۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
الماس گمشده «درآمدزایی از نشان های تجاری» در همدان
بازار گزارش می دهد؛

الماس گمشده «درآمدزایی از نشان های تجاری» در همدان

همدان- درآمدزایی از نشان های تجاری موضوعی است که در همدان قابلیت ورود به آن وجود دارد اما همچون الماسی گمشده در همدان ناشناخته مانده و بی توجهی به آن روز به روز بیشتر می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: «برند» تنها در نشان یا نماد تجاری برخی پوشاک و محصولات غذایی خلاصه نمی‌شود بلکه نام و نشان یک شهر یا یک استان می تواند به عنوان یک برند یا نشان تجاری شناخته شود و با خود درآمدزایی، اشتغالزایی و بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشد.

استان همدان در این عرصه می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد ضمن اینکه با ورود به عرصه برندسازی، توجه به این برندها و معرفی هرچه مناسب تر آن ها در عرصه ملی و بین المللی حاصل می شوند.

اما به راستی در این مسیر که بخشی از آن ها به حوزه های کشاورزی، بخشی به حوزه های گردشگری، بخشی به حوزه های تاریخی و خدمات و غیره مربوط می شود، توجه شده است؟  چگونه باید در این مسیر قدم برداریم و پیش روی در این مسیر چه ماحصلی برایمان خواهد داشت؟

در راستای رسیدن به پاسخ این سوالات با بهرام هاشمی؛ معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان، مدیر و مشاور ایجاد و توسعه بنگاه های اقتصادی، مدرس و کارشناس کسب وکار، کارآفرینی و بهره وری گفتگویی ترتیب داده شد تا راهکارهایی را برای استفاده همدان از این موقعیت ها مطرح کنیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

الماس گمشده «درآمدزایی از نشان های تجاری» در همدان

بهرام هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تاریخچه نشان تجاری بیان کرد: از ابتدای خلقت انسان به دنبال اسطوره سازی بوده است؛ به عنوان مثال در غرب اسطوره ها و نمادها و شخصیت هایی چون زئوس و هرکول و در مشرق زمین آرش کمانگیر و رستم و سهراب و سندباد هرکدام نماد و نشان یک شخصیت بوده اند یا در شاهنامه فردوسی، اسفندیار نماد جوانمردی و در یونان پرومته نماد روشنایی و نور و دانایی بوده است.

وی ادامه داد: در هزاره های قبل مردم در سرزمین های مختلف برای اینکه احشام و چهارپایان خودشان را نشانه گذاری یا علامت گذاری کنند از آهنی داغ که منقش به اسم یا جمله بوده استفاده می کردند و این آهن داغ را روی پوست حیوانات خود می گذاشتند و پوست آن ها می سوخت و برای همیشه ماندگار می ماند؛ تا راهی برای شناسایی احشام خود از دیگر احشام همسایه و یا فروشنده ها باشد و اهمیت این کار آن بود که کیفیت و شهرت و معروفیت خود را اینگونه اعلام و شناسایی کنند.

در صنعت سفال و چینی سازی در روم و هند و یونان و چین از مارک استفاده می شد و در قرون وسطی چاپخانه ها و مراکز سلطنتی از آرم استفاده می کردند تا جایی که امروزه همه چیز و همه شرکت ها و محصولات دارای نام و علامت و نشان برای خود هستند

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه این موضوع مطرح کرد: به جلوتر بیاییم در صنعت سفال و چینی سازی در روم و هند و یونان و چین از مارک استفاده می شد و در قرون وسطی چاپخانه ها و مراکز سلطنتی از آرم استفاده می کردند تا جایی که امروزه همه چیز و همه شرکت ها و محصولات دارای نام و علامت و نشان برای خود هستند.

وی بابیان اینکه حتی در ایران نیز چنین بوده که به روی محصولات همچون ظروف سفالین و پارچه نام تولیدکننده حک، نوشته و یا بافته می شده است؛ گفت: ظروفی که در یزد ساخته می شد دارای لعاب خاصی بود.

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با تاکید بر اینکه نشان تجاری (برند) نشانه مسئولیت پذیری تولید کننده است، اظهار کرد: در صورتی که کیفیت و اصالت خاصی داشته باشد، در بین کالاهای رقیب تمایز ایجاد می کند و این نشان و تصویر ارزش بیشتری را برای تولید کننده در میان مدت ایجاد می کند.

الماس گمشده «درآمدزایی از نشان های تجاری» در همدان

وی در ادامه این موضوع به اهمیت نشان تجاری و ظرفیت های استان همدان در این مسیر اشاره کرد و گفت: برای شرکت ها، علائم تجاری به مثابه یک تصویر و یک شناسنامه عمل می کند که باید در جهت شناخت جذابیت، کیفیت و ارائه آن به صورت نمادی متمایز و قابل رقابت با سایرین اهتمام شود.

علائم تجاری مطلوب می تواند منافع مطمئن شرکت تجاری را ترسیم و تولیدات را از رقابت منفی جدا کند

هاشمی با بیان این موضوع خاطرنشان کرد: در میان مدت با تداوم حضور در بازار این علائم تجاری است که مُهر تایید بر کیفیت و مقبولیت کالا و خدمات می زند و علائم تجاری مطلوب می تواند منافع مطمئن شرکت تجاری را ترسیم و تولیدات را از رقابت منفی جدا کند.

این تحلیلگر اقتصادی استان همدان با تاکید بر اینکه علائم تجاری به شرکت ها کمک می کند تا همواره به تعهدات خود نسبت به مرغوبیت و کیفیت محصول فکر و توسعه پیدا کنند، گفت: اگر علائم تجاری را نادیده بگیریم، پیامدهای منفی و زیان باری را باید تحمل بکنیم چون در حال رقابت هستیم؛ چراکه شرکت ها درحال گذر از حالت تولید و توزیع سنتی و مشتری ها به دنبال نام هایی هستند که بتوانند به آن ها اعتماد بکنند یعنی به کیفیت و ویژگی و مزایای آن مطمئن باشند.

 یک برند،  فقط یک نام نیست
وی با اشاره به اینکه شاید بارها و بارها از واژه برند استفاده کرده باشیم و یا در جاهای مختلف کلمه (برند) را شنیده باشیم و شاید این واژه را به صورت نابجا و اشتباه مورد استفاده قرار داده و یا برای ما در جای نادرست و به غلط بکار برده باشند، اما یک برند همانطور که مشخص است فقط یک نام نیست، اضافه کرد: یک برند، یک نشانه، نماد و یک الگوی گرافیکی است که نشانگر اهداف، برنامه ها و خط مشی های سازمان ها است.

هاشمی به مزایای نام تجاری برای فروشنده یا تولیدکننده نیز اشاره کرد و گفت: وجود نام تجاری سبب می شود فروشنده ساده تر و راحت تر سفارش های خود را بدهد و پیگیری این سفارشات هم در صورت بروز مشکل راحت تر انجام شود.

وی گفت: وجود نشان تجاری بر روی کالا از ویژگی های منحصر به فرد کالا مراقبت قانونی به عمل می آورد و در غیر این صورت، رقبا به راحتی از این ویژگی ها تقلید خواهند کرد ضمن اینکه تعیین نشان تجاری، فرصت جلب مجموعه ای از مشتریان وفادار و سودآور را در اختیار فروشنده قرار می دهد و وفاداری مشتری فروشنده را در عرصه رقابت متمایز می کند و به نوعی نیز در تقسیم بندی بازار کمک می کند و برای هر قسمت یا جامعه هدف برند خاصی را پیشنهاد می دهد.

در استان همدان ظرفیت های درآمدزای بسیاری در این عرصه وجود دارد اما تاکنون نادیده گرفته شده است

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با بیان اینکه نشان تجاری قوی تصویر ذهنی شرکت را برای مشتری به همراه دارد تا نام های تجاری زیرمجموعه را راحت تر عرضه کند و برند جدید راحتر مورد پذیرش مصرف کننده قرار گیرد، تصریح کرد: در استان همدان ظرفیت های درآمدزای بسیاری در این عرصه وجود دارد اما تاکنون نادیده گرفته شده است.

وی گفت: نام همدان به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی در جهان و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین یک برند یا نشان تجاری است که در کنار آن می توان به سایر نشان های تجاری نیز ارزش بخشید و با آن ها در مسیر درآمدزایی پیش رفت.

الماس گمشده «درآمدزایی از نشان های تجاری» در همدان

هاشمی عنوان کرد: یک نام تجاری در صورتی موفق می شود که مدیران برند درک درستی از دارایی هایی که آن را تشکیل می‌دهند داشته باشند.

اگر نوآوری را مهم ترین جزء استراتژی موفقیت برند بدانیم، دومین استراتژی برای شرکت ها، سیاست قیمت گذاری منطقی و عاقلانه است

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه اگر نوآوری را مهم ترین جزء استراتژی موفقیت برند بدانیم، دومین استراتژی برای شرکت ها، سیاست قیمت گذاری منطقی و عاقلانه است، اظهار کرد: هدف اصلی برند، کاهش هزینه و صرفه جویی و پرداخت کمتر از طرف مشتری است.

وی در این راستا مطرح کرد: ایجاد برندینگ و مدیریت برند خوشه ای به همراه برگزاری جشنواره برند برتر همدان از جمله قدم هایی است که می توان در این عرصه برداشت.

هاشمی با تاکید بر اینکه امروزه شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان و کارخانه های بزرگ دنیا اقدام به خرید برندها می کنند و محصولات خود را با نام آن برند و یا به صورت ترکیبی از نام خود و برند خریداری شده به بازار عرضه می کنند تا با این روند، سهم خود را برای ارائه در بازار حفظ کرده یا گسترش دهند، اضافه کرد: در دنیای و عصر رقابتی امروز بازار به سمت جلب رضایت کامل مشتری و بهینه کردن زنجیره تامین و ارائه کالا پیش می رود و بازاریابی و تبلیغات توسط برند امکان پذیر است.

وی با تصریح بر اینکه ارزش برند می تواند براساس اصول مالی محاسبه شود و نشان دادن ارزش برند یا سبد برند به عنوان قسمتی از دارایی های ملموس شرکت است، تشریح کرد: ارزیابی برند از چندین جهت دارای اهمیت است؛ تیم مدیریت می تواند از ارزش برند به عنوان ابزار مفیدی برای اندازه گیری عملکرد، برای اهداف مالیاتی، در رویداد به دست آوردن یا از دست دادن سود ببرد.

الماس گمشده «درآمدزایی از نشان های تجاری» در همدان

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو اضافه کرد: باید مسئولین استان همدان به این موارد توجه و با دقت نظر نسبت به برندهای استان همدان مانند سفال لالجین، سیر و سیب زمینی همدان، کشمش ملایر، مبل و منبت در ملایر و تویسرکان و غیره که بسیاری از آن ها قابلیت ورود به عرصه بین المللی را دارد، قدم بردارند.

حال با این تفاسیر می بینیم که تاثیرات ورود به عرصه نشان تجاری، ارزش آفرینی آن و تاثیرات اقتصادی آن در صورت غفلت و بی توجهی چه ضربه هایی را می تواند بر بدنه اقتصادی وارد کند و در حالی که استان همدان توان ورود به این عرصه را دارد، چرا باید از این موقعیت ها استفاده مناسبی نبریم؟

به عنوان مثال در زمینه محصولات کشاورزی همدان، هم چنان شاهدیم که با تکمیل نبودن و ناتمام بودن زنجیره تولید و نبود واحدهای مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی هم چنان نه تنها شاهد خام فروشی و بی توجهی به ارزآوری هستیم، بلکه نام و نشانی از همدان بر این محصولات صادراتی نیست که نیست.

 در بخش دیگری به صورت ویژه به این برندها و نشان های تجاری و راهکارهای ورود استان همدان به این عرصه و قدم نهادن آن در عرصه درآمدزایی خواهیم پرداخت.

کد خبر: ۱۱۵٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha