۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
زیرساخت‌های صنایع قوچان نیازمند ساخت و ساز است
بازار گزارش می‌دهد؛

زیرساخت‌های صنایع قوچان نیازمند ساخت و ساز است

قوچان- در شهرستان قوچان با وجود اینکه سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام پذیرفته اما مشکلات در خط تولید و هم‌چنین نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم به‌منظور توسعه صنایع برای سرمایه‌گذاران با کندی همراه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: باوجوداینکه تلاش‌های بسیاری طی جلسات متعدد و مختلفی برای برداشتن موانع سد را تولید به سرانجام رسیده است اما هم چنان تولیدکنندگان با موانع متعددی مانند نقدینگی و بدهی‌های بانکی  و یا نبود زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری روبرو هستند که تا رسیدن به نقطه رفع این موانع راه طولانی در پیش است.

شهرستان قوچان به جهت این‌که در دشت ممنوعه بحرانی قرار دارد با کمبود آب مواجه است و لذا همین عامل به‌عنوان یکی از موانع سد راه توسعه صنایع و فاکتور بازدارنده محسوب می‌شود .جدا از کمبود آب مشکلات دیگری مانند پهنای باند اینترنت، شبکه گاز کشی و سایر حامل‌های انرژی مانند برق نیز با مشکلات عدیده‌ای روبروست.

در همین راستا مشکلات زیرساختی صنایع را با علی بهرام زاده مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی به بحث گذاشتیم.

زیرساخت‌های صنایع قوچان نیازمند ساخت و ساز است

* مشکل آب شهرک‌های صنعتی قوچان را چگونه باید حل کرد؟
برای انتقال آب از سد تبارک به شهرک صنعتی شماره دو، ضمن پیگیری لازم از طریق آب منطقه‌ای کارهای آن انجام‌گرفته است و به دنبال آن هستیم تا زمان  اجرایی کردن مصوبه، افزایش ظرفیت چاه موجود آب منطقه‌ای را تا زمانی که انتقال انجام شود به این امر اختصاص یابد .

* بسیاری از صنایع در شهرک شماره دو با تأمین برق مشکل‌دارند؟
با توجه به برخی کاستی ها در زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی قوچان لذا در جلسه ستاد تسهیل، مشکلاتی نظیر برق، آب و گاز و حتی توسعه اینترنت پرسرعت را به تصویب رساندیم.

برای بحث تأمین برق در شهرک شماره دو نیز توافقی با شرکت برق منطقه‌ای شده است تا قسمتی از اعتبار موردنیاز از طریق شهرک‌های صنعتی هم به شرکت برق واریز شود تا بحث توسعه را در شهرک ۲ اجرا نماید .

بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها ۴۵ درصد از هزینه تأمین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی استان است، ۱۵ درصد از محل اعتبارات استانی در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ۴۰ درصد توسط شرکت برق منطقه‌ای خراسان تأمین می‌شود.

تفاهم‌نامه‌هایی برای هزینه تأمین برق هر شهرک با شرکت برق منطقه‌ای و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به امضا رسیده که طی این تفاهم‌نامه‌ها هزینه تأمین برق بین این دستگاه‌ها تقسیم می‌شود.

در همین راستا از شرکت گاز افزایش ۱۰ هزار مترمکعبی را درخواست نمودیم که پیگیر مصوبات و اجرایی آن هستیم .

* اما ظاهراً صنایع با مشکل اینترنت نیز هم چنان دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟
بحث توسعه فیبر در شهرک صنعتی شماره دو انجام‌گرفته شده است و اتصال فیبر آن به شبکه اصلی مخابرات در حال پیگیر هستیم که از مدیر مخابرات استان درخواست کردیم برای اپراتورهای مخابراتی ایرانسل و همراه اول نیز بحث توسعه شبکه‌های مخابراتی در شهرک صنعتی شماره یک و دو انجام شود.

هم برای شهرک‌های صنعتی شماره یک و دو این اطمینان را برای سرمایه‌گذاران می‌دهیم که با فراهم سازی توسعه زیرساخت‌های لازم در دو شهرک قوچان بتوانند سرمایه‌گذاری را انجام دهند زیرا در سطح استان این دو شهرک صنعتی در قوچان با شرایط زیست‌محیطی استاندارد را دارد و توسعه اقتصادی لازم را نیز کسب کرده است .

* با این تفاسیر برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آمادگی لازم را نداریم؟
شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان آمادگی لازم برای توسعه و کمک به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به قوچان را دارد. با این‌وجود که شورای عالی مناطق آزاد بحث اختصاص منطقه را به شهرک‌های صنعتی هنوز ابلاغ نکرده است ولی آمادگی لازم از سوی شرکت‌های شهرک‌های صنعتی برای اعلام موضوع و توسعه آن در قوچان داریم .

زیرساخت‌های صنایع قوچان نیازمند ساخت و ساز است

همچنین اگر سرمایه‌گذاری برای بحث استقرار واحدهای دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی شهرستان قوچان آمادگی داشته باشد شرایط و تسهیلات خاصی را برایشان قائل هستیم بطوریکه در کنار این توسعه استقرار کارگاه‌های صنعتی تولیدی را در شهرک‌ها ضمن اعلام آمادگی بحث توسعه آن را در شهرک‌ها مستقر کنیم.

ما در اجرای سیاست‌های این سازمان، امسال ایجاد کارگاه‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ مترمربعی باهدف تسهیل درروند جذب سرمایه‌گذار، کاهش هزینه‌های تولید و حمایت از صنایع کوچک و متوسط در ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان را در دستور کار قرار دادیم تا بیش از گذشته مسیر کارآفرینی و سرمایه گذاری را تسهیل کنیم.

هم‌چنین در راستای ارتقای سطح فناوری واحدهای صنعتی استان، این شرکت به‌منظور بهره‌مندی واحدها از هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و خبرگان علمی و دانشگاهی درصدد انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز آموزشی و نهادهای مختلف برآمده است.

در این راستا طی شش ماهه نخست امسال امضای تفاهم‌نامه همکاری با پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی، جهاد دانشگاهی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان انجام گرفت و امضای تفاهم‌نامه‌های دیگری نیز با برخی از نهادهای مختلف استان در جریان است.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha