۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
نمایشگاه شیلات و آبزیان تهران؛ محدود اما تخصصی| حضور نسبتا خوب و امیدبخش بازدیدکنندگان خارجی
بازار گزارش می دهد

نمایشگاه شیلات و آبزیان تهران؛ محدود اما تخصصی| حضور نسبتا خوب و امیدبخش بازدیدکنندگان خارجی

پنجمین نمایشگاه بین المللی شیلات و آبزیان درحالی امروز به پایان می رسد که به گفته برخی شرکت کنندگان صرفا محلی برای دید و بازدید است و هنوز به پویایی سال های پیش از کرونا نرسیده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: پنجمین نمایشگاه بین الملی شیلات، آبزیان، ماهی گیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته در حالی از روز جمعه ۷ آبانماه تا به امروز در حال برگزاری است که برخلاف سال های پیش از شیوع همه گیری کرونا، شرکت کنندگان به صورت محدود و تنها در دو سالن کنار هم جای گرفته اند. با این وجود بسیاری معتقدند حضور همین تعداد کم شرکت کننده نیز خود نشانه خوبی برای رونق گرفتن بازار است و شاید بتوان اینگونه برداشت که ۱۴۰۱ سال پویایی این صنعت خواهد بود.

اگرچه غالب بازدیدکنندگان از داخل کشور هستند اما بازدید کننده خارجی نیز به ما مراجعه کرده است و این می تواند نشانه خوبی برای توسعه پیدا کردن تجارت و کسب و کار ما در این حوزه بعد از حدود ۲ سال رکود باشد

حضور بازدیدکنندگان خارجی در نمایشگاه نشانگر  توسعه تجارت و کسب کار در سال جاری است
 میثم عسگری مدیر شرکتی که در حوزه هوشمند سازی مزارع پرورش ماهی و میگو فعال است در خصوص نمایشگاه به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه خوب است و بازدیدکنندگان تخصصی بسیاری به ما مراجع کردند که به تبع منجر به ایجاد ارتباطات مثمر ثمری نیز می شود. به خصوص اینکه ما شرکت نوپایی هستیم و به ارتباطات متحد غیر متمرکز نیاز داریم. در حالی که الان روابط غالبا متحد متمرکز است و همه در یک جا قرار گرفته اند و برای یک هدف کار می کنند و یا سرمایه ها مشترک است اما نگاه ما این نیست و ما سعی داریم ارتباط مان داشته باشیم اما هر کسی با سرمایه خود و در مکان خودش  برای یک هدف مشترک کار کند. این نمایشگاه محل خوبی برای رسیدن به این هدف و روش کاری برای ما بود.

نمایشگاه شیلات و آبزیان تهران؛ محدود اما تخصصی | حضور نسبی بازدیدکنندگان خارجی نویدبخش روزهای خوب

عسگری می افزاید: اگرچه غالب بازدیدکنندگان از داخل کشور هستند اما بازدید کننده خارجی نیز به ما مراجعه کرده است که از چین و قزاقستان بودند و این می تواند نشانه خوبی برای توسعه پیدا کردن تجارت و کسب و کار ما در این حوزه بعد از حدود ۲ سال رکود باشد بخصوص اینکه فعالان این صنعت نیز مانند دیگر صنایع نسبت به اوایل شروع اپیدمی خود را بهتر با شرایط وفق داده اند.

نمایشگاه بسیار کوچک و محدود برگزار می شود اما بازدید کنندگان تخصصی هستند
رویا وزیری مدیر یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تولید قفس های پرورش ماهی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه بسیار کوچک است و تعداد شرکت کنندگان چندان زیاد نیست. البته بعد از ۲ سال درگیری همه گیزی می توان گفت نمایشگاه بدی نیست. ما شخصا بازدیدکنندگان بسیاری از حوزه ها و بخش های مختلف این صنعت داریم اما انتظار می رود بازدیدکننده عملیاتی نیز بشود. ؛ به این معنا که اگر بازدید کنندگانی که به ما مراجعه می کنند و مذاکراتی که انجام می دهیم در نهایت به ثمر بنشیند و نتیجه بخش باشد در آن وقتی می توان گفت حضورمان در این نمایشگاه مفید بوده است.

وزیری می افزاید: البته نباید فراموش کرد که نمایشگاه در واقع محلی برای نشان دادن این است که چه می کنیم، چه توانایی داریم و کسانی که در این صنعت هستند و نیاز به دریافت اطلاعات تخصصی تر دارند به صورت حضوری با مدیران مجموعه ها ارتباط بگیرند و اطلاعات جامعی را کسب کنند در عین اینکه از نزدیک نمونه کارها و تولیدات غرفه داران را ببینند.

چون محصولی مانند میگو یک کالای صادراتی است و در چنین نمایشگاهی می توان از طریق بازدیدکنندگان خارجی که کم و بیش حضور دارند برای پیدا کردن بازارهای جدید استفاده کرد

 نمایشگاه امسال محلی مناسب برای یافتن بازارهای صادراتی جدید است
 رضا عباسی مدیر فروش یک شرکت هلدینگ فعال در حوزه تولید و فروش خوراک آبزیان نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه خوب است به خصوص اینکه صنعت شیلات جزو صنایع روبه رشد محسوب می شود. از سوی دیگر چون محصولی مانند میگو یک کالای صادراتی است و در چنین نمایشگاهی می توان از طریق بازدیدکنندگان خارجی که کم و بیش حضور دارند برای باز کردن راه های صادراتی و به دست آوردن بازارهای جدید استفاده کرد.

نمایشگاه شیلات و آبزیان تهران؛ محدود اما تخصصی | حضور نسبی بازدیدکنندگان خارجی نویدبخش روزهای خوب

در این نمایشگاه شرکت کنندگان بسیار متنوع هستند و از بخش های مختلف حضور یافته اند و این خود می تواند راهی خوب برای مطرح شدن چالش های این صنعت، هم اندیشی با همکاران و همچنین برقراری ارتباطات جدیدتر برای تامین مواد اولیه و دیگر موارد مورد نیاز تولید کنندگان گردد. به خصوص اینکه در  بخش تامین مواد اولیه منِ تولیدکننده خوراک آبزیان با مشکلات عدیده ای مواجه هستم که این نمایشگاه می تواند کمک کننده باشد.

نمایشگاه های تخصصی؛ محلی برای جذب مشتریان جدید است
امیر جعفری یکی دیگر از غرفه داران که در حوزه بسته بندی خوراک آبزیان فعال است به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه خوبی است اگرچه نمایشگاه تخصصی ما نیست و ما غالبا در نمایشگاه چاپ و بسته بندی به صورت تخصصی شرکت می کنیم  با این وجود بازخورد این نمایشگاه برای ما خوب بوده و بازدیدکنندگان تخصصی این حوزه به ما مراجعه می کنند.

جعفری می افزاید: اولی سال است در این نمایشگاه حضور داریم و نکته جالب توجه اینکه تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد از مشتریان ما که عمدتا در حوزه خوراک دام هستند در این نمایشگاه به عنوان غرفه دار و بازدیدکننده حضور دارند و در کنار آن شرکت کنندگان دیگری نیز حضور دارند که در این نمایشگاه مذاکراتی انجام داده ایم تا بتوانیم با آنها نیز مراودات کاری داشته باشیم.

نمایشگاه شیلات و آبزیان تهران؛ محدود اما تخصصی | حضور نسبی بازدیدکنندگان خارجی نویدبخش روزهای خوب

ارتباطات دو سویه ای که در چنین نمایشگاه های تخصصی بین تولید کننده، تامین کننده و مشتری نهایی برقرار می شود می تواند منجر به تولید محصولات بهتر شود

برقراری ارتباط مستقیم مشتریان با تولید کنندگان و تامین کنندگان در نمایشگاه تولیدات بهتر را در پی دارد
دبیر رضایی مدیر مدیر مجموعه ای که در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی انواع آبزیان فعال هستند به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه های تخصصی همیشه خوب است و مرتبط با کار ما است. از سوی دیگر در عین حال که مشتریان مستقیما به ما مراجعه می کنند ما نیز مستقیما با تامین کنندگان ارتباط می گیریم.

رضایی می افزاید : در واقع این  ارتباطات دو سویه ای که ایجاد شده در نهایت منجر به این می شود که بتوانیم تولیدات بهتر و محصولات بهتری داشته باشیم.

نمایشگاه ها هنوز هم محلی برای دید بازدید است و مانند سابق موثر نیست
 مهدی ابراهیمیان مدیر  صادرات اتحادیه سراسری صیادان کل کشور در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: الان نمایشگاه غالبا حکم مکانی برای دید و بازدید را دارد   به شکل فعال مثل قبل برگزار نمی شود که اصولا تحت تاثیر همه گیری کرونا است. به همین دلیل بخش زیادی از تولید کنندگان و غرفه داران به صرف دید و بازدید و جویا شدن از اوضاع کاری همکاران و هم صنفی های خود در این نمایشگاه حضور دارند. با این وجود به نظر بنده از سال ۱۴۰۱ اوضاع نمایشگاه های تخصصی این صنعت نیز درست می شود و شاهد برگزاری نمایشگاه های هدفمند و قوی مثل سابق خواهیم بود.

گفتنی است امروز دوشنبه، دهم آبان ماه آخرین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته در محل نمایشگاه بین المللی تهران است.

کد خبر: ۱۱۴٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha