۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
جای تولیدات استان سمنان در بازار روسیه خالی است
کارشناس بازار سرمایه:

جای تولیدات استان سمنان در بازار روسیه خالی است

شاهرود- رضوانی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طبق اعلام مراجع رسمی صادرات کشاورزی ایران به روسیه ۹ برابر شده است، گفت: متاسفانه تولیدات استان سمنان در این بازار سهمی ندارند.

محمد حسن رضوانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه شرق استان سمنان قطب کشاورزی و باغداری است و همچنین غرب استان نیز می‌تواند در زمینه کشت زیتون، زیره و … تولیدات بسیار قابل توجهی دارد، ابراز کرد: متأسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌های خوب به نفع صادرات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه جای تولیدات استان سمنان در صادرات به روسیه خالی است افزود: عجیب‌تر اینکه ما در استان سمنان دارای مرز هوایی نیز در فرودگاه بین‌المللی شاهرود هستیم اما هرگز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای صادرات بهره بگیریم.

افزایش صادرات
این کارشناس سرمایه و اقتصاد بیان کرد: در ۹ ماهه سال ۲۰۲۱ صادرات میوه ایرانی به روسیه ۵۰ درصد رشد کرده است اما متأسفانه محصولات تولیدی استان سمنان جایی در این بازار ندارند.

ما در استان سمنان دارای مرز هوایی نیز در فرودگاه بین‌المللی شاهرود هستیم اما هرگز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای صادرات بهره بگیریم

رضوانی با بیان اینکه انگور به واسطه فرآوری آن در روسیه دارای بازار بسیار عالی و گسترده‌ای است که تولید آن در شاهرود زبانزد است اما در یک دهه اخیر چقدر انگور این شهرستان که در کشور معروف است، به خارج صادر شده است؟

وی با بیان اینکه نتوانسته‌ایم در زمینه برند سازی موفق عمل کنیم، گفت: مسئولان امروز اعلام کنند که با وجود مرز هوایی که در استان سمنان وجود دارد چند تن پسته تازه خوری دامغان به دیگر کشورها صادر شده است؟ چه مقدار پسته خشک توانسته‌ایم صادر کنیم؟ مسئولان استانی مدام از افزایش صادرات خبر می‌دهند اما دیگر این را نمی‌گویند که هم تعداد اقلام صادراتی و هم شرکت‌های صادر کننده استان در پنج سال اخیر یک سوم کاهش پیدا کرده است.

سفرهای کم اثر
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هر مقدار در تولید موفق باشیم، نباید آن را به منزله ارتقای اقتصادی بشماریم، تاکید کرد: زمانی می‌توانیم تولید را موفق بنامیم که از آن بهره بگیریم و این بهره می‌بایست در زمینه صادرات دیده شود.

رضوانی با بیان اینکه سابقا هیئت‌هایی برای خریداری انگور و محصولات دیگر استان به شاهرود و دامغان سفر کردند اما مسئولان اقتصادی استان سمنان توضیح دهند که نهایتاً این سفرها منجر به صادرات چند تن محصولات کشاورزی به خارج شده است؟

در ۹ ماهه سال ۲۰۲۱ صادرات میوه ایرانی به روسیه ۵۰ درصد رشد کرده است اما متأسفانه محصولات تولیدی استان سمنان جایی در این بازار ندارند

وی با بیان اینکه روسیه و دیگر کشورهای همسایه بازار گسترده‌ای برای محصولات است، گفت: دو تفکر مسموم و نادرست در بین مسئولان و برخی تولیدکنندگان ما وجود دارد که یکی از آنها آن است که محصول صادراتی حتماً باید ده برابر قیمت اصلی فروخته شود چرا که نام صادرات به خود می‌گیرد پس باید خریدار را نقره داغ کرد و دومین تفکر اینکه ما باید ابتدا مصرفمان را تأمین و مازاد آن و بخشی که دیگر نیاز نداریم را صادر کنیم لذا تا زمانی که این دو تفکر وجود دارد موفق نخواهیم شد.

این کارشناس با بیان اینکه تغییر دو نگرش و تفکر نیازمند عزم جدی، ارتقای آگاهی‌های مسئولان استانی و به خصوص نهادهای اقتصادی است، بیان کرد: بوروکراسی اداری بیهوده از دیگر معضلاتی است که در کنار عدم برند سازی و تفکر نادرست مسئولان، سبب شده از غافله صادرات عقب بمانیم.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha