۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
تجارت خارجی در مازندران ۳۱ درصد رشد یافت
ناظر گمرکات مازندران:

تجارت خارجی در مازندران ۳۱ درصد رشد یافت

ساری- ناظر گمرکات مازندران رشد تجارت خارجی را طی سال جاری در استان ۳۱ درصد ذکر کرد و گفت: بیش از دو میلیون تن کالا از طریق گمرکات استان مبادله شده است.

به گزارش بازار، علی یوسفی منش گفت: طی هفت ماهه سال ۱۴۰۰ ،رشد تجارت خارجی گمرکات مازندران همچنان ادامه دارد و در این مدت بالغ بر دو میلیون تن کالا به ارزش۸۱۰ میلیون و ۷۹۶ هزار دلار بین گمرکات مازندران و کشورهای جهان مبادله شده است.

ناظر گمرکات مازندران با بیان رشد تجارت خارجی در هفت ماهه سالجاری اظهارداشت: مقایسه آمار تجارت خارجی کشوردر این مدت با مدت مشابه سال ۹۹ حاکی از رشد ۲درصد در وزن و ۳۱ درصد در ارزش مجموع کالاهای مبادله شده بین گمرکات مازندران با سایر کشورهای دنیا است.

وی افزود: از کل دو میلیون و ۱۶ هزار تن کالاهای صادراتی و وارداتی در مدت مذکور ، ۵۱۴ هزار و ۱۸ تن به ارزش ۱۵۷ میلیون و۸۱۵ هزار دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۲۲ درصد و از لحاظ ارزش ۴۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات مازندران اظهارداشت: در هفت ماهه سال‌جاری یک میلیون و ۵۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۶۵۲ میلیون و ۹۸۱ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر وزن ۴ درصدکاهش و از لحاظ ارزش ۲۸ درصد افزایش داشت.

ناظر گمرکات مازندران تصریح کرد: بخش اعظم کالاهای وارداتی به گمرکات مازندران را نهاده های دامی ، اقلام مصرفی و واسطه‌ای تولید تشکیل می‌دهد. وی افزود: پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی در مدت مذکور، روسیه با ۱۵۲ هزار و ۶۷۱ تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون و۸۳۴ هزاردلار، قزاقستان با ۱۲۵ هزار و۵۴۵ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیون و ۹۲۱هزار دلار، ترکمنستان با ۱۱۵ هزارو ۵۰۸ تن به ارزش ۱۰ میلیون و ۹۴۸ هزار دلار، عراق با ۷۷ هزارو ۴۹۷ تن به ارزش ۶۵میلیون و۱۰۱ هزار دلار و افغانستان با ۷ هزار و۳۴ تن به ارزش سه میلیون و۸۴۷ هزار دلار بودند.

ناظر گمرکات مازندان و مدیرکل گمرک نوشهر ۱۰ قلم نخست صادرات گمرکات مازندران در این مدت را سیمان، موادمعدنی، نفت سفید و نفت خام، فرآورده های لبنی، چوب واشیا چوبی، مواد پلاستیکی ، فرآورده های گوناگون خوراکی، کاغذ، فلزات معمولی و مصنوعات ومحصولات ازموادمعدنی عنوان کرد. یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران پنج کشور مبدأ واردات کالا به ایران را روسیه با ۵۸۱ هزار تن به ارزش ۲۷۱ میلیون و ۹۳۰ هزار دلار، امارات متحده عربی با ۳۱۲ هزار تن به ارزش ۱۲۵ میلیون و۵۹۲ هزار دلار، قزاقستان با ۲۹۰هزار تن به ارزش ۹۷ میلیون و۸۰۶ هزار دلار، ترکیه با ۱۰۳ هزار تن به ارزش ۵۰ میلیون و۳۱۸ دلار و ترکمنستان با ۴۱هزار تن به ارزش ۳۷ میلیون و۴۳۱ دلار برشمرد و گفت: جو دامی، ذرت دامی، چربی ها و روغن های حیوانی ونباتی ،گندم، کک نفتی ، چوب، روغن پایه، کاغذ، ماشین آلات و اجزا آن و محصولات شیمیایی ده قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت بودند.

یوسفی منش درخصوص آمار ترانزیت خارجی کالا از گمرکات مازندران نیز گفت: در هفت ماهه امسال ۷۸ هزارو ۳۳ تن انواع کالا به ارزش ۸۶ میلیون و ۱۳۳ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از صد درصد رشد داشت.

کد خبر: ۱۱۴٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha