۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
بورس از نو بازسازی شود
یادداشت وارده؛

بورس از نو بازسازی شود

مشهد- بورس از نو باید بازسازی شود زیرا یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق اقتصادی است، این بخشی از یادداشت دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی کارشناس اقتصادی برای بازار است.

مهدی یاراحمدی خراسانی؛ بازار:  بازار سرمایه، بورس و فرابورس درروند طبیعی فعالیت خود سهم مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور دارند ولی با دخالت دولت و گروهی از سودجویان موجب از بین رفتن اعتماد عمومی به بورس شد.

گروه وسیعی از مردم و تولیدکنندگان آسیب‌های زیادی دیدند و به خاطر منافع گروهی اندک ولی تمامیت‌خواه امنیت این عرصه مهم اقتصادی به‌شدت آسیب دید. الآن هم سبز و قرمز شدن‌های بی‌دلیل و با دلیل بورس و عدم ثبات و استقرار یک‌روند طبیعی بسیاری از سرمایه‌گذاران را ناامید کرده و خیلی از آن‌ها به بازارهای غیرمولد همچون ارز، سکه، طلا و ... هجرت کردند و عطای بورس را به لقایش بخشیدند.

اعتمادسازی مجدد
شخصاً اعتقاددارم تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید فکری اساسی، برنامه‌ای جامع و نقشه‌ای مدون برای احیای بورس داشته باشد. به‌گونه‌ای که نخست  زیرساخت‌های اساسی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن اصلاح شود، دوم اینکه از طریق مراجع ذیصلاح برخی قوانین آن بازنگری گردد و سوم  دخالت دولت به حداقل برسد و نهایتاً سودجویان و بازار گردانان غیرقانونی دستشان به‌صورت کامل در این بازار قطع گردد.

مجموع این اقدامات ضمن آن‌که اعتماد عمومی به بورس را احیا می‌کند سبب می‌شود در بازه زمانی قابل‌قبول رونق مجدد به بورس بازگردد.

 همچنین باید توجه داشت یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده درروند معاملات بورس نرخ ارز است. این موضوع که نرخ ارز به کدام سمت خواهد رفت باید مسئله مهمی تلقی گردد چون روند بازار را تحت شعاع خود قرار خواهد داد و از آن مستقل نخواهد بود. روند نرخ ارز در کشور می‌تواند در مسیر تداوم رشد بازار، تثبیت یا افت آن مؤثر باشد که بازار سهام هم بر اساس آن پیش خواهد رفت.

هرگز فراموش نمی‌کنیم
ما مردم ایران هرگز فراموش نمی‌کنیم با اوج گرفتن بورس در نیمه تیرماه، ۲۵ اقتصاددان مکتوب به دولت و بانک مرکزی بابت رشد حبابی بورس تذکر دادند اظهار نگرانی کردند، اما توجهی به این اظهارات نشد و در زمان جهش بورس، مدیریت مناسب در دستور کار قرار نگرفت.

هرگز از یاد نمی‌رود افزایش قیمت سهام دولتی باعث شد تا مردم منتظر عرضه صندوق دوم دولتی باشند که در مردادماه منتفی شدن خبر عرضه صندوق پالایشگاهی، روی دیگر بازار را به سهامداران نشان داد.

در حافظه تاریخ اقتصادی کشور برای همیشه ثبت‌شده است که پس از دعوای وزیر اقتصاد با وزیر نفت بر سر سیاست‌های مدیریتی دارا دوم، بزرگ‌ترین سقوط تاریخی بورس ایران رقم خورد و اعتماد از بازار رخت بر بست. و همچنین در ادامه همین اقدامات ریزش‌ها در بازار تداوم یافت تا اینکه دستوری کردن قیمت فولاد شوک دیگری به بازار وارد کرد و ارزش سهام در بین سیاست‌های وزارت صمت و بورس، روزبه‌روز کاهش یافت و دارایی سهامداران همچنان آب شد، در کمتر از ۵ ماه بیش از ۵۰ درصد ارزش سهام‌ها افت کرد و پشت سهامداران خالی شد.

کلام آخر
حالا گروه اقتصادی دولت سیزدهم باید بنشید فکری اساسی به حال‌وروز بورس بکند و از نو آن را بسازد. خصوصاً در حوزه جلب اعتماد عمومی که آسیب‌های زیادی به آن واردشده است. باید روندهای جاری اصلاح شود و فرازوفرودهای غیراصولی بورس مهار گردد و با کوتاه کردن دست افراد بی‌کفایت و سودجو بورس به مردم، صنعت گران و تولیدکنندگان واقعی واگذار شود تا روندهای جاری عرضه و تقاضا تعیین‌کننده روند صعودی یا نزولی آن باشد.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha