۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶
آمریکا مبادلات ارزی دیجیتال را ممنوع نخواهد کرد| تلاش واشنگتن برای رصد مبادلات غیر متمرکز
بازار بررسی کرد؛

آمریکا مبادلات ارزی دیجیتال را ممنوع نخواهد کرد| تلاش واشنگتن برای رصد مبادلات غیر متمرکز

با افزایش روند استفاده از ارزهای دیجیتال و مبادلات آنها در جهان، آمریکا به دنبال قانونی سازی مبادلات ارزی و تلاش برای رصد مسیر این مبادلات از طریق اتصال نظام بانکی به سیستم مالی غیر متمرکز است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: طی هفته های گذشته شاهد تحولاتی بزرگ در زمینه صنعت ارزهای دیجیتال به ویژه قانونگذاری در این زمینه بوده ایم. تحولاتی که از اعلام مجدد دولت چین مبنی بر غیرقانونی بودن مبادله این ارزها آغاز شده و نهایتا به چراغ سبز دولت آمریکا برای تایید مبادله بیت کوین در این کشور منتهی شد. 

در همین راستا، هفته گذشته نیز شاهد اعلام قانونی شدن مبادله ارز بیت کوین در بورس نیویورک و نزدک بودیم؛ موضوعی که منجر به جهش قیمت این ارز دیجیتال محبوب به کانال ۶۰ هزار دلار شد.

در ادامه این روند اما، اکنون خبرهایی از تلاش نهادهای خصوصی، بورس و برخی از مقامات دولت آمریکا مبنی بر اراده این کشور برای تبدیل شدن به بزرگترین مرکز مبادلات ارزی دیجیتال به گوش می رسد. 

در همین راستا، «گری گنسلر» رئیس کمیسیون مبادلات مالی آمریکا طی سخنانی اعلام کرده که کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا به هیچ عنوان قصد غیرقانونی اعلام کردن مبادلات ارزی دیجیتال در این کشور را ندارد؛ نکته ای که به قول گنسلر، می تواند نشانگر حرکت آمریکا در مسیر تبدیل شدن به رهبر و هاب اصلی مبادلات ارزی دیجیتال و مبادلات مالی غیرمتمرکز جهان محسوب شود.

گنسلر که همزمان از مربیان بزرگ برگزار کننده کارگاه های آموزشی در زمینه ارزهای دیجیتال در دانشکاه MIT آمریکا محسوب می شود، تاکید کرد که کمیسیون تحت مدیریت وی نیز برنامه ای برای جلوگیری از مبادلات ارزی دیجیتال نداشته و به دنبال تصویب قوانین مربوط به نحوه کار با دارایی های دیجیتال در کنگره این کشور است. 

وی همچنین در ادامه سخنان خود افزود: تنها مساله پیش رو این است که چگونه از حقوق کاربران حفاظت کرده و همچنین با نهادهای قانونگذار بانکی هماهنگ باشیم. البته باید همزمان اطمینان حاصل کنیم که مقررات وزارت خزانه داری آمریکا در خصوص موارد مربوط به مبارزه با پولشویی و مالیات نیز در خصوص مبادلات ارزهای دیجیتال رعایت می شوند. 

نهادهای رگولاتوری آمریکا به دنبال منع مبادلات ارزهای دیجیتال نیستند
این اظهارات رئیس کمیسیون مبادلات ارزی آمریکا پس از آن مطرح می شود که «جرومه پاول» رئیس خزانه داری فدرال آمریکا روز ۳۰ سپتامبر اعلام کرد که این نهاد رگولاتوری نیز برنامه ای برای غیرقانونی اعلام کردن مبادلات بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ندارد. 

وی که این سخنان رادر جریان برگزاری مجلس استماع خود در کنگره آمریکا مطرح می کرد، در پاسخ به سوال سناتور «تد باد» از هواداران قدیمی استفاده از مبادلات ارزی دیجیتال در آمریکا که آیا خزانه داری فدرال آمریکا قصد اعمال ممنوعیت مبادلات ارزی دیجیتال در این کشور را دارد یا خیر، پاسخ داد: نه. من هیچ قصدی برای ممنوع کردن فعالیت آنها ندارم. 

پس از این اظهارات پاول بود که رسانه های بسیاری در آمریکا این با استناد به این جمله وی، تیتر زدند که آمریکا قصد اعمال ممنوعیت بر مبادلات ارزی دیجیتال را ندارد. 

پاول در عین حال تصریح کرد که آمریکا اجازه خواهد داد تا ارزهای دیجیتال رشد کنند و جامعه این کشور را درگیر شرکت در فرایند بحثی عمومی در مورد یافتن روش های بهتر برای تنظیم مقررات در زمینه این صنعت نو ظهور خواهد کرد.

احتمال ورود ارزهای دیجیتال به مبادلات مالی رسمی آمریکا
اظهارات رسمی مقامات ارشد نظامی مالی آمریکا از دو بعد کلی اهمیت دارد. نخست اینکه وقتی رهبران نخستین اقتصاد آمریکا رویکرد مثبتی نسبت به استفاده و مبادله دارایی های دیجیتال داشته و در مسیر قانونگذاری برای آن در حال حرکت هستند، این بدان معنی است که ایالات متحده قصد دارد به بزرگترین رهبر اقتصاد دیجیتال و سیستم های مالی غیر متمرکز تبدیل شده تا کنترل این کشور بر نظام فعلی مالی جهان که بر پایه دلار است، نهایتا از بین نرفته و اینبار از طریق جدیدی به عرصه کنترل مادلات بین المللی ورود کند. 

نکته دیگر این است که به گفته پاول، آمریکا در نظر دارد با ایجاد ارتباط میان شرکت ها و صرافی های ارزی دیجیتال به سیستم مالی متمرکز بانکی این کشور، مسیر مبادلات را از طریق قانونگذاری رصد کرده تا بتواند از آنچه این کشور، پولشویی بین المللی و استفاده از منابع مالی در فعالیت های تروریستی می خواند، جلوگیری کند. 

ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که یکی از بزرگترین مشکلات ایالات متحده با ارزهای دیجیتال و این دست دارایی ها، عدم توانایی نظامی مالی و بانکی این کشور برای رصد مسیر مبادلات و در نتیجه، بی اثر شدن تحریمی های اقتصادی واشنگتن علیه کشورهای تحت تعقیب تحریم مانند ایران و کره شمالی است.

در همین راستا، «الکساندر پانکین» معاون وزیر خارجه روسیه طی سخنانی از بررسی طرح های مختلف برای جایگزینی ذخایر دلاری این کشور و امکان استفاده از ذخایر جدید به عنوان ارز مبادلاتی برای تعامل و تجارت با شرکای تجاری بین المللی مسکو خبر داد. 

پانکین که این سخنان را در گفتگوی اختصاصی خود با شبکه خبری اینترفکس مطرح می کرد، گفت که وزارت خارجه روسیه امکان جایگزین کردن دلار با برخی دارایی های دیجیتال و ارزهای خارجی فیات دیگر را رد نمی کند. وی تاکید کرد: ممکن است دلار آمریکا با برخی ارزهای دیگر و همچنین در بلندمدت، با دارایی های دیجیتال جایگزین شوند. 

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد که این جایگزینی نیازمند تلاش جدی دولت در زمینه طراحی مدل های همکاری در زمینه تجاری و همچنین ایجاد مکانیسم های جدید برای سیستم های پرداخت جدید است. 

این اظهارات دقیقا نشانگر همان مساله ای است که ایالات متحده به شدت از آن نگران بوده و ظاهرا درصدد است پیش از سازمان یافته شدن استفاده کشورهای تحت تحریم واشنگتن از ارزهای دیجیتال، با تلاش برای اتصال سیسم های مالی غیر مترکز به بانک های آمریکا، امکان رصد مبادلت دیجیتال را نیز داشته باشد. 

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا در این خصوص گفت: نکته کلیدی برای ما این است که مطمئن شویم در نقطه ای قرار داریم که تحریم ها تا حد ممکن موثر بوده و این بدان معناست که به واقعیت بپردازیم. حقیقت این است که این فناوری باعث می شود مردم بتوانند خارج از سیستم مالی سنتی به راحتی مبادلات مالی خود را انجام دهند.

کد خبر: ۱۱۴٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha