۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
حمایت مالی شرکتهای فعال در دنیای تکنولوژی از اقتصاد کرونا زده
تاثیر کرونا بر فعالیت شرکت‌های بزرگ؛

حمایت مالی شرکتهای فعال در دنیای تکنولوژی از اقتصاد کرونا زده

در شرایطی که انتقادات زیادی در مورد سیاستهای ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا وجود دارد، شرکتهای فعال در دنیای تکنولوژی فارغ از جهت گیری سیاسی به حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده و کادر درمانی دنیا پرداخته اند. ارایه امکان تبلیغات و اطلاع رسانی رایگان در مورد راههای مقابله با این ویروس اصلی ترین سیاست آنها است.

خبرگزاری بازار- رکورد شکنی امریکا در شمار مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا انتقادات زیادی را از طرف مقامات سیاسی و اقتصادی و حتی کارشناسان امریکایی به دنبال داشته است. انتقاداتی در مورد نحوه اطلاع رسانی به مردم در  مورد شیوع این ویروس  و حتی نحوه مدیریت بحران در وضعیت فعلی. علاوه بر دو کاندید دموکرات رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری، هیلاری کلینتون رقیب  او در انتخابات سال ۲۰۱۶ هم یکی از منتقدان اصلی است. او در توییت اخیر خود ضمن انتقاد از سیاست او در مواجهه با شیوع ویروس کرونا و کوچک انگاری مشکل ایجاد شده در کشور نوشت:« رییس جمهور در جریان انتخابات ریاست جمهوری به مردم قول داده بود امریکایی ها همیشه اول باشند و به قولش هم عمل کرد.» او به وضعیت فعلی در امریکا و قرارگرفتن این کشور در اول فهرست کشورهای دنیا  از نظر شمار مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا اشاره داشت.

 از طرف دیگر بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت و بینانگذار بنیاد بیل و ملیندا گیتس هم در مصاحبه ای با «سی ان ان» از سیاست دولت امریکا برای قرنطینه کردن تنها بخشهایی از کشور و نه همه کشور انتقاد کرد و گفت:« چین طرح قرنطینه همگانی را اجرا کرد و ظرف ۶ تا ۱۰ هفته توانست ویروس را کنترل کند. هر چه اجرای طرح قرنطینه به تعویق بیفتد، مدت زمانی که کشور درگیر ویروس است  و به دنبال آن تبعات منفی اقتصادی ناشی از شیوع ویروس و  شمار مبتلایان و قربانیان  این ویروس بیشتر می شود و وضعیت اقتصادی در امریکا نگران کننده تر خواهد شد.»

بیل گیتس در ادامه گفت:« شمار مبتلایان در امریکا ظرف سه روز گذشته دو برابر شده است و دلیل آن را بی توجهی دولت به  بزرگی این مشکل و عدم اجرای طرح قرنطینه است. به نظر من این مشکل را باید جدی گرفت و کشور را برای ۶ تا ۱۰ هفته به طول کامل تعطیل و قرنطینه کرد. اثرات مخرب اقتصادی این سیاست خیلی کمتر از این است که به دلیل تعطیلی نا هماهنگ ایالتها و شهرها، ماههای بیشتری درگیر این مشکل باشیم.»

شرکتهای فعال در عرصه تکنولوژی به میدان آمدند

  اما در وضعیتی که بسیاری از کسب و کارها آسیب دیده اند، نه تنها دولتها بلکه شرکتهای بزرگ هم مسولیت دارند تا به حمایت از اقتصاد بر خیزند. همانطور که شرکت گوگل در نظر دارد در این مسیر گام بر دارد. بلومبرگ نوشت:«گوگل در نظر دارد ۸۰۰ میلیون دلار برای حمایت از کسب و کارها، سازمانها و کارمندان بخش بهداشت و درمان اهدا کند و بخش زیادی از این حمایت  مالی را از طریق ارایه امکان تبلیغات در گوگل و در فضای مجازی به صورت رایگان انجام می دهد.

ساندر پیچای، مدیر عامل شرگت گوگل در وبلاگ خود نوشت:«شرکت گوگل به سازمان بهداشت جهانی و آژانسهای دولتی دنیا  این امکان را می دهد تا تبلیغات خود در زمینه راههای مبارزه با شیوع این ویروس و اطلاعات لازم در این زمینه را به طور رایگان  انجام دهند. مجموع ارزش این تبلیغات تا سقف ۲۵۰ میلیون دلار خواهد بود.از طرف دیگر کسب و کارهای کوچک و متوسطی که حساب کاربری آنها طی یک سال اخیر در گوگل فعال بوده است می توانند از تبلیغات در گوگل به طور رایگان استفاده کنند و محصولات و خدمات خود را به مصرف کنندگان و بازار هدفشان معرفی کنند. سقف  در نظر گرفته شده برای تبلیغات رایگان کسب و کارهای آسیب دیده برابر با ۳۴۰  میلیون دلار است.»

سی ان ان نوشت: «گوگل  ۲۰۰ میلیون دلار  از این بودجه را به ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری اختصاص داده است که از محل آن کسب و کارهای کوچک می توانند منابع مالی لازم برای تامین هزینه های خود را به صورت وام دریافت کنند. هم چنین ۲۰ میلیون دلار هم در گوگل کلود به عنوان اعتبار برای پژوهشگران و دانشگاهیانی که قصد مطالعه در زمینه راههای مبارزه با این ویروس را دارند، در نظر گرفته شده است.»

این شرکت بزرگ فعال در دنیای تکنولوژی از همکاری با شرکت Magid glove and safety برای تولید ۳ میلیون ماسک در هفته های آتی خبر داد و اعلام کرد:« این ماسک ها به CDC  امریکا یعنی مرکز جلوگیری و کنترل بیماریها در امریکا اهدا می شود.»

دیگر شرکتهای فعال در دنیای تکنولوژی چه کردند

 اما گوگل در مسیر حمایت از اقتصاد آسیب دیده دنیا در جریان شیوع ویروس کرونا تنها نیست. شرکت اپل در روز گذشته خبر از اهدای ۱۰ میلیون ماسک به بخش بهداشتی و درمانی امریکا و اروپا داد و فیس بوک هم اعلام کرد امکان تبلیغات رایگان را در اختیار سازمان بهداشت جهانی و موسسات و سازمانهای رسمی ارایه دهنده خدمات در مورد بیماری ناشی از ویروس کرونا ، قرار می دهد. امکانی که سازمان بهداشت جهانی تا کنون از آن استفاده نکرده است.

شرکت ژاپنی سافت بانک SFTBF و شرکت چینی علی بابا BABA  هم خبر از اهدای در مجموع دو میلیون ماسک به کادر درمانی امریکا دادند. کشوری که بالاترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را در دنیا دارد و نرخ رشد شمار مبتلایان در این کشور بسیار بالاتر از دیگر کشورهای دنیا است.

کد خبر: ۱۱٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha