۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
چغاله بادام ۲۲۰ هزار تومان ارزانتر شد
گزارش بازار از نوبرانه‌ها؛

چغاله بادام ۲۲۰ هزار تومان ارزانتر شد

نوبرانه هایی که تا سال قبل به دلیل گرانی از سفره خانوار حذف می شد امسال با شیوع کرونا ارزان شد اما باز هم بی خریدار باقی ماند.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده‌پا - خانواده ها که از خرید شب عید فارغ می شدند در ایام تعطیلات نوروز باید فکری به حال خرید و چشیدن طعم میوه های نوبرانه می کردند اما گرانی بیش از حد قیمت این محصولات و پایین بودن میزان درآمد خانوار اکثر افراد جامعه باعث می شد تا بیشتر مردم تماشاگر میوه های نوبرانه باشد.

همین نوروز سال قبل بود که چغاله بادام هایی که وارد بازار شد به قیمت کیلویی ۴۰۰ هزار تومان در مناطق شمال شهر تهران عرضه شد که این رقم معادل قیمت حدود یک گرم طلای خام ۱۸ عیار و حدود یک سوم پایه حقوق یک کارگر بود بنابراین امکان خرید و مصرف نوبرانه ها عملا برای همه افراد جامعه وجود نداشت.

قیمت نوبرانه چغاله بادام در روزهای پایانی اردیبهشت و با فراوانی این محصول به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان رسید اما عملا باز هم بخش عمده ای از مردم توان خرید این میوه را نداشتند و منتظر بودند تا با عرضه محصولات بی کییفیت اما ارزانتر بتوانند به نیازهای افراد خانوار پاسخ بدهند.

این خواسته اقشار کم درآمد زمانی محقق شد که قیمت چغاله بادام درشت و بی کیفیت به کیلویی ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان رسید و بالاخره اقشار کم درآمد توانستند با خرید چند مثقال از  این محصولات طعم نوبرانه چغاله بادام را بچشند.

اما این روزها که شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی بسیاری از بازارها شده و شکستن قیمت ها شده است بازار نوبرانه ها از جمله چغاله بادام از این قاعده مستثنی نشده است.

با نگاهی به سطح شهر و چرخی ها و میوه فروشی هایی که عرضه کننده چغاله بادام هستند می توان دریافت که این روزها دیگر نوبرانه ها در میوه فروشی ها سلطنت نمی کنند زیرا خریداری ندارند که بخشی از این امر به دلیل کاهش مراجعه مردم به واحدهای صنفی است و از سوی دیگر افزایش هزینه خانوار برای تامین اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده است به همین دلیل دیگر تامین کنندگان و عرضه کنندگان نوبرانه ها نمی توانند از روزهای خوش آب و هوای بهاری برای فروش کالا به هر قیمتی به مردم استفاده کنند.

چغاله بادام کیلویی ۳۰ هزار تومان

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار دراین باره به خبرنگار بازار می گوید: سال گذشته و بعد از عبور از روزهای تعطیل ایام عید قیمت هر کیلو چغاله بادام در مناطق شمال شهر تهران به ۲۵۰ هزار تومان رسید اما این روزها قیمت هر کیلو چغاله بادام به ۳۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: کاهش تقاضا و عدم مراجعه مردم به واحدهای صنفی مهمترین دلیل برای ارزان شدن قیمت نوبرانه ها از جمله چغاله بادام است.

این فعال صنفی ادامه داد: هر چند قیمت ۳۰ هزار تومانی برای هر کیلو چغاله بادام مناسب است اما نبود تقاضا موجب شده تا میزان فروش این محصولات به حداقل برسد.

بدون تردید اگر در روزگاری که برخی از سوء استفاده گران تلاش داشتند تا با هر ترفندی جیب مردم را خالی کنند مانند امروز با بازاری بدون تقاضا روبرو می شدند دیگر شاهد راهزنی از جیب مصرف کنندگان توسط دلالان در بازار نبودیم.شاید مهمترین درس روزگار کرونایی برای مصرف کنندگان این باشد که نخریدن سزای گرانفروشی است و با این راهکار می توان دست دلالان را از جیب مصرف کنندگان کوتاه کرد.

کد خبر: ۱۱٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی فرجی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      5 1
      کشورمون عالی و خوب و مردمانی مومن داره و روز به روز پیشرفت حق ما ایرانیان است