۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
مقابله با قیمت گذاری دستوری با هدف حمایت از بازار سرمایه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد

مقابله با قیمت گذاری دستوری با هدف حمایت از بازار سرمایه

عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با قیمت گذاری دستوری با هدف حمایت از بازار سرمایه مقابله کردیم.

به گزارش بازار، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره جلسه‌ای که امروز مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها با وزیر اقتصاد داشتند گفت: امروز وزیر اقتصاد جلسه‌ای با حضور مدیران هلدینگ‌های بزرگ و شرکت‌های سرمایه گذاری درباره وضعیت بازار و هیجاناتی که چند روز گذشته در بازار ایجاد شده بود برگزار کرد و در طی ان مذکراتی صورت گرفت.

مجید عشقی گفت: ما با قیمت گذاری دستوری و ایجاد رانت در شرکت‌ها مقابله کردیم، ضمن اینکه در بخش عمده‌ای از صنایع بورسی مانند فلزی و پتروشیمی قیمت گذاری دستوری مطرح نیست، اما در بخشی از صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و خودرویی ابهاماتی وجود دارد که دولت قول داده در اسرع وقت کمک کند و پیشرفت خوبی حاصل کند.

وی افزود: با توجه با ارزندگی سهام ها، قرار شد هلدینگ‌های بزرگ در سهم‌های خودشان باقی بمانند و اقدام به فروش نکنند تا جو هیجانی که بوجود آمده، فروکش کند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: اقدام دیگری که در دستور کار شرکت‌های بزرگ قرار گرفت، فروش اوراق تبعی است، اوراق تبعی، تضمینی بلند مدت است که سهامداران عمده بر روی سهام خود می‌کنند و سهامداری که سهمی خریداری می‌کند مطمئن باشد در یکسال آینده بازدهی معقولی خواهد داشت.

عشقی افزود: سهم‌ها با توجه به ریزشی که ۱۵ ماه گذشته داشتند از ارزندگی بالایی برخوردار هستند و می‌توانند سود خوبی داشته باشند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: بازار در کف نوسان خود قرار دارد و امیدواریم با فروکش کردن هیجانات دوباره به تعادل بازار برسیم.

عشقی ادامه داد: روش فروش و قیمت گذاری خودرو مورد قبول هیچ کس نیست و از این روش، خودرو ساز، مصرف کننده و دولت، منفعت نمی‌برند و سهامداران ناراضی هستند و ضرر زیادی می‌کنند.

وی گفت: تصمیمی که گرفته شد باعث می‌شود قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو رشد منطقی کند و شرکت‌های خودرو سازان زیان نبینند و بتوانند طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کنند.

عشقی افزود: با توجه به گزارش‌های شش ماهه، این شرکت‌ها رشد خوبی داشتند.

وی اضافه کرد: امیدوارم تغییر فرمول تعیین قیمت فروش کمک کند میزان (تیراژ) فروش در ایران خودرو و سایپا افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در مورد اوراق بدهی در بازار سرمایه گفت: در ۴۰ روز گذشته در بازار سرمایه، فروش اوراق بدهی نداشتیم و قرار نیست کسری بودجه از اوراق بدهی عرضه شده در بازار سرمایه تأمین شود.

عشقی ادامه داد: محل تأمین کسری بودجه، بانک مرکزی، سیستم بانکی و فروش اموال دولتی است و همه کمک به کسری بودجه می‌کنند لذا این طور نیست که کل اوراق ازطریق بازار سرمایه به فروش برود.

وی گفت: ما بر اساس کشش بازار، اقدام به فروش اوراق می‌کنیم و قطعاً اجازه نمی‌دهیم کسی سهام بفروشد و اوراق بخرد.

عشقی ادامه داد: بخش زیادی از اوراقی که منتشر می‌شود مربوط به بازخرید اوراق قبلی است و تنها در بازار جابجا می‌شود به طور مثال اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شود از بازار خارج نمی‌شود و اوراق صندوق‌های که اکنون سررسید شده باز خرید می‌شود اگر بخواهیم خالص پول خروج ناشی از اوراق را در بازار حساب کنیم عدد آن به عدد روزانه معاملات نمی‌رسد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که بازار بدهی را بزرگ کنیم هر چه بازار بدهی بزرگتر شود و بازار سهام رونق پیدا کند کسری بودجه و فروش اوراق به راحتی امکان پذیر خواهد بود. بازار سهام باید رونق داشته باشد تا اوراق به فروش برود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: این اوراقی که در بازار معامله می‌شود مربوط به بانک مرکزی، بازار بین بانکی و بین بازیگران فعلی اوراق است و هیچ پولی خارج نمی‌شود.

عشقی با بیان اینکه سازمان بورس نمی‌تواند حقوقی‌ها را الزام به معامله کند گفت: با توجه به قیمت‌های ارزنده سهم ها، توافقی با هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری داشتنیم از آن‌ها خواهش کردیم که فروش را برای مدتی نداشته باشند تا بازار به تعادل برسد.

وی ادامه داد: از شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌های سرمایه گذاری در خواست کردیم تا در شرایط هیجانی همکاری را با ما داشته باشند.

عشقی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تنها در صندوق‌های سرمایه گذاری و بازارگردانی خالص ۲۷ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان سهم خریداری کردند و از بازار حمایت کردند.

وی گفت: قرار شد شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌های بزرگ، بحث خرید و بحث انتشار اوراق تبعی بر روی سهم‌های خودشان انجام می‌دهند.

عشقی در مورد صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار نیز افزود: صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار نسبت به کل بازار بزرگ نیستند. این صندوق‌ها در ۲۰ روز کاری اخیر، حداقل ۳ هزار میلیارد تومان خرید و به بازار کمک کردند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار ادامه داد: در طی این مدت، به دلیل تبلیغاتی که بر روی اوراق وجود داشت سمت تقاضا تضعیف شد و اگر تقاضای عادی برگردد صندوق‌های تثبیت توسعه‌ی بازار قوی‌تر از گذشته برمی گردنند و بازار به تعادل می‌رسد.

عشقی گفت: دولت قول داده است در اسرع وقت بحث رابطه مالی دولت با صنایع را سریعتر شفاف کند و همچنین قول دادند تصمیماتی که اخذ می‌شود منابع شرکت‌ها و سهامداران را لحاظ کنند چرا که تقویت شرکت‌ها باعث افزایش سرمایه گذاری، افزایش اشتغال و سودآوری و همچنین باعث ثبات بلندمدت بازار می‌شود.

وی گفت: دولت به بازار سرمایه اعتقاد دارد و سازمان بورس واوراق بهادار هم از منافع کل سهامداران حمایت می‌کنیم.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha