۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
فرایند بودجه ریزی باید به جای فرد محوری، سامانه محور شود
رئیس مجلس شورای اسلامی:

فرایند بودجه ریزی باید به جای فرد محوری، سامانه محور شود

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فرایند کنونی بودجه ریزی کشور که براساس قانون برنامه و بودجه ۵۰ ساله انجام می شود، بر لزوم اصلاح سریع این فرایند تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ آبان ماه) در نشست شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور رؤسای کمیسیون ها، با تاکید بر این که بررسی و اصلاح احکام مهم لایحه بودجه باید در دستورکار تمامی کمیسیون ها قرار بگیرد، گفت: با هماهنگی دیوان محاسبات مهم ترین احکام بودجه در حوزه های مختلف استخراج شوند. تعداد این احکام مهم به ۲۰ مورد نمی رسد که باید ظرف هفته جاری احصاء و به کمیسیون های تخصصی ارجاع داده شوند.

قالیباف با بیان اینکه اگر احکام بودجه و سیاست های آن رعایت نشوند هرساله با مشکل مواجه می شویم، تصریح کرد: باید در مدت کوتاهی  احکام مهم بودجه احصاء و وظایف کمیسیون های تخصصی مشخص شود تا در حوزه نظارت  متمرکز شویم.

رئیس قوه مقننه با بیان این که طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس که بخشی از آن به نحوه تهیه و بررسی لایحه بودجه اشاره دارد را مطالعه کرده ام گفت: اولین موضوع سامانه محور شدن بودجه است تا دخالت افراد به حداقل برسد و مثلا این طور نباشد که در یک بخش مانند مالیات، به جای سامانه محوری، ممیزمحور باشیم و یک فرد به جای تمامی ساختار اقتصادی کشور تصمیم گیری کند.

قالیباف تاکید کرد: با سامانه محور شدن فرایند بودجه ریزی در کشور هم عملکرد این بخش ارتقاء می یابد و هم مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از فرایندهای غلط بودجه ریزی و تحمیل فشار به مردم برطرف شود.

وی با بیان اینکه اگر فرآیندها بر الگوریتم های مشخص منطبق شوند،   روال ها به صورت قانونی انجام می شود، به فرایند بررسی بودجه درمجلس اشاره کرد و با ابراز تاسف از این که کماکان براساس قانون برنامه و بودجه سال ۱۳۵۳ عمل می شود، افزود: وی هماهنگی های اولیه در زمینه ارائه بودجه براساس اصلاحات طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس ایجاد شده است و امیدواریم این طرح به زودی نهایی شود تا بخشی از مشکلات حوزه بودجه ریزی کشور رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه هفته گذشته در نشستی با حضور مسئولین قوه قضائیه و آقای اژه ای مقرر شد تا آئین نامه ای در حوزه مباحث نظارتی و همکاری های بین دو قوه مقننه و قضائیه تهیه شود، افزود: با همکاری بخش های نظارت، قوانین و کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس آئین نامه مذکور تنظیم شود تا موضوعات نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ و براساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی بایگانی نشوند و براساس زمانبندی پیگیری گردند.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha