعریف کند، اولویت هایی برای واردات خود مشخص می کند که عموما دارو و کالای اساسی است، که باوجود تحریم ها شرایط کشور به این سمت رفت.

وی با بیان اینکه فشارهای آمریکایی ها دقیق بود گفت: طراحی کردند ظرف ۶ ماه نظام جمهوری اسلامی سقوط می کند اما ایران به واسطه اقتدار، شهدا و پشتوانه مردمی باوجود سختی ها مسیر خود را طی می کند و خوشبختانه امروز از گردنه تحریم ها گذر کردیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه با تقویت ارزش پول ملی در صورتی که ارز به میانگین ۲۰ هزار تومان برسد، از نرخ نیمایی هم پایین تر است افزود: تنها راه حل آن هم ارتقای بهره وری در تولید است زیرا با افزایش تولیدات تاثیر نرخ ارز را بر بهای تمام شده محصولات کشاورزی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: نباید زمینه تورم در کشور فراهم شود، میانگین تولید پسته در استان کرمان ۷۰۰ کیلو در هکتار است اما این رقم به صورت متوسط در دنیا چهار تن در هکتار اعلام شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت خاطرنشان کرد: اگر بهره وری در تولید رخ ندهد حتی با نرخ گذاری ارز ترجیحی هم اتفاقی در صادرات نخواهد افتاد زیرا در کرمان باغ هایی داریم که در هکتار ۱۴ تن محصول تولید کرده اند و در این خصوص افزایش بهره وری موجب بهبود وضع صادرات می شود.

وی ابراز داشت: در شرایطی که کشور به ارز نیاز دارد، اجرای پیمان سپار ارزی اقدامی صحیح است.

پورابراهیمی اضافه کرد: افرادی که خوش حساب هستند در هر شرایطی ارز خود را پیمان سپاری می کنند، صادرات توسط آنان انجام شود و در این خصوص سندیکای صادرکنندگان خوشنام تشکیل دهید.

وی یادآور شد: هر کسی در تعهدات ارزی مشکلی دارد، روش تصفیه خود را پیشنهاد کند و ما با بانک مرکزی به تفاهم خواهیم رسید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد می کنیم مشکل مالیات برای تامین مالی صادرات برطرف شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه اعلام می کنم، مخالف ارز دونرخی در کشور هستیم زیرا ارز نیمایی هیچ تاثیری در قیمت تمام شده ندارد و دولت باید در خصوص نرخ متشکل ارزی تصمیم گیری کند، ما هم به این حوزه ورود می کنیم.

وی گفت: تسویه حساب با صادرات محصولات کشاورزی از طریق نرخ متشکل انجام شود و این حوزه با وجود سختی ها از دیگر بخش ها جدا شود، ما در نفت تحریم هستیم در حالی که برای فراورده نفتی تحریم نیستیم و به کشورهای اطراف صادرات داریم.

پورابراهیمی اشاره کرد: دولت بسته پیشنهادات صادرات را در بخش کشاورزی تهیه و دونرخی بودن ارز را تعیین تکلیف کند و روش دیگر انجام واردات در مقابل صادرات است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش ارز آوری کشور گفت: درآمدهای ناشی از فروش نفت طی هفت ماهه امسال به اندازه کل سال ۹۹ بود که نشان می دهد بخشی از محدودیت ها برداشته شده و در صورتی که موانع یاد شده صادرات برداشته شود، قانون ممنوعیت‌ واردات کالایی نیز حذف می شود.

پورابراهیمی افزود: راهی جز تقویت صادرات کشور در مقابله با تحریم ها نداریم و صادرات باید محور فعالیت های دولت قرار گیرد، ماهم در کنارشان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع آب را مسئله ای کارشناسی می دانیم اما در مقام اجرا نیستیم و حتما مسائل بهره وری آب را پیگیری می کنیم که ضمن رفع مشکلات کشور، موجب بهبود وضعیت اقتصادی و ارتقای توانمندی شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha