۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
کُپی از رنو توئیزی یا یوز ایرانی؟| زیرساخت هایی که فراهم نیست
«بازار» گزارش می دهد

کُپی از رنو توئیزی یا یوز ایرانی؟| زیرساخت هایی که فراهم نیست

خودرو «یوز» نخستین محصول الکتریکی هست که به تازگی راهی خیابان ها شده است، خودرویی که با الگو برداری از طراحی رنو توئیزی تولید شده و می تواند راهکار کاهش آلودگی هوا و ترافیک باشد.

بازار؛ گروه خودرو: از روز گذشته تصاویری در خصوص ورود نخستین خودرو الکتریکی به خیابان ها منتشر شده و آنطور که به نظر می رسد، نام این محصول نیز «یوز» است. آنچه که توجه بیشتر رسانه ها را به خود جلب کرد، پلاک این خودرو یا بهتر بگویم موتورسیکلت است، «یوز» یک موتورسیکلت چهارچرخ الکتریکی بوده که طراحی شبیه خودرو داشته و به این دلیل با پلاک موتورسیکلت راهی بازار شده است. البته کارشناسان معتقد هستند خودروهای سه چرخ یا محصولات مشابه «یوز» در دسته موتورسیکلت قرار گرفته و تست های استانداردی این وسیله نقلیه برای آن حاکم است.

«یوز» را می توان کپی برداری موفق داخلی از محصول رنو توئیزی شناخت، خودرویی که چندی پیش معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر مجوز شماره گذاری پلاک آن را اعلام کرده بود. هرچند که خودروسازان در عرضه محصول الکتریکی تاکنون موفق نبودند، اما ظاهرا اینبار عرضه خودرو الکتریکی توسط شرکت های دانش بنیان به بازار صورت خواهد گرفت. در ادامه به بررسی و مقایسه هر دو خودرو مذکور خواهیم پرداخت.

کُپی از رنو توئیزی یا یوز ایرانی؟| زیرساخت هایی که فراهم نیست

«یوز» با طراحی کابین و ابعاد و اندازه مشابه رنو توئیزی ساخته شده است، حتی در برخی از قطعات از نمونه مشابه محصول فرانسوی کپی برداری شده است از نظر طراحی «یوز» با رنو توئیزی در بخش های در و چراغ ها و احتمالا اجزای کابین تفاوت دارد، الگو برداری از قطعات و ظاهر خودروهای تولید شده در صنعت خودروسازی شیوه مرسومی است

الگو از رنو تا طراحی «یوز»
شرکت خودروسازی رنو در سال ۲۰۰۹ میلادی در نمایشگاه خودرویی فرانکفورت به رونمایی محصولی با ترکیب طراحی از موتورسیکلت و میکروکار پرداخت، محصولی که آن را با نام رنو توئیزی می شناسیم. شرکت خودروسازی رنو این محصول را در سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار عرضه کرد، محصولی که با ۲.۳ متر طول و ۱.۲ متر عرض قابلیت حمل دو سرنشین را دارد. این خودرو دارای باتری لیتیوم یونی بوده که زیر صندلی جلو تعبیه شده است و ۱۷ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد. این خودرو نهایتا می تواند با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و با یک بار شارژ مسافت ۹۰ کیلومتری را می تواند پیمایش کند.

باتوجه به حجم ترافیک و افزایش تولید خودرو در دنیا نیاز جدی به محصولات تک یا دو سرنشین برای سفرهای شهری وجود دارد. بنابراین خودروسازان بزرگ مانند رنو به سمت تولید محصولات میکروکار رفته اند.

«یوز» با طراحی کابین و ابعاد و اندازه مشابه رنو توئیزی ساخته شده است، حتی در برخی از قطعات از نمونه مشابه محصول فرانسوی کپی برداری شده است. «یوز» با طول ۲.۲۰ متر و وزن ۴۳۰ کیلوگرم یک پیشرانه ۲۰ اسب بخاری دارد که با هر بار شارژ سه و نیم ساعت پیمایش را با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می تواند داشته باشد.

از نظر طراحی «یوز» با رنو توئیزی در بخش های در و چراغ ها و احتمالا اجزای کابین تفاوت دارد، الگو برداری از قطعات و ظاهر خودروهای تولید شده در صنعت خودروسازی شیوه مرسومی است که در این محصول نمود پیدا کرده است.

رونمایی در زمان روحانی
یوز خودرو الکتریکی شهری در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی رونمایی شد، محصولی که بخش قوای محرکه آن به عنوان یک طرح کلان بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان و دانشگاه آزاد قزوین اجرا شد. هنوز قیمت دقیقی برای این خودرو تعیین نشده است، اما در صورت داشتن یک بها معقولانه می توان نسبت به پیشرفت خودروهای الکتریکی در کشور امید داشت.

زیرا کارشناسان معتقد هستند برند خودروهای الکتریکی در کشور باید به بهترین شکل ممکن معرفی شود، در غیر اینصورت خودروهای الکتریکی نیز سرنوشتی مشابه چون خودروهای گازسوز خواهند داشت.

برای توسعه خودروهای الکتریکی در کشور به سه زیرساخت: جایگاه شارژ، خدمات پس از فروش و بازیافت باتری نیاز است

زیرساخت های لازم
برای توسعه خودروهای الکتریکی در کشور به سه زیرساخت: جایگاه شارژ، خدمات پس از فروش و بازیافت باتری نیاز است. اگر خودرو الکتریکی در هر کلاسی به بازار عرضه شود، تولید کننده باید به دنبال عرضه خدمات پس از فروش مناسب برای آن باشد. از سوی دولت باید جایگاه مناسب شارژ این خودروها را در سطح شهر ایجاد کند. به موازات این موضوع زیرساخت های لازم برای بازیافت باتری این محصولات باید فراهم شود. در غیر اینصورت سه چالش مطرح شده می تواند در برندسازی خودروهای الکتریکی تاثیر منفی داشته باشد.

گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا نیز محصولات الکتریکی و هیبریدی را طراحی و تولید کردند که به دلیل نبود زیرساخت های لازم از جمله عدم آمادگی زنجیره تامین برای تولید این محصولات، خودروهای ساخته شده را تولید انبوه نکردند. شاید از سال جاری باید انتظار رقابت در رونمایی و عرضه محصولات الکتریکی با ضعف های فراوان به بازار را داشته باشیم، شرکت های خودرویی در کشور هر یک به دنبال سبقت گرفتن در نمونه سازی محصولات الکتریکی هستند که بازار انتظار ورود آن ها را دارد.

کد خبر: ۱۱۵٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha