۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
پروازهای فرودگاه بیرجند روی باند کنسلی| هواپیماها کی به آسمان بر می گردند؟
گزارش بازار؛

پروازهای فرودگاه بیرجند روی باند کنسلی| هواپیماها کی به آسمان بر می گردند؟

بیرجند- فرودگاه شهید کاوه بیرجند اگر چه عنوان بین المللی را یدک می کشد اما هیچ پرواز خارجی ندارد و پروازهای داخلی آن نیز هر روز در حال کاهش است و مردم از این وضعیت گلایه مند هستند.

 بازار؛ گروه استان‌ها-حکیمه بهمن زاده: یکی – دو روز پیش خبری منتشر شد که موجب تأسف همه دغدغه‌مندان توسعه استان گردید و آن حذف پروازهای بیرجند- مشهد و مشهد به بیرجند شرکت ایران ایر بود که با این اتفاق در واقع فرودگاه بین‌المللی! شهید کاوه بیرجند در زمستان تنها به مقصد تهران پرواز خواهد داشت.

این خبر به سرعت در فضای مجازی پیچید و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. عده‌ای از کاربران فضای مجازی به زبان طنز بیان کردند «از افزایش تعداد پروازها از بیرجند به مقصد زاهدان و کیش به حذف پرواز به مشهد رسیدیم، مسئولین محترم ما از طلا بودن پشیمان گشته، مرحمت فرموده ما را مس کنید»

برخی نیز این نکته را مطرح کردند که وقتی نه خطوط ریلی در مرکز استان داریم و فاصله تا پایتخت و کلان شهرها زیاد است و از طرفی پرواز هم روز به روز کاهش می‌یابد چرا باید انتظار ورود سرمایه‌گذار به خراسان‌جنوبی را داشت.

حکیمه بهمن زاده، از فعالان حوزه رسانه خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: من از مدت‌ها قبل به واسطه شغل و وظیفه رسانه‌ای که داشتم، پیگیر برنامه‌ها و اخبار فرودگاه بیرجند بودم.

گلایه جدی مردم از حدف پروازهای بیرجند به مشهد
وی با اشاره به اینکه گاه سخن از رایزنی و تلاش برای راه اندازی پرواز بیرجند به زاهدان زده می‌شد، اظهارکرد: در چنین شرایطی که مردم و شهروندان خراسان‌جنوبی منتظر افزایش پروازهای بیرجند به مشهد و بیرجند به تهران و حتی به شهرهای جدید تر چون زاهدان بودند، حذف پروازهای بیرجند به مشهد برای مردم یک شوک بود.

وی ادامه داد: انتظار ما به عنوان دغدغه مندان و علاقمندان به توسعه خراسان‌جنوبی این بود در شرایطی که مرکز استان خطوط ریلی ندارد، حدأکثر پروازهای فرودگاه بیرجند وضعیت مطلوبی داشته باشد تا گردشگر و سرمایه گذار با آسودگی خاطر به استان بیاید.

پروازهای فرودگاه بیرجند روی باند کنسلی|هواپیماها کی به آسمان بر می گردند؟

انتظارهایمان، رویا شده‌اند
بهمن زاده گفت: حتی به واسطه رفاه شهروندان خراسان‌جنوبی انتظار داشتیم بعد از پایان همه گیری کرونا پرواز از استان به کیش برای مباحث گردشگری داشته باشیم که متأسفانه حال با این اوضاع و حذف پروازهای موجود رو به رو می‌شویم.

ما از زبان مسئولان بارها و بارها شنیده‌ایم که یکی از مهمترین مباحث توسعه، بهبود وضعیت زیر ساخت‌های حمل و نقل است اما با این وجود تغییری در این راستا مشاهده نمی‌کنیم

وی یادآور شد: با این شرایط انگار انتظارهایمان درباره رونق فرودگاه بیرجند تبدیل به رویا شده است.

رضا حسینی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه بیان‌کرد: ما از زبان مسئولان بارها و بارها شنیده‌ایم که یکی از مهمترین مباحث توسعه، بهبود وضعیت زیر ساخت‌های حمل و نقل است اما با این وجود تغییری در این راستا مشاهده نمی‌کنیم.

نیاز مردم خراسان جنوبی به پرواز بیرجند به مشهد
وی با اشاره به نیاز مردم به پروازهای بیرجند به مشهد و برعکس گفت: مردم برای درمان بیماری‌ها و مراجعه به پزشک، کارهای اداری و ...گاه نیاز فوری برای سفر به مشهد پیدا می‌کنند و از این جهت وجود پرواز به این شهر مقدس از بیرجند یک ضرورت بود.

این شهروند خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از مباحث ضروری در موضوع پروازها، موضوع ورود سرمایه‌گذار است، اظهارکرد: به عنوان مثال در حال حاضر ما از افغانستان و یا از افغانستان پرواز در فرودگاه بیرجند نداریم و برای طرف افغانستانی نزدیک‌ترین فرودگاه برای رسیدن به استان، مشهد است و حال پرواز مشهد به بیرجند نیز حذف شده است.

حسینی افزود: آیا با این شرایط می‌توان انتظار ورود سرمایه‌گذار به خراسان‌جنوبی را داشت، اگر خود ما جای سرمایه گذار باشیم قدم به استانی می‌گذاریم که مرکز استانش ریل ندارد و فرودگاهش فقط به مقصد تهران پرواز دارد.

پروازهای فرودگاه بیرجند روی باند کنسلی|هواپیماها کی به آسمان بر می گردند؟

حذف پروازهای به مشهد و کاهش پروازهای به مقصد تهران

عظیم طهماسبی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان‌کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایر در برنامه زمستانی خود فقط برنامه پروازی بیرجند به تهران و تهران به بیرجند را اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه با این برنامه، پرواز روزهای یکشنبه و چهارشنبه بیرجند به مشهد و مشهد به بیرجند لغو شده است، اظهارکرد: شرکت ایران‌ایر هفت پرواز به سمت تهران و دو پرواز به مشهد داشته است که در مجموع رفت و برگشت ۱۴ پرواز محسوب می‌شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی گفت: در برنامه زمستانی علاوه بر حذف پروازهای بیرجند به مشهد و برعکس، دو پرواز تهران نیز کنسل شده و از هفت پرواز به پنج پرواز رسیده است.

علت را کمبود ناوگان گفته‌اند
طهماسبی با بیان اینکه بر اساس آنچه مدیرکل شرکت می‌گوید علت کمبود ناوگان است، اظهارکرد: البته پاسخ‌های دقیق و قطعی را خود مسئولین مربوط به آن شرکت باید اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه از ۹ آبان ماه برنامه زمستانی شرکت‌های هواپیمایی کشور آغاز می‌شود، بیان‌کرد: قبل از آن بر اساس گفت و گوها و استعلام‌هایی که از مدیرکل هما و ایران ایر خراسان‌جنوبی داشتیم، قرار بود برنامه تابستانی خود را حفظ کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی گفت: ما نمی‌خواهیم که تقصیرها را گردن همدیگر بیندازیم ولی ما تازه روز پنج شنبه ۶ آبان ماه برنامه زمستانی را تحویل گرفتیم.

پروازهای فرودگاه بیرجند روی باند کنسلی|هواپیماها کی به آسمان بر می گردند؟

رایزنی‌های مجموعه فرودگاه برای حفظ برنامه قبلی
طهماسبی اظهار کرد: ما همیشه دو ماه به برنامه زمستانی مانده به شرکت‌های هواپیمایی فعال در خراسان‌جنوبی نامه می‌زنیم که آیا برنامه فعلی مورد تأیید است و آنان نیز سعی بر حفظ برنامه دارند.

وی با اشاره به اینکه حتی برای شرکت‌هایی که فعال نیستند نامه‌نگاری شده و جاهای خالی فرودگاه بیرجند را به آنان پیشنهاد داده‌ایم، بیان‌کرد: آوردن پرواز و حفظ پرواز از دید مردم بر عهده فرودگاه است در حالی که فرودگاه بیشتر نقش فراهم کردن زیرساخت‌ها را دارد.

برای آوردن و حفظ یک پرواز خیلی از دستگاه‌ها و نهادها از جمله استانداری و نمایندگان مجلس باید دست به دست هم دهند

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای آوردن و حفظ یک پرواز خیلی از دستگاه‌ها و نهادها از جمله استانداری و نمایندگان مجلس باید دست به دست هم دهند، ادامه‌داد: فرودگاه بیرجند حتی بعد از لغو برخی از پروازهای ایرلاین‌ها در دو- سه ماه گذشته پروازهای فوق العاده را برقرار کرد تا مردم مشکلی نداشته باشند.

پاسخ مدیرکل هما خراسان‌جنوبی
برومند حسنی مقدم، مدیرکل شرکت هواپیمایی هما خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار با تأیید اینکه علت حذف این پروازها در استان (که این حذف‌ها فقط منحصر به خراسان‌جنوبی نبوده) کمبود ناوگان بوده است، گفت: طبق روال قانونی که وجود دارد، مصاحبه‌ها باید با هماهنگی مرکز صورت بگیرد و علی رغم علاقه‌مندی به خراسان‌جنوبی و آگاهی از ظرفیت‌ها آن به واسطه احترام به این روال قانونی نمی‌توانم مصاحبه و گفت و گویی داشته باشم.

در هر حال آنچه موجب گلایه شهروندان بیرجندی و خراسان‌جنوبی شده است، قول و وعده‌هایی است که در زمینه بهبود زیرساخت های حمل و نقل خراسان جنوبی به نتیجه نمی‌رسد و تنها در حد حرف و شعار در جلسات سخنرانی باقی می‌ماند.

امید که به روزی برسیم وضعیت پروازهای فرودگاه بیرجند در شأن و جایگاه یک فرودگاه بین‌المللی آن هم به نام سرداری پرآوازه به نام شهید کاوه باشد.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha