۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
آیا قیمت محصولات شیلات با وعده ۲ برابر شدن تولید کاهش می‌یابد؟
اتاق ایران بررسی کرد؛

آیا قیمت محصولات شیلات با وعده ۲ برابر شدن تولید کاهش می‌یابد؟

در حالی که قیمت آبزیان مختلف در بازار نزدیک به سه برابر قیمت‌های سال گذشته رسیده است رئیس سازمان شیلات از برنامه این سازمان برای تولید دوبرابری محصولات شیلات خبر داده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس سازمان شیلات ایران از افزایش دو برابری تولید محصولات شیلات در برنامه چهار ساله تحولی شیلات خبر داده است. نبی الله خون‌میرزایی به سایت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر تولیدات شیلات کشور یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن است که باید در یک برنامه چهار ساله این میزان به دو برابر افزایش پیدا کند.

به گفته او در دو سال گذشته، باوجود تحریم جدید و با توجه به تغییرات اقلیمی اما با این حال بیش از ۹۲ درصد برنامه ششم در حوزه شیلات محقق شده است.

خون‌میرزایی تصریح کرد: در بخش صنعت پرورش ماهی در قفس عقب ماندگی‌هایی وجود داشت که با توجه به بومی سازی بخش عمده‌ای از مشکلات در این حوزه برطرف شد و موانع پشت سر گذاشته شد. تسهیلات در نظر گرفته شده برای صیادان باید بدون کم و کاست پرداخت شود و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد با پیگیری از بانک کشاورزی مرتفع شود.

او گفت: بیمه جامع صیادی نیز مشکلاتی دارد که ناشی از محدودیت‌های مالی است به این ترتیب که دولت سهم خود را برای بیمه صیادان پرداخت نکرده که این موضوع مستلزم پیگیری هم دولت و هم مجلس است.

خون میرزایی افزود: امسال بین ۵۹ تا ۶۱ هزار تن تولید میگو خواهیم داشت که تقریبا در حدود تکلیف برنامه است.

این اظهارات خون میرزایی در حالی است که آمار حکایت از میزان پایین سرانه مصرف ماهی و سایر آبزیان در ایران از یک سو و قیمت گران این محصولات از سوی دیگر دارد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال ۹۹، به‌طور متوسط سرانه ماهانه مصرف ماهی افراد ۱.۷ وعده بوده است. اگرچه در آمار دیگری که مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اعلام کرده سرانه مصرف آبزیان کشور با افزایش ۹. ۳ درصدی در سال ۹۹ به ۳. ۱۳ کیلوگرم رسیده است اما این عدد هنوز فاصله ۱۱ کیلوگرمی‌ با متوسط جهانی دارد که بیش از ۲۴ کیلوگرم است.    

اما سرانه پایین مصرف آبزیان در ایران بی‌ارتباط با قیمت بالای این محصولات نیست. آنطور که روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده در هفته‌های اخیر هر کیلو ماهی قزل‌آلای پرورشی بین ۵۰ تا ۶۸ هزار تومان به فروش رسیده است. همچنین ماهی کیلکا با سر ۵۰۰ گرم به قیمت ۳۸ هزار و ۸۰۰تومان، ماهی قزل‌آلای بی‌استخوان هزار  گرم ۱۱۵هزار و ۲۰۰ تومان، فیله قزل سالمون ایرانی بدون تیغ ۵۰۰ گرم به قیمت ۱۱۷هزار و ۹۰۰تومان، فیله ماهی شوریده جنوب ۷۰۰ گرم به قیمت ۱۹۷هزار  تومان، استیک ماهی شیر جنوب با پوست ۷۰۰گرم به قیمت ۱۷۲هزار  تومان، فیله ماهی حلوای سیاه ۷۰۰ گرم به قیمت ۱۲۴هزار  تومان، ماهی سفید دریایی شکم خالی ۷۵۰ گرم به قیمت ۹۲هزار تومان، ماهی گیدر ۵۰۰ گرم ۹۸هزار تومان، فیله ماهی قزل سالمون ایرانی ۵۰۰ گرم ۹۴هزار  تومان، فیله ماهی سی باس بدون استخوان ۵۰۰ گرم۹۷هزار تومان، فیله ماهی سنگسر شهری ۶۰۰ گرم ۹۹هزار و ۵۰۰ تومان، فیله استیک شیر ۷۰۰ گرم شیلات ۱۷۱هزار  تومان، فیله ماهی شیر خلیج فارس ۷۰۰ گرم  ۹۵هزار و ۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده که نسبت به سال قبل بیش از ۲ تا ۳ برابر افزایش قیمت داشته است.

هفته گذشته رئیس سازمان شیلات دلیل گرانی ماهی را افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید از یک سو و نبود شبکه توزیع و دلال‌بازی از سوی دیگر بیان کرد. با این حساب باید دید این سیاست‌گذاری تحولی جدید در سازمان شیلات می‌تواند به کاهش قیمت آبزیان در بازار ایران منجر شود یا خیر.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha