۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
بی مهری نظام بانکی به پیشران اقتصاد
جهش تولید با توسعه اشتغال در روستاها؛

بی مهری نظام بانکی به پیشران اقتصاد

معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهور می گوید: با سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و عملکرد اشتباه روستائیان را ترغیب و حتی مجبور کردیم به شهرها مهاجرت کنند.

بازار- روستاهای کشور یکی پس از دیگری تخلیه می‌شوند. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد از سال ۳۵ تا ۹۵، حدود ۳۳ هزار روستا و آبادی کشور خالی از سکنه شده و جمعیت روستایی کشور تقریبا به ۲۷ درصد رسیده است. از طرفی سهم کشاورزی از اشتغال از ۵۶.۳ درصد در سال‌های دهه ۱۳۳۰ حالا حدود ۱۸.۷ درصدی باقی مانده ‌است.

روستاهایی در سال های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته، حالا بار اقتصاد بدون نفت را به دوش می‌کشند. محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه دیروز گفت:در یک تا دو سال گذشته رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت منفی بود، اما در پاییز سال گذشته رشد اقتصادی کشور بدون نفت مثبت شد و این ناشی از رشد ۷ درصدی در حوزه کشاورزی بود این رشد نشان می‌دهد بخش کشاورزی از استعداد و ظرفیت لازم برای دستیابی به جهش تولید برخوردار است.

بخش کشاورزی یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری که این بخش به تنهایی ۱۸.۷ درصد اشتغال کشور را تأمین می‌کند، سهمی حدود ۱۳ درصدی در صادرات غیر نفتی در ۱۰ ماه نخست سال گذشته داشته و مهم‌تر اینکه حدود ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را این بخش به‌خود اختصاص داده است.

با این وجود معاون سابق رییس جمهور می‌گوید شرایط در روستاهای کشور چنگی به دل نمی زند. سید ابوالفضل رضوی که لازمه جهش تولید در کشور را حمایت بیشتر از روستاییان و توسعه کشاورزی و دامداری و دیگر صنایع پرطرفدار در روستاها می‌داند، به بازار گفت: افراد تحصیل کرده و صاحب ایده در روستاها زیاد است اما امکانات و زیر ساخت‌های لازم برای استفاده از این همه نبوغ وجود ندارد.

بررسی نشان می‌دهد که ۶۰ درصد روستاییان به دلیل نبود شغل و کم درآمدی تن به مهاجرت می‌دهند و ۲۰ درصد دیگر به دلیل تبعیض‌هایی که در ارائه خدمات وجود دارد، روستاها را ترک می‌کنند. بدون شک اشتغال پایدار و راه اندازی طرح‌های اقتصادی می‌تواند انگیزه رفتن به شهرها را از بین ببرد.

رضوی که خالی شدن روستاها را سرمنشا بسیاری از بحران‌های اجتماعی و طبیعی می‌داند، ادامه داد: اگر سهم بخش روستایی از تسهیلات بانکی بیشتر شود، قطعا بسیاری از مشکلاتی اجتماعی و حاشیه نشینی که این روزها اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از بین می‌رود یا به کمترین میزان خود کاهش پیدا می‌کند.

قوانین بانکی به زبان روستایی تنظیم شود

او که معتقد است سیستم بانکی و قوانین حاکم بر آنها برای کشاورزان باید به زبان روستایی تنظیم شود، ادامه داد ۲۵ الی ۳۰ درصد منازل و ۷۰ درصد املاک روستایی فاقد سند مالکیت هستند و نمی توان از یک روستایی که کسب و کارش کشاورزی و دامداری است و سند و مدرک ملکی هم ندارد، انتظار داشت که به راحتی وثایق مورد نیاز دریافت تسهیلات را تهیه کند. بنابر این ازانک‌های خصوصی انتظار می‌رود در چنین شرایطی، به مشکلاتی از این دست هم توجه کننده تا سهم بخش کشاورزی به عنوان مولد اقتصاد از نظام بانکی بیشتر شود.

او با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی و رونق اشتتغال باید به سمت حمایت از طرح‌های کوچک و هم هزینه رفت، ادامه داد : شاید با یک میلیارد تومان بتوان شرایط را برای اشتغال چند نفر فراهم کرد در حالیکه حمایت از یک بنگاه بزرگ اقتصادی به چند صد میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد.

مردم را برای مهاجرت به شهرها تشویق کردیم

معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همچنین به کمبود امکانات در روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه ۹۰ درصد از گندم کشور را روستاها تولید می‌کنند، اما یک کارخانه آرد در روستاهای ما وجود ندارد و یا با وجود اینکه بیشتر میوه‌های درختی در روستاها تولید می‌شود، اما کارخانه فرآوری میوه‌ در هیچکدام از روستاهای ما وجود ندارد. ما در واقع با، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و عملکرد اشتباه خود روستائیان را ترغیب و حتی مجبور کردیم به شهرها مهاجرت کنند.

چند نفر در روستاها زندگی می‌کنند

طبق آمارها بیش از نیمی از جمعیت ایران در اوایل انقلاب روستانشین بودند؛ یعنی ۴۷ درصد شهرنشین و ۵۳ درصد روستانشین بودند، اما به مرور زمان ضریب شهرنشینی در کشور افزایش و ضریب روستانشینی کاهش یافت، به طوری که در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را روستانشینان تشکیل می‌دادند؛ یعنی معادل ۷۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین و ۲۵ درصد روستانشین هستند.

کد خبر: ۱۱٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha