۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
پیش بینی ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای طرح های عمران روستایی در کشور
معاون بنیاد مسکن کشور خبر داد:

پیش بینی ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای طرح های عمران روستایی در کشور

همدان - معاون عمران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: امسال هشت هزار میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای طرح های عمران روستایی در کشور پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ بهره‌برداری از فاز نخست پروژه بهسازی روستای «دورانه» از توابع زرین‌دشت نهاوند ظهر چهارشنبه با حضور محمد رضا شاملو معاون عمران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مسئولان استانی انجام شد.

معاون عمران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان اینکه شاخص بهسازی روستاهای کشور ۵۴ درصد است و تاکنون طرح هادی در ۲۱ هزار روستا در کشور اجرا شده است، گفت: امسال طرح بهسازی در سه‌هزار و ۵۰۰ روستا در کشور اجرا می‌شود.

شاملو افزود: در حال حاضر چهار هزار و ۷۰۰ پروژه بهسازی روستایی در کشور در دست اقدام قرار دارد که پراکنندگی و صعب‌الاعبور بودن این روستاها باعث ایجاد مشکلاتی برای اجرای این پروژه‌ها شده است.

شاملو ادامه داد: امسال مجموع اعتبارات عمرانی ملی و استانی و قیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کل کشور هشت‌هزار میلیارد تومان است که تاکنون بیش از ۵۰ درصد این اعتبارات ابلاغ شده و ۷۰ درصد اعتبارات استانی نیز ابلاغ شده است.

محمدرضا شاملو افزود: این اعتبارات صرف تهیه و بازنگری طرح هادی سه هزار و ۵۰۰ روستا می‌شود و همچنین اجرای طرح هادی و بهسازی محیط روستاها برای چهار هزار و ۷۰۰ روستا انجام خواهد شد که بخشی از آن‌ها طرح‌های جدید و طیفی از طرح‌های نیمه‌تمام است.

۹۹ درصد روستاهای کشور که ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در آن‌ها ساکن هستند دارای طرح هادی هستند و اولویت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کشور اجرای فاز اول بهسازی در همه روستاها است

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۹۹ درصد روستاهای کشور که ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در آن‌ها ساکن هستند دارای طرح هادی هستند و اولویت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کشور اجرای فاز اول بهسازی در همه روستاها است.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که برای اجرای فاز دوم بهسازی روستاها محور مشارکت مردم هستند، یادآوری کرد: در سال‌های گذشته شاخص بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی در شهرستان نهاوند از میانگین شاخص ملی و استان پایین‌تر بود و این باعث نگرانی ما شده بود.

شاملو اضافه کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر با تلاش‌های بنیاد مسکن استان و شهرستان شاخص بهسازی روستاهای این شهرستان به نسبت قابل توجهی افزایش یافته و اکنون در ۶۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در نهاوند فاز اول طرح هادی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: همچنین شاخص مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی در شهرستان نهاوند حدود ۷۰ درصد است و در این زمینه نهاوند جزو شهرستان‌های پیش‌رو در کشور محسوب می‌شود.

شاملو تاکید کرد: با توجه به زلزله‌خیز بودن نهاوند مقاوم‌سازی مسکن روستایی در این شهرستان بسیار مهم است و مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی باعث پایداری آن‌ها در مقابل زلزله خواهد شد.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در بحث اجرای منظومه‌های روستایی نیز تنها طرح منظومه روستایی استان همدان در شهرستان نهاوند تهیه شده و در بحث صدور سند روستایی استان همدان در کشور پیش‌رو است.

۶۲ هزار روستا در کشور نیازمند اجرای فاز دوم طرح هادی هستند
شاملو افزود: در حال حاضر حدود ۶۲ هزار روستا در کشور وجود دارد که نیازمند اجرای فاز دوم طرح هادی هستند اما متاسفانه منابع کشور برای اجرای آنها نیز محدود است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه در استان همدان ۹۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که تاکنون عملیات اجرایی فاز نخست بهسازی ۸۸۶ روستای استان انجام شده است؛ گفت: شاخص بهسازی روستایی در استان همدان ۸۴ درصد است.

حسن ظفری عنوان کرد: شهرستان نهاوند دارای ۱۴۹ روستا است که تاکنون فاز اول بهسازی در ۱۱۲ روستای شهرستان اجرا شده و شاخص بهسازی روستایی در این شهرستان ۸۰ درصد است.

ظفری افزود: اعتباری که در سال گذشته در حوزه بهسازی برای شهرستان نهاوند هزینه شده حدود هفت میلیارد تومان برای ۶۵ پروژه بوده است.

وی عنوان کرد: امسال این اعتبارات شهرستان به ۲۶ میلیارد تومان افزایش یافته که تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص یافته و در مجموع امسال اعتبارات بهسازی روستاهای شهرستان نهاوند نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان بیان داشت: اجرای عملیات بهسازی فاز دوم این روستا و سایر روستاهای شهرستان از مطالبات به‌حق شوراها و مردم این روستاهاست اما متاسفانه منابع ما محدود است.

ظفری تاکید کرد: خدمات بهسازی ابتدا باید در همه روستاها به صورت یکسان توزیع شود و در حال حاضر اولویت بنیاد مسکن اجرای فاز نخست بهسازی در همه روستاها است و بعد از آن اجرای فاز دوم بهسازی در روستاهای استان در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

ساخت پل ورودی روستای گنبد ملایر
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان همچنین با بیان اینکه ساخت پل در ورودی روستا گنبد ملایر خواسته چندین ساله مردم روستا بود، مطرح کرد:تا قبل از ساخت این پل راه ارتباطی روستابا چالش هایی مواجه بود.

حسن ظفری با بیان اینکه این پل به طول  ۴۴متر مربع با اعتبار بالغ دو و نیم میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفته است،عنوان کرد: دربودجه سال جاری ۷۰۰میلیون توما ن برای بهسازی این روستا در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha