۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
افزایش بی سابقه تورم حوزه یورو به ۴.۱ درصد در ماه اکتبر
اداره آمار اتحادیه اروپا خبر داد؛

افزایش بی سابقه تورم حوزه یورو به ۴.۱ درصد در ماه اکتبر

اداره آمار اتحادیه اروپا، با انتشار گزارشی رسمی، نرخ تورم سالانه در حوزه یورو را ۴.۱ درصد اعلام کرد که گفته می شود از جولای سال ۲۰۰۸ به این سو، بی سابقه بوده است.

به گزارش خبرگزاری بازار، بر اساس این گزارش، اداره آمار اتحادیه اروپا (ESO) روز جمعه با انتشار این آمر اعلام کرد: انتظار می رود تورم سالانه حوزه یورو تا پایان ماه اکتبر از ۳ درصد به ۴.۱ درصد افزایش یابد. 

اداره آمار اتحادیه اروپا، پیشتر در ماه سپتامبر با انتشار آماری مشابه، نرخ تورم سالانه در حوزه یورو را ۴ درصد اعلام کرده بود که گفته می شود عمده این تورم به دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی در اروپا بوده که متوسط قیمت آنها در ماه اکتبر به ۲۳.۵ درصد در قیاس با ۱۷.۶ درصد در ماه سپتامبر افزایش یافته است.

همچنین افزایش سالانه تورم بخش های خدماتی در حوزه یورو نیز از ۱.۷ درصد در ماه سپتامبر به ۲.۱ درصد در ماه اکتبر افزایش یافته و در زمینه کالاهای غیر مرتبط با بخش انرژی، حوزه یورو شاهد تورم ۲ درصدی در قیاس با اکتبر سال گذشته بوده است. 

به گفته کارشناسان اقتصادی، علاوه بر افزایش قیمت در بخش انرژی، رکود تورمی ناشی از همه گیری کرونا که طی دو سال گذشته منجر به کاهش تولید، ترانزیت و فروش محصولات صنعتی در حوزه یورو شده نیز تاثیر بسزایی در افزایش نرخ تورم اتحادیه اروپا داشته است. 

از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره بانکی در اروپا و آمریکا منجر به کاهش میل سرمایه گذاران برای سپرداپه گذاری نقدینگی خود در بانک ها شده که در همین رابطه، قرار است بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک های مرکزی کشورهای صنعتی جهان مانند ژاپن، انگلیس و کانادا، طی روزهای آتی، نرخ بهره بانکی را اصلاح کرده و با در نظر گرفتن تورم، احتمالا نسبت به افزایش آن اقدام نمایند.

کد خبر: ۱۱۴٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha