۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
سال گذشته ۵ میلیارد مترمکعب مازوت در نیروگاه سوزاندیم| واگذاری ۳ هلدینگ نیروگاهی تا پایان سالجاری
مدیرعامل برق حرارتی ها در پاسخ به «بازار»:

سال گذشته ۵ میلیارد مترمکعب مازوت در نیروگاه سوزاندیم| واگذاری ۳ هلدینگ نیروگاهی تا پایان سالجاری

طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه بابت خاموشی در زمستان نگرانیم، گفت: سال گذشته ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مصرف کردیم که از این میزان ۹ میلیارد لیتر گازوئیل و ۵ میلیارد لیتر مازوت بوده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نگرانی ها نسبت به خاموشی های زمستانه همچنان ادامه دارد. این نکته ای است که مسئولین صنعت برق هم به آن اشاره می کنند.

محسن طرزطلب مدیر عامل شرکت برق حرارتی در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه صنعت برق گفت: معمولا وقتی با کمبود گاز مواجه می شویم اولین جایی که برق آن قطع می شود، نیروگاه ها هستند.  هرچند که برنامه ریزی برای جلوگیری از خاموشی ها از مدت ها پیش بین مسئولین وزارت نیرو و نفت آغاز شده اما باز هم این مقام مسئول در صنعت برق می گوید که نگران بروز خاموشی ها در روزهای سرد سال است.

به گفته او، حجم تولید گاز نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نکرده و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب بیشتر شده در حالی که مصرف حدود ۸ درصد یعنی حدود ۶۴ میلیون مترمکعب بیشتر شده است. جدای از این امکان استفاده از نیروگاه های برق آبی را نداریم چرا که باید ذخایر آبی این نیروگاه را برای تابستان ذخیره کنیم.

آنگونه که مدیرعامل شرکت برق حرارتی می گوید: نیاز روزانه گاز نیروگاه ها در زمستان سال گذشته حدود ۱۹۲ میلیون مترمکعب بوده اما امسال دیگر امکان استفاده از نیروگاه های برقآبی را نداریم. ضمن اینکه نیروگاه اتمی بوشهر هم تا دی ماه خاموش است. به همین دلایل امسال به ۲۲۵ میلیون مترمکعب گاز یا سوخت معادل نیاز داریم.

تولید گاز نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نکرده و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب بیشتر شده در حالی که مصرف حدود ۸ درصد یعنی حدود ۶۴ میلیون مترمکعب بیشتر شده است

او با اشاره به این نکته که حجم مخازن نیروگاه ها ۳ میلیارد مترمکعب است، افزود: ذخایر ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷ درصد بیشتر شده  و قرار است که تا آخر آبان تمام مخازن گازوییل ما پر شود.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا جهت عدم خاموشی یادآور شد: تلاش می‌کنیم در فصل زمستان از نیروگاه‌هایی که راندمان بالا دارند و سوخت کمتری مصرف می‌کنند استفاده کنیم. تعمیرات اساسی را زودتر اجرا کنیم و همچنین اگر شرایط زیست محیطی اجازه دهد از سوخت مازوت استفاده کنیم تا مشکلی جهت تامین برق پیش نیاید.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی همچنین با بیان اینکه اکنون به صورت هفتگی با پالایش و پخش، شرکت گاز و محیط زیست جلسه داریم و موضوع تامین سوخت به صورت روزانه رصد می‌شود، افزود: با کنترل مصرف گاز خانگی می‌توانیم زمستان را سپری کنیم. تنها در این صورت است که مجبور به اعمال محدودیت نخواهیم شد.

نیاز روزانه گاز نیروگاه ها در زمستان سال گذشته حدود ۱۹۲ میلیون مترمکعب بوده اما امسال دیگر امکان استفاده از نیروگاه های برقآبی را نداریم. ضمن اینکه نیروگاه اتمی بوشهر هم تا دی ماه خاموش است. به همین دلایل امسال به ۲۲۵ میلیون مترمکعب گاز یا سوخت معادل نیاز داریم

طرزطلب با بیان اینکه در هر حال برنامه ما این است تا خاموشی نداشته باشیم، تاکید کرد: واحدهای سیکل ترکیبی از ابتدای آذر ماه وارد مدار می‌شوند. تبادل انرژی جنوب به شمال افزایش خواهد یافت اما در عین حال اگر مصرف بخش خانگی بالا برود مجبوریم برای صنایع محدودیت اعمال کرده و در نیروگاه‌ها به سمت سوخت دوم برویم، هرچند تلاش ما این است که این اتفاق نیفتد.

نقاط بحرانی کشور کدام مناطق است
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی تاکید کرد: در نقطه بحرانی شمال و شمال‌شرق کشور ۱۶ نیروگاه قرار گرفته که در فصول سرد سال به دلیل افزایش مصرف، دچار افت فشار گاز می‌شوند، بنابراین ناچار به استفاده از سوخت مایع در این واحدها هستیم. با توجه به اینکه بخش عمده‌ مصرف برق کشور در این ناحیه قرار گرفته در تلاشیم تا اواخر آذرماه وضعیت مخازن سوخت این نیروگاه‌ها به شرایط مطلوبی برسد.

طرزطلب تاکید کرد: نیروگاه‌های شیروان، طوس، فردوسی، مشهد، شریعتی، نیشابور، کاوه، شاهرود، سمنان، شهدای پاکدشت و پرند در نقطه بحرانی شمال و شمال‌شرق کشور برای تامین گاز در فصول سرد قرار گرفته‌اند. برای کاهش میزان مصرف سوخت این نیروگاه‌ها در تلاشیم تا واحدهای گازی نیروگاه‌های فردوسی، کاوه، شاهرود و سمنان را تبدیل به سیکل‌ترکیبی و در نیروگاه قدیمی مشهد واحدهای راندمان بالا احداث کنیم.

طرزطلب با بیان اینکه نقطه بحرانی ما مناطق شمال و شمال شرق کشور است، تاکید کرد: البته مخازن در این مناطق وضعیت مناسبی دارد و در طول سال چند بار پر و خالی می‌شود. سال گذشته ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مصرف کردیم که از این میزان ۹ میلیارد لیتر گازوئیل و ۵ میلیارد لیتر مازوت بوده است.

او تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز مشکل، سعی کردیم مخازن شمال و شمال شرق پر باشند. تبادل انرژی را هم افزایش دهیم. همچنین شرکت گاز به دنبال ذخیره‌سازی است. در هر حال تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده که مشکلی پیش نیاید.

 استفاده از میعانات گازی در نیروگاه حداقل به ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

امکان استفاده از میعانات گازی در نیروگاه ها وجود دارد؟
او همچنبن در خصوص استفاده از میعانات گازی برای سوخت نیروگاه‌ها، گفت: اجرای این طرح مطمئنا به امسال نخواهد رسید؛ سال گذشته تست و آزمایش مربوطه برای انجام این طرح انجام شده و امکان انجام آن با لحاظ برخی ترتیبات و ملاحظات در واحدهای نیروگاهی به اثبات رسیده است ولی اجرای این طرح در هر نیروگاه حداقل به ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ادامه داد: این مسئله به اطلاع مسئولان مربوطه رسیده و در صورت موافقت آن‌ها برای صرف این هزینه امکان اجرای آن وجود دارد، اما در شرایط موجود با لحاظ شرایط فعلی و این سطح امکانات، قابلیت استفاده از میعانات گازی به صورت عمده در نیروگاه‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره واگذاری ۳ هلدینگ نیروگاهی در بازار سرمایه، گفت: دلیل عقب افتادگی این موضوع بروکراسی های اداری سازمان خصوصی سازی و بورس  است. اما پیش بینی می شود که تا پایان امسال این اتفاق محقق شده و  ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در کشور واگذار خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۴٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha