۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۵
انجام معاملات فولاد فقط در بورس| رکود معاملات در بازار
عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد

انجام معاملات فولاد فقط در بورس| رکود معاملات در بازار

شهرستانی، عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: در هفته جاری بازار معاملات فولاد به بورس ختم شد و خارج از بورس خرید و فروش محصولات فولادی در رکود بود.

بازار؛ گروه صنعت: «سیدرضا شهرستانی» در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: چند دلیل باعث رکود در بازار شده بود، کاهش قیمت سنگ آهن در بازار چین به ۱۰۰ تا ۹۵ دلار در هر تن در کاهش معاملات فولاد تاثیرگذار بود.

عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور بیان کرد: از طرفی نوسانات قیمت دلار و ارزهای خارجی نیز درهفته جاری برمیزان کاهش معاملات فولاد تاثیرگذار بود.

در هفته جاری افزایش قیمت مواد اولیه نیز بر رکود بازار تاثیرگذاشت به طوری که خرید مواد اولیه برای تولید کنندگان توجیه اقتصادی نداشت، ضمن اینکه مصرف کنندگان نیز به علت افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قیمت برخی از محصولات فولادی برای خرید از بازار مردد بودند

مدیرعامل کارخانه تولید فولاد کلاچ قزوین اظهار داشت: در هفته جاری افزایش قیمت مواد اولیه نیز بر رکود بازار تاثیرگذاشت به طوری که خرید مواد اولیه برای تولید کنندگان توجیه اقتصادی نداشت، ضمن اینکه مصرف کنندگان نیز به علت افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قیمت برخی از محصولات فولادی برای خرید از بازار مردد بودند.

شهرستانی تاکید کرد: همیشه روند کاهش قیمت ها سبب می شود که خریدار در بازار کمتر  شود، زیرا مصرف کنندگان فکر می کنند که قیمت ها به عدد پایین تری نیز خواهد رسید، لذا از خرید تا حدودی خودداری می کنند.

وی گفت: در این شرایط برای و با توجه به افزایش هزینه های تولید برای تولید کنندگان توجیه اقتصادی ندارد که بکار خود ادامه دهند، حتی تعدادی از کارخانه های بزرگ درصد بودند که برای انجام تعمیرات اساسی خط تولید خود را تعطیل کنند.

بازار فولاد در صادرات نیز شرایط سختی قرار دارد، زیرا با کاهش قیمت شمش در بازارهای جهانی به ۶۲۰ دلار در هرتن و قیمت میلگرد به ۵۸۵ دلار تقاضا در بازارهای جهانی کاهش یافته است و در واقع بازار در شرایط بلاتکلیفی قرار دارد

عضوهیات مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور با بیان اینکه بازار فولاد در صادرات نیز شرایط سختی قرار دارد، گفت: با کاهش قیمت شمش در بازارهای جهانی به ۶۲۰ دلار در هرتن و قیمت میلگرد به ۵۸۵ دلار تقاضا در بازارهای جهانی کاهش یافته است و در واقع بازار در شرایط بلاتکلیفی قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول در هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد کشور، ازطرفی شیوع گسترده دوباره در برخی از کشورهای جهان از جمله کشور های اروپایی و روسیه بازار صادراتی محصولات فولاد را به کما برده و باعث سکون بازار شده است.

شهرستانی یادآور شد: حذف تعرفه فولاد توسط چین و امریکا برای یکدیگر در رکود بازارهای صادراتی نیز تاثیرگذار بوده و همین باعث شده که بازار چین برای کاهش قیمت محصولات فولادی و ادامه صادرات فولاد، تحت فشار باشد.

قیمت تیرآهن ۱۶و ۱۸ به ترتیب ۲۹۹۰۰۰ و ۳۵۹۰۰ تومان
بررسی میدانی قیمت محصولات فولادی در آخرین روز معاملات هفته جاری نشان از ثبات قیمت میلگرد(بین ۱۶۲۵۰ تا ۱۷۶۰۰تومان) و ورق سیاه در بیشتر کارخانه ها و کاهش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت تیرآهن در بازار بود. قیمت تیرآهن ۱۶و ۱۸ به ترتیب ۲۹۹۰۰۰ و ۳۵۹۰۰ تومان بود.

همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در اکثر مبادی فروش، روز گذشته با افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد، اما قیمت قوطی پروفیل و پروفیل زد با توجه به ضخامت بین ۲۴۷۰ تا ۲۷۵۰ تومان بود، نبشی( ۱۸۵۰تومان) و ناودانی( ۱۷۸۰تومان)، انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار)  در اکثر کارخانه‌های تولید کننده با  ثبات آغاز شد.

نگرانی بزرگی که در بازار فولاد کشور وجود دارد قطعی گاز تولیدکنندگان در فصل سرما است زیرا همانگونه که فصل تابستان قطعی های مکرر برق نظام تولید فولاد را مختل کرده بود در فصل زمستان نیز مشکلات کمبود گاز در این زنجیره ممکن است اثر گذارباشد.

تولید برخی از محصولات فولادی از جمله آهن اسفنجی مصرف بالای گاز دارد و چنانچه در تامین گاز کارخانه ها با مشکل مواجه شویم ممکن است در کاهش تولید محصولات فولادی مشکلاتی به وجود آید.

کد خبر: ۱۱۵٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha