۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
قانون «اوراق بهادار» و قانون «تجارت» اصلاح شوند
کارشناس بازار سرمایه:

قانون «اوراق بهادار» و قانون «تجارت» اصلاح شوند

حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قانون تجارت پاسخگوی ساختار اقتصادی نیست گفت: نه تنها «قانون اوراق بهادار» بلکه «قانون تجارت» هم نیازمند اصلاح است.

به گزارش  بازار، فردین آقابزرگی، کارشناس بازار بورس و سرمایه با بیان اینکه سازمان بورس در سال ۹۲ یک برنامه استراتژیک را به صورت مکتوب و مستند تحت عنوان «تامین مالی پایدار دولت به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی» تنظیم کرده گفت: قانون «اوراق بهادار» نیز در سال ۸۴ با محوریت و همزمانی حضور ۵ میلیون کد سهامداری به تصویب مجلس رسید.

وی با اشاره به وجود ۵۰ میلیون کد سهامداری در این سازمان افزود: انتظار می رود که همه سهامداران دسترسی های لازم را داشته باشند.

کارشناس بازار بورس و سرمایه ضمن تأکید بر لزوم اصلاح قانون تجارت، همچنین اصلاح قانون بازار اوراق بهادار را نیز ضروری خواند و گفت: برخی مفاد این قانون مانند تعیین اعضای شورای عالی بورس یک بافت و محوریت دولتی دارد که باید اصلاح شود.

آقابزرگی دسترسی عادلانه و شفاف به اطلاعات برای کلیه سهامداران، افزایش نقدشوندگی، کمک به کارایی بازار و تأمین و تجهیز منابع مالی به صورت منصفانه را از جمله وظایف و کارکردهای سازمان بورس برشمرد و گفت: با جابجایی افراد و بدون اصلاحات ساختاری قطعاً نتیجه مطلوب و تحول چشمگیری عاید ما نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر شرکت ها و سهامدارانی داریم که بخش قابل توجهی از سهم بازار سرمایه را در اختیار دارند اما به دلیل عدم رعایت ضوابطی مانند سهام شناور آزاد کماکان شرکت های همان گروه را وارد بورس می کنند.

آقابزرگی بر لزوم حکمرانی و استقلال بازار سرمایه، بانک مرکزی و تغییر در قوانین و تغییر در ترکیب شورای عالی بورس با محوریت بخش خصوصی تأکیدکرد.

همچنین عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار بورس و سرمایه با اشاره به اینکه مختصات اقتصاد ما دولتی و تک محصولی (نفتی) است گفت: ساختار اقتصادی بانک محور در دنیا از حدود بیست سال قبل از نظر علمی منسوخ شده است.

وی افزود: ما برای رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی و توسعه یافتگی جامعه باید از ساختار اقتصادی دولتی و نفتی و بانک محور به سمت ساختار اقتصادی خصوصی مردمی و بازارسرمایه محور حرکت کنیم.

کارشناس بازار بورس و سرمایه با بیان اینکه قانون تجارت پاسخگوی ساختار اقتصادی نیست گفت: نه تنها «قانون اوراق بهادار» بلکه «قانون تجارت» هم نیازمند اصلاح است چراکه بخش عمده عدم شفافیت بازار سرمایه متأثر از قانون تجارت فعلی است.

حقانی نسب با اذعان به اینکه بازار سرمایه ایران غیرحرفه ای ترین بازار سرمایه دنیاست گفت: شفافیت، حرفه ای بودن، رویکرد بلندمدت، عمیق بودن، منصفانه عدالت محوری پنج شاخصه اصلی برای بازار سرمایه هستند که اگر بازار سرمایه این شاخصه ها را داشته باشد می توان گفت یک بازار واقعی است.

وی با بیان اینکه ساختار بازار سرمایه نیازمند اصلاح است اظهارکرد: قوانین بازار سرمایه و قوانین اقتصادی کشور نیز باید اصلاح شوند.

کد خبر: ۱۱۵٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha