۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
شش سال جنگ اقتصادی؛ روسیه در برابر آشوبهای بازار نفت مقاوم است
موسسه مودی گزارش داد؛

شش سال جنگ اقتصادی؛ روسیه در برابر آشوبهای بازار نفت مقاوم است

بر اساس گزارشات اخیر موسسه رتبه بندی مودی، اقتصاد روسیه در برابر هرج و مرج و شوک های بازار نفت که ناشی از شیوع کرونا و نزاع میان مسکو و ریاض می باشد، بسیار مقاوم و آسیب پذیرتر است.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از راشا تودی، در سال های اخیر روسیه چگونگی زنده ماندن در برابر تحریم های غرب را آموخته و قادر است تا اقتصاد خود را با انباشت سرمایه کافی برای چندین سال با وجود ورود شوکهای ناگهانی به بازار نفت و قیمت پایین آن، سراپا نگه دارد.

در همین راستا ویتالی مانکویچ رئیس اتحادیه کارفرمایان روسی آسیایی در گفتگو با راشا تودی گفت: «بازهم روسیه نسبت به همه کشورهای تولید کننده نفت با وجود زندگی در شش سال نزاع و جنگ اقتصای بهترین تولید را دارد.»

همچنین تحلیلگران اظهار کرده اند که نرخ ارز انعطاف پذیر به شرکت های نفتی روسیه که از هزینه های تولید نسبتا کم در حدود ۱۵ تا ۲۰ دلار در هر بشکه برخوردار هستند، اجازه می دهد تا کاهش درآمد را جبران کنند.

در حالی که همین تحلیلگران بر این باورند که قیمت های نفت خام بعید است که این آستانه پایین و سقوط را بشکند و افت نفت کتر از ۴۰ دلار در هر بشکه برای اقتصاد کنونی روسیه بد و ۳۰ دلار حتی بدتر است.

سرگئی سووروف، تحلیلگر ارشد شرکت روسی BCS Premier در مصاحبه با راشا تودی گفت: «هنگامیکه قیمت نفت خام تا ۱۵ دلار در هربشکه سقوط می کند، در صورتیکه شرکتهای نفتی روسیه متحمل این شوک نشوند و دوام و مقاومت خود را حفظ ننمایند، اقتصاد روسیه با فاجعه ای عظیم مواجه خواهد شد.»

در حالی که دولت از سال ۲۰۱۷ با بودجه خود هزینه ها و مخارج را کاهش نداده، مانکویچ بر این باور است که سقوط بهای نفت و شیوع این بیماری همه گیر منجر به کسری بودجه تا دو درصد یا حتی بیشتر خواهد شد.

قیمت نفت خام روسیه معادل ۴۲.۵ دلار در هر بشکه است که می تواند به لطف ذخایر خود این شکاف را پر کند.

تحلیلگران معتقدند صندوق ثروت مستقل روسیه (صندوق ثروت حاکمیت روسیه) قادر است که به مدت دو تا چهار سال از اقتصاد حمایت کند.

به گفته مانکوویچ اقتصاد این کشور با وجود ذخایر طلا و ارز خارجی که در حال حاضر از ۵۸۰ میلیارد دلار فراتر رفته است به مدت طولانی تری دوام بیاورد.

 با این حال، وی هشدار داد که اگر قیمت نفت به مدت دو تا سه همچنان روند نزولی را طی کند این میزان از دارایی ها و ذخایر به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۱٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha