۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
کاهش قابل توجه توزیع رانت در صنعت فولاد| قیمت بازار آزاد به بورس کالا نزدیک شد
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

کاهش قابل توجه توزیع رانت در صنعت فولاد| قیمت بازار آزاد به بورس کالا نزدیک شد

تبریز- مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب از کاهش قابل توجه توزیع رانت در صنعت فولاد طی سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته فاصله قیمت بازار آزاد با نرخ بورس کالا باعث ایجاد رانت شد.

بازار؛ گروه استان ها: مجتمع فولاد صنعت بناب از چندین شرکت بزرگ فولادی شامل کارخانجات ذوب و نورد با هدف فعالیت در زمینه‌های گوناگون صنعت فولاد تشکیل شده است.

این مجتمع فعالیت خود را در چندین فاز از اواخر سال ۱۳۸۳ در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار در شهرک صنعتی بناب و با امکانات زیر بنائی ایده‌آل اعم از دسترسی به جاده اصلی، خط آهن، نیروگاه، خطوط انتقال گاز و آب آغاز کرده و هم اکنون با اشتغال زایی برای یک هزار و ۲۰۰ نفر  این مجتمع انواع شمش های فولادی و آلیاژی در قالب دو واحد ذوب شاهین، ذوب شهریار و میلگرد آجدار در اندازه های مختلف با کیفیت های  AII و  AIII، انواع محصولات آلیاژی در مقاطع مختلف، تیرآهن، نبشی و ناودانی در قالب هفت خط تولید نورد گرم تولید می کند.

سورنا زمانیان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: با توجه به آماری که انجمن فولاد ایران گردآوری کرده است طی سال ۹۹ حجم صادرات فولاد در کشور کاهش جدی داشته و حجم واردات نیز افزایش اندکی یافته است.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب افزود: به نظر می رسد تحریم های بین المللی و محدودیت های صادراتی در داخل کشور کار خود را کرده و توانسته است این محصول و صنعت ارزآور کشور را در تنگنای فروش قرار دهد.

افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات محصولات فولادی
زمانیان با بیان اینکه حجم صادرات محصولات فولادی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است، افزود: با این اوصاف و با توجه به استراتژی کلان مدیران ارشد مجموعه فولاد صنعت بناب، در این شرکت صادرات در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بیش از ۱۰ برابر شد که چشمگیر بود.

وی ادامه داد: در این بین همچنین میزان صادرات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در مجموعه فولاد صنعت بناب ۳۰۰ درصد افزایش یافت که نشان از وجود پتانسیل های عظیم در این مجموعه است.

نرخ بازار آزاد به بورس کالا نزدیک شد
مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب ابراز داشت: چرخه افزایشی قیمت شمش فولاد در بورس و محصولات فولادی به خصوص قیمت میلگرد در بازار آزاد باعث ایجاد بلاتکلیفی و رقابتی شدن نرخ ها شده است.

وی افزود: دولت با توجیه یارانه های پرداختی به تولیدکنندگان برای ارائه قیمت تعیین شده، به ظاهر این مشکل را برطرف کرده ولی از طرفی پافشاری عده ای بر اوضاع حاکم در بورس این صنعت را دچار رکورد تقاضای موثر در کنار افزایش قیمت ها کرده است.

باید افزایش تولید در محصولات فولادی داشته باشیم
مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در همین خصوص گفت: به عبارت دیگر طبق دستور وزارت صمت، صادرات باید کاهش پیدا کند، در عین حال با توجه به هدف جهش تولید در سال جاری، باید افزایش تولید در محصولات فولادی داشته باشیم.

زمانیان ادامه داد: در سال گذشته خرید از بورس کالا و رانت توزیعی ناشی از اختلاف قیمت فولاد در بازار آزاد و بورس کالا بحث های زیادی ایجاد کرده بود. به نظر می رسد این رانت به تدریج کاهش پیدا کرده و در حال حاضر حتی می توان گفت رانتی وجود ندارد.

وی گفت: این اختلاف اندک قیمتی فعلی بین نرخ بازار با بورس نیز ناشی از مالیات بر ارزش افزوده و بهره پولی است که باید از دو ماه قبل از دیافت فولاد خریداری شده به کارخانه پرداخت کرد.

کاهش قابل توجه توزیع رانت در صنعت فولاد| قیمت بازار آزاد به بورس کالا نزدیک شد

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز صادرات محصولات فولادی با رشد خوبی همراه بود که شرکت فولاد صنعت بناب هم از این امر مستثنی نبود و با رشد حدود ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود.

وی گفت: بازارهای هدف این مجتمع بیشتر کشورهای عراق، سوریه، لبنان، ترکیه و در آینده ای نزدیک کشورهای آسیای میانه از جمله ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان و ترکمنستان خواهد بود.

زمانیان ابراز داشت: در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار به کشور لهستان در شرق اروپا صادرات داشتیم که امیدواریم فتح البابی برای ورود به بازارهای این مناطق هم باشد.

فولاد صنعت بناب در ماه‌های آتی وارد بورس می‌شود
معاون امور مالی و منابع انسانی مجتمع فولاد صنعت بناب نیز به خبرنگار بازار گفت: فولاد صنعت بناب در ماه‌های آتی وارد بورس می‌شود و عرضه اولیه خواهد شد.

نورالله خیری با بیان اینکه ۴ خط تولید نورد در مجتمع فعال است، افزود: همچنین دو واحد ذوب نیز در شرکت فعال است، عمده کشور هدف صادرات ما عراق است و برنامه ریزی های لازم برای دیگر کشورها نیز انجام شده است.

وی از افزایش ۱۰ درصدی تولید ذوب خبر داد و گفت: البته مشکلات قطعی برق در تابستان باعث اختلال در روند تولید شد ولی اکنون با رفع مشکلات موجود با تمام توان برای افزایش راندمان و تولید و صادرات تلاش می کنیم.

کاهش قابل توجه توزیع رانت در صنعت فولاد| قیمت بازار آزاد به بورس کالا نزدیک شد

خیری با بیان اینکه محصولات ما عمدتا در بورس کالا عرضه می شود، از افزایش ۱۴ درصدی تولید فولاد و میلگرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: برای سال ۱۴۰۰ هم برنامه ریزی برای ۱۵۰ هزار تن را داشته‌ایم که امیدواریم با تلاش بیشتر و بهتر به این رقم برسیم.

وی افزود: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند. از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن صادرات داشتیم.

ابلاغ دستورالعمل های روزانه و فی البداهه توسط سازمان های زیربط

خیری از کیفیت بالای محصولات تولیدی این شرکت خبر داد و گفت: کیفیت بالای محصولات ما باعث شده تا مشکل بازارهای هدف صادراتی نداشته باشیم و مشتریان خوبی در دیگر کشورها داریم.

وی افزود: برنامه ریزی تولید در سال جاری بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که میلگرد محصول نهایی و عمده ما است.

کاهش قابل توجه توزیع رانت در صنعت فولاد| قیمت بازار آزاد به بورس کالا نزدیک شد

معاون امور مالی و منابع انسانی مجتمع فولاد صنعت بناب در خصوص قیمت گذاری دستوری نیز گفت: ما با شرایط خودمان را وفق داده ایم ولی امیدواریم دولت جدید در خصوص قیمت گذاری دستوری اقدامات مناسبی انجام دهد.

خیری ادامه داد: ابلاغ دستورالعمل های روزانه و فی البداهه و بدون بررسی کارشناسی توسط سازمان های زیربط مشکلاتی برای شرکت ها ایجاد می کند.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha