۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
لزوم پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد و موانع موجود
استاد دانشگاه چمران اهواز عنوان کرد

لزوم پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد و موانع موجود

استاد دانشگاه چمران اهواز گفت: وجود ابهامات در فضای بین المللی خارجی و وجود غیر متخصصان در فضای داخلی اقتصاد، مهمترین موانع در پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد کشور هستند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، استاد دانشگاه چمران اهواز با بیان مطلب بالا و در بررسی اهمیت پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد در کشور گفت: وظیفه علم، پیش‌بینی پذیر کردن جریان‌ها و واقعیت‌ها است، به طوری که تمام تحقیقات و مطالعات در راستای افزایش قدرت پیش‌بینی، حرکت می‌کنند.

 مرتضی افقه افزود: در علوم انسانی به طور عام و در اقتصاد به طور خاص تمام تلاش‌ها بر این است که بتوان متغیرها را پیش بینی کرد و بر اساس آن با ارایه فرمول و راهکارهای مناسب به پیش بینی رخدادها پرداخت.

ابهامات بین‌المللی؛ مهمترین مانع پیش‌بینی‌ پذیری
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برای تحقق این موضوع به ابزار نیازمندیم که بخشی از آن به اطلاعات و آمار مربوط می شود؛ برای به دست آوردن این اطلاعات نیازهای نرم افزاری و نیز سخت افزاری وجود دارد، البته مشکل کشور ما در این خصوص بی‌ثباتی هم در قوانین داخلی و هم در روابط خارجی است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ما بیش از این که به تصمیمات داخلی بستگی داشته باشد، به تصمیمات و روابط خارجی و بین‌المللی وابسته است، بنابراین با توجه به ابهامات موجود در خصوص رفع تحریم ها و احیای برجام نمی‌توان از این منظر پیش‌بینی دقیقی از دورنمای آینده داشت و در چنین فضایی حرف از پیش‌بینی پذیر بودن، غیر علمی به نظر می رسد.  

حضور غیرمتخصصان و اخلال در پیش‌بینی پذیری اقتصاد
استاد دانشگاه چمران اهواز بیان کرد: در روابط داخلی هم می توان گفت غیر متخصص بودن تصمیم‌گیران سبب می شود تا رفتارها به گونه‌ای باشد که خیلی زود تصمیمات به مشکل بر می‌خورد و همین موضوع سبب می‌شود تا نیاز یه تغییر و اصلاح داشته باشند؛ بنابراین بی ثباتی در تحولات داخلی نیز زمینه پیش بینی پذیر بودن متغیرهای اقتصادی را به شدت کاهش می دهد.  

مرتضی افقه گفت: رونق تولید از یک سو ارتباط زیادی به روابط خارجی و از سوی  دیگر به متغیرهای داخلی  مانند نرخ ارز، نرخ سود، نرخ دلار دارد، متغیرهایی که در حال حاضر از ثبات مناسبی برخوردار نیستند و بنابراین قابل پیش‌بینی هم نیستند و از آنجا که بورس وابستگی به تولید دارد و شاخص تولید در اقتصاد محسوب می‌شود تا برون رفت از این مسائل نمی توان به پیش بینی پذیر بودن اقتصاد دست یافت.

کد خبر: ۱۱۴٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha