۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
تراز تجاری خراسان رضوی افزایش یافت
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تراز تجاری خراسان رضوی افزایش یافت

مشهد- امیر فخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی به بازار گفت: تراز تجاری خراسان رضوی افزایش یافته و در ماه های ابتدایی سال مثبت بوده است.

محمدعلی امیر فخریان در گفت و گو بازار اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار گمرک مربوط به پنج‌ماهه اول  ۱۴۰۰ صادرات ما معادل ۱۱۵۵هزار تن‌ به ارزش ۵۴۰میلیون دلار بوده است که این نسبت به سال قبل در وزن ۱۹و نیم درصد و در ارزش۴ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: البته در همین مدت ما حدود ‌۲۰۶میلیون دلار  واردات داشتیم که با این احتساب تراز تجاری استان خراسان رضوی در پنج‌ماهه اول ۱۴۰۰معادل ۳۳۴میلیون دلار و مثبت بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که بیشترین رقم صادراتی به کدام کشورها تعلق داشته است نیز بیان کرد: بیشترین صادرات ما هم چون گذشته به کشور افغانستان بوده است  که البته پس از تغییرات سیاسی در این کشور ما با کاهش محسوس ارزش صادرات به افغانستان روبرو بودیم.

فخریان ادامه داد: البته هم‌ به لحاظ وزنی و هم ازنظر ارزشی و به‌جز کشور افغانستان با توجه به  کاهش محدودیت‌های کشور ترکمنستان نیز ما  شاهدافزایش صادرات از طریق این استان بودیم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی به بازار گفت: همچنین در این مدت صادرات ما به کشورهای ازبکستان۳۴۷درصد ترکمنستان۲۲۱درصد قرقیزستان ۲۸۷درصد و قزاقستان۱۲۶درصد رشد داشته است.

محمدعلی امیر فخریان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار مبنی بر اینکه بیشترین کالاهای صادراتی از این استان چه کالاهایی بوده است نیز اذعان کرد: در این خصوص اقلامی هم چون محصولات آهنی  اولین رقم صادراتی ما را در این استان به خود اختصاص داده است که ۲۵۸ درصد رشد نشان داده که رقم آن به ‌۷۳میلیون دلار می‌رسد.

وی بیان کرد:  پسته محصول صادراتی بعدی و زعفران‌ و سیب‌زمینی، سیب، کف‌پوش‌ها ،تخته غلات و سیمان‌ نیز در رده بعدی هستند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: به‌جز زعفران که دربسته بندی بیش از۳۰ گرم‌ است که کاهش داشته ما در زعفران برای بسته‌بندی‌های کمتر از ده گرم هم نسبت به گذشته  افزایش داشته‌ایم اما بقیه اقلامی که اعلام شد شامل رشد بوده‌اند.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha