۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
پدیده فرونشست تجهیزات برق را تهدید می کند| ایمن سازی تجهیزات هر ۱۵ سال یکبار
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان:

پدیده فرونشست تجهیزات برق را تهدید می کند| ایمن سازی تجهیزات هر ۱۵ سال یکبار

کاوه، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه فرونشست، تجهیزات صنعت برق و نفت و گاز را به شدت تهدید می کند، گفت: اگر فکری به حال مقاوم سازی این سازه ها نشود در آینده با بحران مواجه می شویم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فرونشست زمین که در سال های گذشته جدی گرفته نشده حالا صنایع مهمی همچون برق، نفت و گاز کشور را تهدید می کند.

«امین کاوه» مدیر عامل یک شرکت دانش بینان که در حوزه مقاوم سازی صنایع مختلف فعالیت می کنند، می گوید: در صورت بی توجهی به ایمن سازی سازه ها در سال آینده با بحران وحشتناکی در این صنعت مواجه خواهیم شد.  

در فاصله یک کیلومتری نیروگاه شهید مفتح فروچاله بزرگی ایجاد شده و ۱۵ متر از زمین خالی شده است در واقع اگر این اتفاق یک کیلومتر این طرف تر می افتاد تمام تاسیسات نیروگاهی دچار حادثه می شد

او که در حاشیه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران سخن می گفت، اظهار داشت: به عنوان مثال در فاصله یک کیلومتری نیروگاه شهید مفتح فروچاله بزرگی ایجاد شده و ۱۵ متر از زمین خالی شده است. در واقع اگر این اتفاق یک کیلومتر این طرف تر اتفاق می افتاد تمام تاسیسات نیروگاهی دچار حادثه می شد.  

او با بیان اینکه به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیر زمینی خطر فرونشست در بیشتر مناطق کشور وجود دارد، ادامه داد: فرونشست قابل برگشت نیست اما صنایع مختلف وظیفه دارند که به فکر ایمن سازی سازه های خود باشند.

به گفته کاوه، فرونشست‌ها علاوه بر درگیر کردن بخش‌هایی از جامعه، خطر بزرگی نیز برای تجهیزات برق مانند دکل‌های فشار قوی و خطوط انتقال و پست‌های برق است زیرا ممکن است در فاصله نزدیک این تجهیزات رخ داده و سبب سقوط آنها شود.

وقوع فرونشست در کنار تجهیزات برق یا نیروگاه ها می‌تواند در روند تولید، انتقال و توزیع برق و نیز صادرات آن اختلال جدی به همراه داشته باشد

کاوه با تاکید بر اینکه شرکت های نیروگاهی و واحدهای پالایشی و پتروشیمی باید هر ۱۵ سال یکبار تجهیزات خود ایمن سازی کنند، گفت: وقوع فرونشست در کنار تجهیزات برق یا نیروگاه ها می‌تواند در روند تولید، انتقال و توزیع برق و نیز صادرات آن اختلال جدی به همراه داشته باشد.

این فعال صنعت برق گفت: گرچه چالش فرونشست زمین جدی است اما می توان با پیش بینی به موقع و اجرای برنامه های هوشمندانه از کنار این خطر جدی به سلامت عبور کرد.

مدیرعامل این شرکت در اجرای پروژه های عمرانی در صنعت برق ادامه داد: فرونشست زمین موضوعی است که نیاز به تمرکز ویژه داشته و با توجه به غیرقابل بازگشت بودن بخش زیادی از فرونشست‌های محتمل زمین، لازم است اقدام های شناسایی، طراحی و اجرا در دستور کار کارفرمایان صنعت برق قرار گیرد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: با توجه به گستردگی جغرافیایی محدوده‌های فرونشست، تدوین راهکارهای ویژه در خصوص سازه‌ها و تاسیسات صنعت برق برای به حداقل رساندن آسیب‌ها در دستور کار قرار دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان همچنین گفت: سازه های بخش هایی همچون پالایشگاه شازند، پتروشیمی مارون، جم، فجر و شرکت گاز خراسان و سمنان اقداماتی را در زمینه ایمن سازی تجهیزات خود انجام داده اند.  

کاوه از تلاش مشترک با دانشگاه اصفهان برای تدوین طرح مقاوم سازی تجهیزات صنعت برق در برابر خطر فرونشست خبر داد و افزود: اجرای این طرح به افزایش مقاومت تجهیزات برق در مقابل حوادث طبیعی منجر خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۴٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha