۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
پیکر نیمه جان تولید نیازمند حمایت های ملی| دست دلالان قطع شود
گزارش خبری؛

پیکر نیمه جان تولید نیازمند حمایت های ملی| دست دلالان قطع شود

قزوین- پیکر نیمه جان تولید در شرایط سخت اقتصادی نیازمند حمایت های ملی و قطع دست دالان از این عرصه است.

بازار، گروه استانها: امروزه کمتر کسی است که واژه جنگ اقتصادی، تحریم و فشارهای مالی دنیا بر ایران به گوشش نخورده باشد، افرادی که شاید از دیپلماسی اقتصادی هیچ کدام از این واژگان چیزی سر در نمی آورند اما تاثیر این فشارهای اقتصادی را در ابعاد مختلف زندگی روزمره خود مشاهده کرده‌اند، جدای از مردم در این سال‌ها دولت نیز با مشکلات اقتصادی متعدد مواجه بود، مشکلات مالی که به تعطیلی بسیاری از پروژه‌ها منتهی شد.

اقتصاد مقاومتی، چشم اندازهای اقتصادی و راهکارهای مدیریتی متعددی در این مدت به کار گرفته شد اما توانست بخشی از فشارهای موجود را کنترل کند تا جائی که کمیسیون‌های تخصصی متعددی برای این منظور در کشور آغاز به کار کرد و در نهایت همه این پژوهش‌های اقتصادی و بنیادین به یک پاسخی متحد رسید؛ «حمایت از تولید داخلی، کوتاه کردن دست دلالان و مدیریت بازار».

بر همین اساس بسیاری از تلاش‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی بر روی همین محورها آغاز به کار کرد و سرمایه گذاران، تولید کنندگان و متخصصان و کارشناسان زیادی را برای تحقق این اهداف به خود مشغول کرد، افرادی که اگرچه کمتر به نقش آنها در مدیریت شرایط اشاره می‌شود اما می‌توان آنها را مدافعان اقتصادی و حامیان تولید نامید.

همایش تجلیل از مدافعان جبهه اقتصادی در تاکستان برگزار شد
بر همین اساس نخستین همایش تجلیل از مدافعان جبهه اقتصادی چهارشنبه شب با حضور سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه، عیسی قبادی معاون اقتصادی استاندار قزوین، آیت الله اسلامی نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان، قاسمی دادستان استان، رجبی دادستان تاکستان و حضور مجازی محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور جمعی از فعالان اقتصادی و صنعتگران استان قزوین در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تاکستان برگزار شد.

شناسایی، تجلیل و تقدیر از مقام فعالان اقتصادی، معرفی برترین های این حوزه در استان قزوین، بررسی راهکارهای مدیریت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی از محورهای اصلی برگزاری این رویداد فرهنگی و اقتصادی در شهرستان تاکستان بوده است.

در شرایطی که اقتصاد کشور وابسته به تولید است سو ءاستفاده و دلالی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و از این رو معتقدیم دست زورگویان و اخلالگران باید از مسیر تولید کوتاه شود

دست زورگویان از مسیر تولید قطع می شود
معاون دادستان کل کشور افزود: اسلام دین همراهی و هم دلی است وبرای همه شئون زندگی بشریت دستورات ارزشمندی ارائه کرده است که یکی از مهم ترین این بخش ها مسئله معیشت و ارتزاق مردم است که خداوند تولید کنندگان را وسیله ارتزاق و رساندن روزی به دست مردم قرار داده است.

سعید عمرانی گفت: از این رو تولید و تامین مردم به عنوان یک عمل شایسته از هزاران سال پیش مورد تایید و حمایت دین مبین اسلام بوده است و خداوند بندگانی را برای تولید و تامین نیازها و حوائج مردم در روی زمین برگزیده است  از این رو باید ارزش کار تولید کننده و کارآفرین در کشور با این منظر مورد بررسی قرار گیرد.

عمرانی بیان کرد: باید بپذیریم که فرآیند سخت و دشوار تولید در سالهای تحریم و فشارهای اقتصادی داخلی و بین المللی از گذشته نیز دشوارتر بوده است و لذا در این شرایط که عده ای با قناعت به سود کمتر و کارو تلاش بیشتر بستر را برای تامین نیازهای مردم فراهم کرده اند نباید اجازه سوء استفاده به دلالان و اخلالگران در بازار داده شود.

وی اظهار کرد: مسئولان در این زمینه وظیفه جدی دارند، چرا که اگر برای تامین امنیت این مردم شهدای بزرگواری نظیر شهید حججی ها از جان خود گذشتند برای رفع نیازهای این مردم نیز باید تا پای جای ایستاد و تلاش کرد تا حرمت صنعت و تولید همچون محیط دانشگاه حفظ شود.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه اظهار داشت: در این شرایط اگر بخواهیم تندیس نخبگان تولید و صنعتگران فعال و کارآفرین را بسازیم و برای عموم مردم از رشادت و از خود گذشتگی های این افراد سخن بگوییم زیاده روی نکرده ایم چرا که حریم امنیت اقتصادی و رفع نیازهای ضروری مردم امروز از دستان همین تولید کنندگان می گذرد.

عمانی گفت: البته قبول داریم که قوانین بانکی و پروسه های زائد اداری در کشور بعضا مسیر تولید را مسدود و یا با مشکل مواجه کرده است که در این خصوص در حال شناسایی موانع و مدیریت شرایط هستیم.

اقتصاد به جوانان سپرده شود
حجت الاسلام محمد جعفر منتظری  دادستان کل کشور نیز در ادامه این مراسم به صورت کنفرانسی حضور یافت و  بیان کرد: اگرچه بحران ها و فشارهای اقتصادی اعمال شده به ایران تازگی ندارد و به عبارتی می توان زمان شروع این فشارها و تحریم های اقتصادی را از روزهای بعد از انقلاب اسلامی دانست، اما گویا دشمن فراموش کرده است که مردم ایران با دستان خالی هشت سال در مقابل زورگویی استکبار جهانی و نه یک دشمن فرضی ایستاده است و با سربلندی نتیجه را به نفع خود تغییر داده و اکنون نیز می تواند در مقابل بحران های اقتصادی موجود تاب آورد و منتظر روزهای بهتر باشد.

وی بیان کرد: جوانگرایی همان کلید موفقیت ما در روزهای انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ تحمیلی بود که به نظر می رسد تا حدودی مورد بی توجهی واقع شده و اکنون زمان آن است که عرصه اقتصاد و مجاهدت های اقتصادی به نیروهای جوان و خوش فکر و خوش آتیه سپرده شود.

دادستان کل کشور بیان کرد: تجربه به ما نشان داده است با کمک جوانان همین استان می توانیم پروژه های بسیار موفقی را عملیاتی کنیم که برای گام نخست نیازمند ایجاد دغدغه در بین این افراد هستیم.

حمایت از تولیدکنندگان و صنعت گران امروز از اصلی ترین وظایف نیروهای موجود در مجموعه ماست و امیدواریم به زودی با پایین آوردن هزینه های تولید اضافی به راندمان تولید بهتر و شرایط کیفی و اقتصادی مناسب تر برسیم

حجت الاسلام منتظری بیان کرد: امروز باید هرچه در توان داریم برای حمایت از تولید در دست بگیریم و کنار یکدیگر بایستیم و برای پیروزی کشور در این نبرد تن به تن برنامه ریزی کنیم.

دادستان کل کشور گفت: حمایت از تولیدکنندگان و صنعت گران امروز از اصلی ترین وظایف نیروهای موجود در مجموعه ماست و امیدواریم به زودی با پایین آوردن هزینه های تولید اضافی به راندمان تولید بهتر و شرایط کیفی و اقتصادی مناسب تر برسیم.

هیچ صنعتی با تسهیلات ۱۸ درصد قادر به حیات نیست
عیسی قبادی معاون اقتصادی استانداری قزوین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم حمایت سیستم بانکی کشور از روند تولید و اشتغالزایی بیان کرد: باید پذیریم که هیچ صنعتی با تسهیلات ۱۸ درصد نمی تواند به حیات خود ادامه دهد و اگر امروز برخی از صنایع به ناچار ملزم به قبول این شرایط شده اند به دلیل نیاز موجود به نقدینگی در بازار است.

وی بیان کرد: امروز صاحبان صنایع و تولیدکنندگان با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند، چرا که بی ثباتی قیمت ارز و کاهش ارزش ریال در چند سال گذشته سرمایه ثابت این افراد را بسیار کاهش داده است.

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: در این شرایط وظیفه ما همراهی با تولیدکنندگان است که اصلاح قوانین مربوط به نقدینگی در کشور می تواند از مهم ترین شیوه های حمایت از این افراد باشد، دراین مسیر نیازمند همراهی دستگاه قضا و سه قوه هستیم تا مسیر تولید در کشور هموار شود.

قبادی اظهار کرد: در کنار این مسئله ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در کنار اعتمادسازی و تقویت خودباوری در زمینه انواع تولیدات داخلی میتواند بسیار کمک کننده باشد، چرا که امروز در بسیاری از تولیدات از کیفیت مطلوبی برخوردار هستیم ولی هنوز اعتماد به نفس عرضه و ارائه این محصولات را با عنوان و برند ساخت ایران نداریم.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به معنای کامل کلمه همین فرآیند حمایت، تولید و عرضه محصولات را به سادگی بیان می کند و در این مسیر از همه توان موجود بهره گیری داشته است از این رو خوشحالیم که در استان قزوین تلاش ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

۵۰ واحد صنعتی نیمه فعال در تاکستان احیاء شد
حسن رجبی دادستان تاکستان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به حمایت جدی مسئولان شهرستان تاکستان از فعالیت های اقتصادی منتهی به تولید بیان کرد: طی یک سال گذشته بیش از ۵۰ واحد راکد و نیمه فعال در شهرستان تاکستان احیاء و دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی توسط این واحدها برای جوانان این شهرستان ایجاد شده است.

وی گفت: همچنین در این مدت قرارگاه اقتصادی شهرستان تاکستان با ۱۶ پیوند آغاز به کار کرده است و برای شناسایی مشکلات و چالش های مسیر تولید در این شهرستان اقدام و نسبت به تدوین راه حل های تخصصی برای رفع این چالش ها تلاش کرده است.

در حال حاضر از مجموع ۲۶۰ واحد صنعتی مستقر شده در شهرستان تاکستان ۶۰ واحد به صورت راکد و نیمه راکد درآمده است

دادستان تاکستان بیان کرد: در حال حاضر از مجموع ۲۶۰ واحد صنعتی مستقر شده در شهرستان تاکستان ۶۰ واحد به صورت راکد و نیمه راکد درآمده است که اولویت نخست این شهرستان امروز به احیاء این واحدها اختصاص داده شده است و تلاش کردیم تا بتوانیم آنها را دوباره به چرخه تولید بازگردانیم، از همین رو بیش از ۷۰ واحد صنعتی را به صورت مستقیم بازدید کردیم و با گفت و گو با مدیران واحدهای صنعتی مشکلات و موانع موجد احصاء شد.

رجبی گفت: همچنین ۱۵ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در شهرستان تاکستان برگزار شد که در این جلسات مشکلات ۸۵ واحد صنعتی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج این بررسی ها نشان میدهد مالیات، تسهیلات و بهره مندی از خدمات آب، برق و گاز عمده چالش های صنعتگران شهرستان تاکستان است.

وی اظهار امیدواری کرد: تاکستان امروز در مسیر درستی پیش قدم شده است و به زودی شاهد رشد سرمایه گذاری و تولیدات صنعتی از این شهرستان خواهیم بود که در این زمینه نیازمند همراهی همه مردم، مسئولان و مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی هستیم.

اگرچه در سالهای گذشته در بسیاری از موارد صدای جان دادن تولید به گوش می رسید اما امروز به نظر می رسید با حمایت مسئولیت و تلاش برای احیاء این واحدها خون تازه ای در رگ های خشکیده تولید جریان یافته است و در بسیاری از بخش های تولید جان دوباره به خود گرفته است، از این رو نیاز است تا با حمایت همه جانبه مسیر ادامه حیات سبز تولید و صنعت در داخل کشور تسهیل شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha