۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
 ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب نابودی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم شد
کارشناس مسائل اقتصادی:

ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب نابودی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم شد

یزدی زاده، کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد پروپاگاندایی که برای دفاع از ارز ترجیحی در سال‌های قبل ایجاد شد، بیان کرد: ارز ترجیحی باعث نابودی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه کشور شد.

به گزارش بازار، محمدرضا یزدی زاده، کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه نظام ارز ۴۲۰۰ تومانی نادرست بوده است و تغییر آن یک ضرورت است، گفت: نظام یارانه غیر نقدی غیرکارا ترین سیستم حمایتی در دنیا است و این هم از منظر مصرف کننده و عدالت اجتماعی و هم از منظر تولید داخلی قابل بررسی است. حتی نظام کوپنی که به آن می خندیم، در مبانی اجرایی بسیار کاراتر از نظام یارانه ای غیر نقدی است.

وی با تصریح بر اینکه مصرف تابع درآمد است، اظهار کرد: درآمد بیشتر به معنی مصرف بیشتر است. در یک نظام یارانه ای غیر نقدی کسی که درآمد بیشتر دارد، مصرف بیشتر می کند و به واسطه مصرف بیشتر، از یارانه بیشتری نیز برخوردار می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با بیان موضوع که دولت با اختصاص ارز ترجیحی، به ازای هر دلار حدود ۲۰ هزار تومان از اموال مردم و تمام کشور را بر می دارد تا برای مردم تقسیم کند، در عین حال عنوان کرد: این حجم نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ما به تفاوت آن می شود، به گونه ای تقسیم می شود که هرکسی بیشتر مصرف کرده باشد، بیشتر هم تصاحب می کند.

وی از تذکر بسیاری از کارشناسان در هنگام تصویب و اجرای یارانه غیر نقدی در قالب ارز ترجیحی گفت و یادآور شد: بسیاری از کارشناسان در همان زمان که ارز ترجیحی مصوب شد، آن را غلط می دانستند و نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند.

یزدی زاده در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با انتقاد پروپاگاندایی که برای دفاع از ارز ترجیحی در سال های قبل ایجاد شد، بیان کرد: ارز ترجیحی باعث نابودی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه کشور شد که این رقم نزدیک به پنج برابر کل یارانه های نقدی کشور است. در مراکز شهرها مردم را در صف قرار داده ایم تا مرغ ارزان بخرند اما در مرزها همین فقره نیز قابل دسترس نیست و مشکل مردم نه مرغ ارزان که نان خالی است.

وی با اشاره به اینکه یارانه غیر نقدی ارز ترجیحی را به واردات مواد غذایی، غلات و دانه های روغنی اختصاص داده ایم، گفت: در حقیقت به واردات یارانه پرداخت کرده ایم و این کار را به قیمت تولید داخلی انجام داده ایم.

کد خبر: ۱۱۵٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha