۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات کشاورزی ۲ برابر شد
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی:

سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات کشاورزی ۲ برابر شد

عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی، سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات کشاورزی نسبت به سال گذشته، دو برابر شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم در شهر آفتاب، با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت‌شده است، گفت: با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی، سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات کشاورزی نسبت به سال گذشته، دو برابر شده است.

وی ادامه داد: روز گذشته نیز ۷۰۰ میلیارد تومان به‌منظور تسهیلات تکمیلی مکانیزاسیون کشاورزی برای استان‌های سراسر کشور ابلاغ‌شده است.

عباسی بابیان اینکه از نظر سرمایه‌گذاری در زمینهٔ توسعه فناوری نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی را شاهد بوده‌ایم، گفت: امیدوارم این روند با حمایت بانک کشاورزی که همواره همراه ما بوده است، ادامه پیدا کند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به این که رویکرد در بخش مکانیزاسیون حرکت به سمت پایداری است، گفت: ما باید پایداری تولید را با تکنولوژی و تجهیزات و مباحث موجود در حوزه فناوری پوشش دهیم.

عباسی درباره وضعیت مکانیزاسیون در حوزه باغبانی گفت: سرمایه‌گذاری در خط اعتباری مکانیزاسیون باغبانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده که امسال با حرکت تکنولوژی در باغات کشور ۳۰ تا ۳۵ درصد از سرمایه‌گذاری سالانه بخش مکانیزاسیون در این حوزه رقم می‌خورد و امیدوارم این روند ادامه‌دار باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ شرکت فعال در حوزه شرکت‌های تولیدکننده لوازم و تجهیزات اختصاصی باغبانی در کشور وجود دارد.

عباسی با اشاره به بومی‌سازی بخشی از فناوری‌های نوین در حوزه باغبانی گفت: سامانه‌های مبارزه با تگرگ، سامانه‌های مبارزه با سرمازدگی در کشور بومی‌شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تأکید بر عقب‌ماندگی مکانیزاسیون باغبانی در کشور، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا با حمایت‌های مجلس شورای اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی این عقب‌ماندگی در تکنولوژی باغات کشور را پوشش دهیم.

وی یادآور شد: در حوزه باغبانی کشور عملیات برداشت به‌صورت مکانیزه برای ما بسیار اهمیت دارد؛ در محصولات باغی به‌جز پسته و زیتون که ۱۵ تا ۲۰ درصد باغات به‌صورت مکانیزه در حال برداشت است در سایر باغات این رقم به زیر ۵ تا ۱۰ درصد می‌رسد.

عباسی درباره تفاوت مکانیزاسیون باغی و زراعی، گفت: ماشین‌های باغبانی تکنیک بر هستند و به تکنولوژی بالاتری نسبت به انرژی مصرفی نیاز دارند که البته نیاز است حوزه صنعت کشور در این بخش بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

وی درباره مکانیزاسیون حوزه گلخانه‌ها نیز گفت: گسترش محیط‌های گلخانه‌ای جزو سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و در حال حاضر ۱۷ تا ۱۸ هزار هکتار از گلخانه‌های ما تحت پوشش مکانیزه هستند؛ انشالله بنا است باسیاست‌های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی، گلخانه‌های تحت پوشش مکانیزاسیون به ۶۰ هزار هکتار و بیشتر  در سال ۱۴۰۴ برسد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی  با تأکید بر اینکه باید به دنبال تجهیزات درون گلخانه‌ای باشیم، یادآور شد: بیش از ۴۱ فناوری در زمینه لوازم و تجهیزات گلخانه‌ای کشور شناسایی و در سایت مکانیزاسیون کشاورزی بارگذاری شده است.

وی با بیان این که استاندارسازی این ۴۱ فناوری حوزه لوازم و تجهیزات گلخانه‌ای کشور نیز انجام‌شده است، تصریح کرد: عموماً این تجهیزات سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، اتوماسیون کنترل اقلیم گلخانه‌ها و مسائل سم‌پاشی و آبدهی بوده‌اند.

عباسی با اشاره به این که تجهیزات گلخانه‌ای نیاز به نگرش خاصی دارند، گفت: عموماً هر ماشینی نمی‌تواند وارد فضای گلخانه شود، بنابراین باید به سمت تکنولوژی‌های پاک در این حوزه حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مجموع گلخانه‌های کشور سنتی هستند، گفت: باید این گلخانه‌ها به سمت مکانیزه شدن حرکت کنند و پس‌از تغییر، ما تجهیزات مطلوب این حوزه را فراهم خواهیم کرد.

عباسی با اشاره به این که ۲.۹ میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد، تاکید کرد: باید به سمت مکانیزاسیون این باغ‌ها پیش برویم.

وی درباره حوزه استاندارسازی ماشین‌آلات کشاورزی نیز گفت: سالانه حدود ۶۰۰ آزمون و ارزیابی در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات آبیاری و حدود ۲۰۰ آزمون در زمینهٔ تجهیزات و لوازم کشاورزی انجام می‌شود.

عباسی به وجود ۴۰ واحد همکار که قطب‌های دانشگاهی کشور هستند نیز اشاره کرد و یادآور شد: با همکاری و همراهی سازمان ملی استاندارد درصدد اخذ گواهی «۱۷۰۲۵» نیز هستیم.

وی گفت: در حال حاضر شاهد افزایش کیفیت در تولید ماشین‌آلات کشاورزی هستیم و امیدواریم این روند صنعتی شدن را که یکی از دغدغه‌های وزیر جهاد کشاورزی است در سال جاری به نحو مطلوب به اتمام برسانیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به محدودیت در حوزه لوازم و تجهیزات موردنیاز مکانیزاسیون گیاهان دارویی، از صنعتگران خواست به سمت ماشین‌آلات، لوازم و تجهیزات گیاهان دارویی مانند زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی حرکت کنند.

وی بابیان اینکه در حوزه کاشت و برداشت زعفران اقدامات اولیه انجام‌شده است، گفت که اما همچنان نیازمند توسعه و تکمیل در این حوزه است.

عباسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به استفاده از پهپادهای کشاورزی، یادآور شد: مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اولین بخشی بوده که پهپادهای کشاورزی را به‌صورت رسمی در کشور برای بخش کشاورزی هوشمند معرفی، حمایت و مورد تأکید قرار داده است.

وی اضافه کرد: باوجود چالش برای استفاده از پهپاد در حوزه کشاورزی، امروز شاهد آن هستیم که پهپادهای کشاورزی به‌وفور در حال استفاده در این بخش است.

عباسی ادامه داد: برای این منظور بیش از ۶۲ مدل را مورد آزمون و ارزیابی قرار دادیم و در واقع این پهپادها قابلیت عرضه به بخش کشاورزی و دریافت تسهیلات بانکی را دارند.

گفتنی است در حاشیه این نمایشگاه از سم‌پاش‌های نوین توربینی باغی رونمایی شد.

کد خبر: ۱۱۵٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha