۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
اخلال گسترده به مراکز عرضه سوخت، حمله وسیع سایبری است
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

اخلال گسترده به مراکز عرضه سوخت، حمله وسیع سایبری است

فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: پیچیدگی حمله و گستردگی اخلال مراکز سوخت و همزمانی آن با حملات دیگر نشان می‌دهد که حمله سایبری بوده و کشور خارجی دست داشته است.

به گزارش بازار، سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در باره اینکه پس از گذشت حدود ۲۴ ساعت از اخلال در جایگاه‌های عرضه سوخت به چه منشأی رسیده اید؟ گفت: منشأ خرابی در حال بررسی است، اما آنچه مسلم است خرابی بسیار گسترده تقریباً پایانه‌های پایگاه‌های سوخت رسانی کشور را از کار انداخته است و ویژگی‌هایی که این خرابی داشت و همزمانی آن با حوادث دیگر اثبات کرد که حمله، سایبری است.

وی گفت: در همین ارتباط گروه‌هایی با هدایت مرکز ملی فضای مجازی از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به سایت مرکزی سامانه هوشمند سوخت اعزام شدند و به بررسی موضوع پرداختند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: ما در اینگونه حوادث معمولاً دو طرح را پیگیری می‌کنیم یکی بازیابی سیستم و سامانه و دیگری طرح تداوم کسب و کار و خدمتی است که باید داده شود.

فیروزآبادی گفت: با توجه به این الگو راه حل‌هایی پیشنهاد شد تا کار سوخت رسانی در اسرع وقت انجام شود و وضع به حالت طبیعی برگردد.

وی افزود: در قدم نخست مقرر شد بنزین ۳ هزار تومانی عرضه شود و در قدم دوم مراکز عرضه سوخت به صورت آفلاین و خودمختار بتوانند بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی را هم عرضه کنند که تا ساعت ۱۱ امروز ۲۴۰ جایگاه از ۴ هزار و ۳۰۰ جایگاه این موضوع را اجرایی کردند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: قرار شد حالت ایده آل هم به صورت طبیعی و آنلاین در ارتباط با مرکز کل سامانه انجام شود تا ظرف ۲۴ ساعت به حالت طبیعی برگردیم، اما از زمان بندی کمی عقبیم و امیدواریم تلاش بیشتری صورت گیرد.

فیروزآبادی گفت: حالت آفلاین امروز به طور کامل باید انجام شود و مسئولان وزارت نفت باید بیشتر تلاش کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این حمله سایبری از ناحیه کدام کشور بوده است؟ افزود: هنوز زود است اعلام کنیم، اما پیچیدگی و گستردگی آن و همزمانی آن با حملات دیگر نشان می‌دهد که کشور خارجی در این حمله دست داشته است.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha