۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۹
فلر؛ ثروتی که می‌سوزد| وزارت نفت جمع‌آوری فلرها را در اولویت قرار دهد
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

فلر؛ ثروتی که می‌سوزد| وزارت نفت جمع‌آوری فلرها را در اولویت قرار دهد

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزارت نفت جمع‌آوری گازهای همراه نفت را در اولویت کاری خود قرار دهد، گفت: طرح‌های مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه نفت، به کندی پیش می‌روند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، قاسم ساعدی با انتقاد از هدررفت فلرهای گازی خواستار در نظر گرفتن اعتبارات ویژه برای جلوگیری از سوزاندن فلرهای گازی در سال ۱۴۰۱ شد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های بخش دولتی، خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت توامان می‌تواند مانع از هدررفت این ثروت عظیم ملی شود چراکه گازهای همراه نفت قابلیت تبدیل به خوراک، برق، سوخت و... را داشته و می‌توانند برای کشور ثروت‌آفرین باشند، ضمن آنکه نظارت بر طرح‌های جمع‌آوری گازهای فلر یکی از اولویت‌های مصوب کمیسیون انرژی مجلس است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد مشوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از سرمایه بخش خصوصی یکی از شاخص‌های پیشرفت کشور به شمار می‌آید، افزود: انتظار است دولت آقای رئیسی به این مهم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ توجه ویژه داشته باشد.
قاسم ساعدی

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به تاثیر منفی آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از صنایع گاز، نفت و پتروشیمی و اثرات آن بر ساکنین مناطق پارس جنوبی و سایر مناطق کشور، باید اقدامات لازم برای جمع‌آوری فلرها صورت بگیرد.

ساعدی با یادآوری اینکه بیش از ۲۰ سال است از موضوع ساماندهی و جمع‌آوری گازهای فلر در وزارت نفت می‌گذرد، گفت: با توجه به ارزش بالای اقتصادی گازهای مشعل و منافعی که از جمع‌آوری آن‌ها حاصل می‌شود، همچنین منافع غیرمستقیم این امر همچون کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، بنا بود تا پایان برنامه ششم توسعه از سوختن ۹۰ درصدِ این گازهای مشعل جلوگیری شود اما با وجود پیشرفت‌های خوب صورت گرفته، هنوز این هدف محقق نشده است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکلیف مجلس به وزارت نفت در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر جلوگیری از هدررفت گاز فلر با احداث طرح‌های جداسازی حداقل به میزان یک میلیون تن، توضیح داد: اگرچه وزارت نفت در سال‌های گذشته در راستای جلوگیری از هدررفت گازهای فلر اقدامات خوبی انجام داده است اما به دلیل وضعیت نامناسب صادرات نفت و کمبود بودجه، این طرح‌ها به کندی پیش می‌روند البته به دنبال این مصوبه مجلس، وزارت نفت باید در سال جاری با منبع مالی مشخص از هدرفت این گازها جلوگیری کند و در تامین و صادرات گاز قدم‌های برجسته‌ای بردارد.

کد خبر: ۱۱۵٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha