۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
«ایکس ۲۲ پرو» چه ویژگی ها و معایبی دارد؟ | تست تازه وارد چینی در پیست آزادی
«بازار» بررسی کرد

«ایکس ۲۲ پرو» چه ویژگی ها و معایبی دارد؟ | تست تازه وارد چینی در پیست آزادی

«ایکس ۲۲ پرو» با بهبود طراحی در نمای جلو خودرو و پیشرانه سه سیلندر مجهز به توربوشارژر و سیستم ایمنی، کراس اوور چینی قابل قبولی برای بازار کشور شناخته می شود.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته در پیست آزادی شرکت مدیران خودرو به برگزاری تست ایکس ۲۲ پرو برای اصحاب رسانه پرداخت. ایکس ۲۲ یکی از خودروهای کراس اوور شرکت چری است که حدود پنج سال از ورود این محصول به بازار داخل کشور می گذرد.

شرکت مدیران خودرو نسل جدید ایکس ۲۲ را با فیس لیفتی در طراحی و تغییراتی در قوای فنی آماده عرضه به بازار کرده است، محصولی که شاید نسبت به نسل قدیمی خود عملکرد بهتری داشته است. از این رو خبرنگار «بازار» به تست و بررسی فنی این محصول پرداخت که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

«ایکس ۲۲ پرو» چه ویژگی ها و معایبی دارد؟ | تست تازه وارد چینی در پیست آزادی

در نمای جلو خودرو شرکت چری با الگو برداری از هیوندای کونا، ظاهر جدیدی را به لطف ال ای دی های باریک و چراغ های اصلی در زیر آن نمای جذاب را به خودرو داده است

طراحی به سبک هیوندای
ایکس ۲۲ خودرو کراس اووری که شباهت فراوانی به محصول ۳۱۵ هاچ بک شرکت مدیران خودرو دارد، خودروهای کراس اوور سایز کوچک برپایه پلت فرم محصولات هاچ بک طراحی و تولید می شوند. اما ایکس ۲۲ پرو با توجه به بازار مناسب این محصول با تغییراتی در ظاهر مواجه شده که سبک آن را نسبت به نسل قبل خود کاملا متفاوت کرده است. در نمای جلو خودرو شرکت چری با الگو برداری از هیوندای کونا، ظاهر جدیدی را به لطف ال ای دی های باریک و چراغ های اصلی در زیر آن نمای جذاب را به خودرو داده است.

اما در نمای عقب شرکت مدیران خودرو تغییراتی برای این محصول اعمال نکرده، هرچند که نمای عقب خودرو در نسل پیشین نیز طراحی معقولانه ای براساس تناسبات بدنه داشت، اما بهتر بود در آن بخش نیز شرکت مدیران خودرو طراحی بهتری را انتخاب کند.

طراحی کابین ایکس ۲۲ پرو نسبت به ایکس ۲۲ فعلی تغییراتی عدیده داشت، هنگام ورود به کابین داشبورد جدید و نمایشگر ۹ اینچی نظر را جلب می کند. سایر اجزای کابین تغییری نداشته است، اما کیفیت تریم داخل با افزایش نسبت به نسل قبل مواجه شده است.

نکته قابل تامل در این خودرو طراحی ارگونومی سراسپید دنده است که حس اسپرت را به راننده در زمان حرکت القا می کند، برخلاف سایر خودروهای چینی هم کلاس ایکس ۲۲ پرو تغییر وضعیت دنده اتومات در این محصول به راحتی قابل انجام است.

«ایکس ۲۲ پرو» چه ویژگی ها و معایبی دارد؟ | تست تازه وارد چینی در پیست آزادی

شرکت مدیران خودرو برای محصول ایکس ۲۲ پرو از یک پیشرانه سه سیلندر به حجم یک لیتر مجهز به توربوشارژر با قدرت ۱۰۲ اسب بخار استفاده کرده است

موتور سه سیلندر
شرکت مدیران خودرو برای محصول ایکس ۲۲ پرو از یک پیشرانه سه سیلندر به حجم یک لیتر مجهز به توربوشارژر با قدرت ۱۰۲ اسب بخار استفاده کرده است. مهندسان این شرکت خودروسازی سعی کردند که پیشرانه ایکس ۲۲ پرو را با شرایط سوختی و جوی کشور کالیبراسیون کنند، اما همچنان ضعف شتاب گیری در این محصول مشهود است. نکته قابل تامل اینجاست که با نصب توربوشارژر روی این خودرو مصرف سوخت آن پایین بوده و سواری اقتصادی را ویژه تردد در شهر برای مالکان ایجاد می کند. گفتنی است که گیربکس ۹ سرعته سی وی تی برای این خودرو در نظر گرفته شده که همان گیربکس آریزو۵ جدید است.

«ایکس ۲۲ پرو» چه ویژگی ها و معایبی دارد؟ | تست تازه وارد چینی در پیست آزادی

آپشن و ایمنی
باتوجه به تعبیه توربوشارژر برای این خودرو، شرکت مدیران خودرو سیستم ترمز را تقویت کرده است. در همین راستا از سیستم های اتوهلد، ترمز پارک برقی، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی در این نسل از ایکس ۲۲ استفاده کرده است. این خودرو مجهز به فرمان برقی بوده که هدایت و فرمان پذیری خودرو را برای راننده با سهولت مواجه کرده است. تمام موارد مذکور در راستای افزایش پایداری و ایمنی خودرو باتوجه به ارتفاع محصول تعبیه شده است.

یکی از مشکلات بارز ایکس ۲۲ در نسل قبلی، عدم پایداری خودرو در زمان دور زدن است، اما نسل پرو این خودرو به لطف محل قرار گیری پایین پیشرانه و سیستم های پایداری از این ضعف کمی بهبود یافته است

پشت فرمان ایکس ۲۲ پرو
همانطور که اشاره شد ایکس ۲۲ پرو مجهز به یک پیشرانه سه سیلندر با حجم یک لیتر به قدرت ۱۰۲ اسب بخار است. این پیشرانه قدرت تولید شده را به وسیله یک گیربکس سی وی تی ۹ سرعته به چرخ های جلو انتقال می دهد.

در زمان ورود به این خودرو نخستین موردی که توجه راننده را جالب می کند، بهبود ارتفاع محصول است. سوار و پیاده شدن سرنشینان به ایکس ۲۲ بهبود یافته و با سهولت انجام می شود. زمان قرارگیری راننده پشت فرمان، نقاط کور در ایکس ۲۲ پرو به نسبت نسل پیشین بهبود یافته، اجزا و قطعات کابین به بهترین شکل ممکن طراحی شده و از ارگونومی مناسبی برخوردار است.

وضعیت قرار گیری پدال ها، زاویه فرمان، موقعیت آینه ها و راحتی صندلی از نکات برجسته طراحی و تولید کابین محسوب می شود. در زمان استارت زدن خودرو، محل تعبیه شده برای استارت دکمه ای به طور واضحی خود نمایی می کند.

زمان روشن کردن خودرو، کمترین صدا از پیشرانه به داخل کابین راه می یابد، همچنین لرزش موتور به حدی پایین است که راننده متوجه نمی شود. کلید های اتوهلد و سیستم کنترل کشش در کنسول میانی خودرو قرار گرفته است.

برای شروع حرکت با ایکس ۲۲ پرو، گیربکس سی وی تی با کندی تغییر وضعیت را اعمال می کند، اما هنگام حرکت تعویض دنده گوش به فرمان تغییر دور موتور انجام می شود. نکته قابل توجه این هست که گیربکس سی وی تی تعبیه شده بر خلاف نسل پیشین در زمان افزایش دما با افت عملکرد مواجه نمی شود.

یکی از مشکلات بارز ایکس ۲۲ در نسل قبلی، عدم پایداری خودرو در زمان دور زدن است، اما نسل پرو این خودرو به لطف محل قرار گیری پایین پیشرانه و سیستم های پایداری از این ضعف کمی بهبود یافته است. البته این مورد به معنای افزایش پایداری کامل و حرکت با سرعت بالا نبوده، زیرا در هنگام چرخش تمایل به انحراف وجود دارد.

«ایکس ۲۲ پرو» چه ویژگی ها و معایبی دارد؟ | تست تازه وارد چینی در پیست آزادی

علیرغم اینکه پیست آزادی روز گذشته با سطح خیس مواجه بود، چسبندگی خودرو با سطح زمین و عملکرد سیستم کنترل کشش و پایداری به بهترین شکل ممکن انجام می شد، اما فرمان برقی خودرو همچنان از ضعف کاهش عملکرد در زمان افزایش دما مواجه است. این ضعف در تمام فرمان های برقی خودروهای چینی حتی محصولات کره ای به چشم می آید.

مدیران خودرو سعی کرده با ایجاد حالت آیرودینامیک برای ایکس ۲۲ پرو، سرعت ثانویه آن را افزایش دهد. هرچقدر مقدار مقاومت هوا روی سطح بدنه خودرو در حالت پایین قرار گیرد، مقدار مصرف سوخت و شتاب گیری بهبود خواهد یافت.

هرچند در پیست سطح ناهموار برای تست و بررسی سیستم تعلیق توسط خبرنگار «بازار» وجود نداشت، اما کنترل حرکت های طولی و عرضی خودرو هنگام پیچیدن یا تغییر مسیر ناگهانی خودرو در پیست، گویایی عملکرد مناسب سیستم تعلیق است.

مساله بسیار مهمی که باید رانندگان به آن توجه داشته باشند، اینرسی هوا و تاخیر در عملکرد توربوشارژر است، توربو نصب شده روی پیشرانه سه سیلندر ایکس ۲۲ پرو با تاخیر چند ثانیه ای در دور موتورهای بالا وارد مدار می شود. بنابراین از ابتدای حرکت با خودرو نباید تخت گاز رانندگی کرد، این مساله نه تنها سبب کاهش عمرمفید توربو شده بلکه لذت و کیفیت رانندگی را نیز کاهش می دهد.

شیوه طراحی رینگ و لنت ها به گونه ای است که خنک کاری بهینه روی آن انجام شود، اما در صورت ترمزهای ناگهانی توان و ضریب توقف خودرو با کاهش همراه خواهد شد. نکته قابل تامل دیگر در طراحی این خودرو، ضعف دید عقب است. راننده در زمان حرکت با ایکس ۲۲ پرو به طور کامل به فضای عقب خودرو از آینه دید کافی ندارد.

نکته منفی این خودرو در پیشرانه تعبیه ECU بدون توجه به مسائل امنیتی است. سارقان به سهولت می توانند واحد پردازش الکتروینکی این خودرو را جدا کنند، شاید بهتر باشد شرکت مدیران خودرو از پایه های فلزی برای افزایش ضریب امنیت این قطعه گران قیمت استفاده کند

زمان توقف خودرو، خبرنگار «بازار» به بررسی اجزای موتور پرداخت، نکته منفی این خودرو در پیشرانه تعبیه ECU بدون توجه به مسائل امنیتی است. سارقان به سهولت می توانند واحد پردازش الکتروینکی این خودرو را جدا کنند، شاید بهتر باشد شرکت مدیران خودرو از پایه های فلزی برای افزایش ضریب امنیت این قطعه گران قیمت استفاده کند.

گفتنی است که واحدهای خنک کننده توربوشارژر و رادیاتور دمای ایده آلی را براساس شرایط جوی و سوختی کشور فراهم می کنند. اما کیفیت برخی از قطعات منجر به افزایش دمای پیشرانه خواهد شد. کیفیت رنگ بدنه خودرو نیز نسبت به محصولات دیگر افزایش داشته، اما فضای کابین همچنان نیاز به تغییراتی برای بهبود راحتی سرنشینان دارد.

درپایان باید ذکر کرد که در بازار فعلی کشور، ایکس ۲۲ فارغ از مباحث فنی و کیفی می تواند نیاز مشتریان را مرتفع کند.

کد خبر: ۱۱۴٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha