۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
ریزش اخیر بازار سرمایه بی‌ارتباط با بازار بدهی
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

ریزش اخیر بازار سرمایه بی‌ارتباط با بازار بدهی

طی ۴۰ روز اخیر، اوراق بدهی در بازار سرمایه به فروش نرفته است، آن چیزی که در ارتباط با اوراق دولتی و در تابلوی فرابورس مشاهده می‌شود، مربوط به عملیات به عملیات بازار باز بانک مرکزی بوده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه طی ۴۰ روز اخیر، اوراق بدهی در بازار سرمایه به فروش نرفته است گفت: آن چیزی که در ارتباط با اوراق دولتی و در تابلوی فرابورس از ابتدای مهرماه تاکنون مشاهده می‌شود، مربوط به عملیات بازار باز بانک مرکزی بوده است.

عباس اسپید ادامه داد: بانک مرکزی عملیات فروش یا خرید اوراق دولتی از بانک‌های عامل را از طریق تابلوی فرابورس انجام می‌دهد. عملیات بازار باز فعالیتی است که در آن بانک مرکزی با خرید و فروش گروه خاصی از اوراق بهادار، تلاش می‌کند تا اهداف خود در کنترل حجم پول موجود در اقتصاد را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه بازار بدهی همچون سایر بازارهای مالی می تواند بر بازار سهام تأثیر ‌بگذارد، خاطرنشان کرد: بازارهای مالی، همچون بازار پول، بدهی و سرمایه همواره بر یکدیگر تأثیرگذار بوده‌ و می‌توان گفت این دو بازار مکمل هم هستند؛ به گونه‌ای که سیاست‌هایی که در یکی از آنها اعمال می‌شود، بر دیگری و کنش فعالان آن تأثیرگذار است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، آن چیزی که مربوط به عملیات بازار باز و فروش اوراق دولتی می‌شود، طی چند هفته اخیر در میان فعالان بازار سرمایه تأثیر ذهنی زیادی داشته، به‌گونه‌ای که اثر روانی آن بیش از اثر واقعی آن بوده است.

وی تأکید کرد: نباید بازار اوراق بدهی را رقیب بازار سرمایه دانست، زیرا بازیگران این دو یکی نیستند و از درجه ریسک‌پذیری متفاوتی برخوردار هستند. در بیشتر موارد، افرادی که دست به خرید سهام می‌زنند، پذیرای ریسک بالاتر در سرمایه‌گذاری خود به امید سود بالاتر هستند. از این‌رو، آنها تمایل چندانی به اوراق بدهی نشان نمی‌دهند.

اسپید افزود: خریداران اوراق بدهی نیز اغلب افرادی هستند که از ریسک‌پذیری کمتری برخوردارند؛ این دسته از سرمایه‌گذاران یا خود به صورت مستقیم اقدام به خرید اوراق بدهی می‌کنند یا این اوراق را از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرامد ثابت، دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اساساً هیچ مقام یا فردی نمی‌تواند مانع از سرمایه‌گذاری افراد در بازارهای موازی با بازار سرمایه شود، گفت: یک سرمایه‌گذار می‌تواند در سبد پرتفوی خود، انواع مختلفی از اوراق بدهی و سهام قرار دهد و محروم کردن او از یک نوع سرمایه‌گذاری جایز نیست. برای نمونه، نمی‌شود فعالان بازار سرمایه را از خرید گواهی سکه به دلیل ریسک بالای آن منع کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سقف خرید سهام برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشخص و معین است، تصریح کرد: صندوق‌های بادرامد ثابت نمی‌توانند بیش از سقفی که قانون به آنها اجازه داده، سهام بخرند؛ درنتیجه، این موضوع که اگر اوراق نخرند این امکان برای آنها وجود دارد که سرمایه‌های صندوق را به خرید سهام اختصاص دهند، بی‌مورد است؛ چون این صندوق‌ها برای خرید سهام سقف دارند.

وی مربوط دانستن ریزش بازار سرمایه به فروش اوراق دولتی در این بازار را تحلیل نادرستی خواند و ادامه داد: با توجه به توضیحات بیان شده، طی ۴۰ روز اخیر، اوراق بدهی در میان معامله‌گران بازار سرمایه دادوستد نشده و عمده معامله این اوراق مربوط به همان عملیات بازار باز بوده است.

اسپید در انتهای گفت‌وگوی خود با «سنا» با بیان اینکه موضوعاتی همچون نرخ بهره بین ‌بانکی و سیاست‌های بانک مرکزی از جمله موضوعات اثرگذار این مدت بر بازار سرمایه بوده است، ابراز کرد: افزایش نرخ بهره بین بانکی، به‌طور کلی به نفع اقتصاد کشور نیست؛ اگرچه ممکن است در ابتدای امر این‌گونه تصور شود که به کنترل تورم و نقدینگی منجر می‌شود، اما در میان‌مدت تأثیر منفی بر بازار سرمایه و اقتصاد کشور می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ بهره بین بانکی، نباید به‌صورت دستوری و به یک باره و در مدت کوتاهی انجام پذیرد، بهتر است به قوانین بازار احترام گذاشته و اجازه داده شود تا بازار به تعادل درست برسد و دولت نیز از ابزارهای خود برای به تعادل رساندن واقعی بازار استفاده کند.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha