۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
قیمت هر کیلو عسل در بازارهای جهانی از ۲ تا ۵۰ دلار| تولید محصول ارگانیک در ایران سخت است
محقق صنعت زنبورداری در گفتگو با بازار مطرح کرد

قیمت هر کیلو عسل در بازارهای جهانی از ۲ تا ۵۰ دلار| تولید محصول ارگانیک در ایران سخت است

دادگستر، محقق صنعت زنبورداری گفت: عسل ایران از نظر کیفی استانداردهای بازارهای بین المللی را دارا است اما از نظر استانداردهای بهداشتی مثل سموم شیمیایی باقی مانده، جایگاهی در دنیا نداریم.

بازار؛ گروه کشاورزی: شهرام دادگستر محقق و پژوهشگر صنعت زنبورداری کشور در خصوص مقبولیت یا عدم مقبولیت استانداردهای عسل ایران در بازارهای بین المللی به بازار گفت:  از نظر کیفیتی استانداردهای لازم را داریم و حتی گاهی بالاتر از استانداردهای جهانی هستیم. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ در مسابقه جهانی که در ترکیه برگزار شد عسل ایران رتبه سوم را کسب کرد؛ یعنی انواع استانداردها و آیتم های مختلف را پاس کرده بود که توانست این رتبه جهانی را بگیرد.

عسل ایران از نظر استانداردهای بهداشتی مثل باقیمانده سموم شیمیایی و فلزات سنگین جایگاهی در دنیا ندارد چون زنبوردار ما با اصول کنترل آفات و بیماری ها به صورت غیر شیمیایی چندان آشنا نیستند 

تایید ارگانیک بودن عسل تولیدی در ایران سخت است
دادگستر افزود: با این وجود از نظر استانداردهای بهداشتی مثل باقیمانده سموم شیمیایی و فلزات سنگین ما جایگاهی نداریم چون در ایران ضوابط چندان رعایت نمی شود و زنبورداران مان نیز با اصول کنترل آفات و بیماری ها به صورت غیر شیمیایی چندان آشنا نیستند و به وفور از سموم استفاده می کنند بدون توجه به اینکه سم پاشی نباید در زمان برداشت عسل باشد. لذا بارها پیش آمده که محصولات ایران به کشورهای خارجی رفته اما از لحاظ باقیمانده سموم و یا فلزات سنگین برگشت خورده است.
وی همچنین در خصوص ارگانیک بودن یا نبودن عسل های تولیدی در ایران خاطر نشان کرد: در ایران چند شرکت واسطه هستند که نمونه برداری و آنالیز می‌کنند و بر اساس شاخص های موجود اگر سموم باقیمانده نداشته باشد به آن محصول گواهی ارگانیک بودن را می دهند.

دادگستر افزود: از سوی دیگر چند شرکت تولید عسل نیز در ایران داریم که برند ارگانیک را گرفته اند اما ارگانیک بودن آیتم های سخت تری را لازم دارد که شاید در آزمایشات اولیه ارگانیک بودن محصول تایید شود اما در مورد اینکه کل بار بتواند با کیفیت ارگانیک وارد بازار شود کمی شک و شبهه وجود دارد.

وی ادامه داد: در واقع اینکه در منطقه ای که تولید عسل صورت می گیرد، بعد از آن فرایند بسته بندی و کارخانه همه اصول رعایت شود بسیار سخت است و لذا شبهه برانگیز است. از سوی دیگر منطقه بکر چندانی در کشور نداریم که بتوانیم تولید عسل ارگانیک داشته باشیم و اگر هم هست برای صنعت زنبورداری سهل الوصول نیست.

تفاوت قیمتها در بازارهای جهانی بستگی به برند سازی شرکت تولید کننده عسل دارد؛ با این وجود تفاوت قیمت می تواند ۴ تا ۵ برابر باشد

عرضه عسل در بازارهای جهانی با قیمتی بین ۲ دلار تا ۵۰ دلار | کیفیت تعیین کننده قیمت ها است
این محقق صنعت زنبورداری در خصوص تفاوت قیمت عسل ارگانیک و معمولی در بازارهای جهانی نیز گفت: تفاوت قیمت ها بستگی به برند سازی شرکت تولید کننده عسل دارد؛ با این وجود تفاوت قیمت می تواند ۴ تا ۵ برابر باشد. به عنوان مثال عسل مانوکای نیوزلند که تبلیغات وسیعی نیز برای آن داشته اند، در بازارهای جهانی ۷ تا ۸ برابر قیمت عسل های معمولی به فروش می رسد.

وی خاطر نشان کرد: با این تفاسیر قیمت عسل در بازارهای جهانی از ۲ دلار تا ۵۰ دلار به ازای هر کیلوگرم متغیر است.

کد خبر: ۱۱۴٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha