۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
بنزین خورترین خودروهای داخلی کدام هستند؟ | ضعف سبد سوختی در خودروسازها
«بازار» گزارش می دهد

بنزین خورترین خودروهای داخلی کدام هستند؟ | ضعف سبد سوختی در خودروسازها

وانت زامیاد، پژو۴۰۵، پژو پارس، دنا توربوشارژر و شاهین پنج محصول تولید داخل هستند که بالاترین مصرف سوخت را به خود اختصاص داده اند.

بازار؛ گروه خودرو: اختلال در سیستم سوخت کشور در روز سه شنبه بار دیگر اهمیت خودروهای کم مصرف و البته گازسوز، هیبریدی و الکتریکی را برای ناوگان حمل و نقل ثابت کرد. انرژی یا سوخت استراتژی ترین بخش برای هر کشور محسوب می شود، زیرا حمل ونقل وابستگی فراوانی به این موضوع دارد. این مساله سبب شده که بار دیگر در بازار توجه مشتریان به خودروهای کم مصرف جلب شود. خودروهایی که سال ها است در خط تولید خودروسازان داخلی قرار دارد و اقدامی برای کاهش مصرف سوخت آن از سوی تولیدکنندگان انجام نشده است. در این گزارش به بررسی پنج خودرو پر مصرف تولید داخل خواهیم پرداخت.

بنزین خور ترین خودروهای داخلی کدام هستند؟ | ضعف سبد سوختی در خودروسازها

وانت زامیاد پر اشتها ترین محصول تولید داخل است که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳ لیتر مصرف سوخت دارد

وانت زامیاد
نیسان جونیور یا همان وانت زامیاد یکی از خودروهای است که سال هاست در خط تولید شرکت زامیاد قرار دارد. باگذشت حدود ۵۰ سال از تولید این محصول، تغییرات اندک و جزئی در پلت فرم آن توسط گروه خودروسازی سایپا رخ داده است. این خودرو با مصرف سوخت ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کلیومتر در نسخه بنزینی پر مصرف ترین خودرو ساخت داخل است. هرچند که شرکت زامیاد تغییراتی روی موتور این خودرو جهت کاهش مصرف سوخت انجام داده، اما تاکنون مصرف سوخت آن به پایین ترین سطح خود نرسیده است. البته نباید فراموش کرد که خودروهای مخصوص حمل بار برای تولید نیرو بیشتر نیازمند مصرف سوخت بالا هستند، اما این مساله را نمی توان دلیل مصرف بالای زامیاد شناخت.

بنزین خور ترین خودروهای داخلی کدام هستند؟ | ضعف سبد سوختی در خودروسازها

پژو ۴۰۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوختی معادل ۹ لیتر دارد و از سویی پیشرانه TU5 با مصرف سوخت 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر همچنان جز پراشتهاترین خودروهای تولبد داخل است

پژو ۴۰۵ اس ال ایکس
محصولات پژو در کشور به مصرف سوخت بالا مشهور هستند، سرآمد این شهرت پژو ۴۰۵ است که نسخه جی ال ایکس آن دو سال است از خط تولد خارج شده است. اما نسخه اس ال ایکس آن همچنان در خط تولید قرار دارد، این نسخه با دو پیشرانه TU۵ و XUM روانه بازار می شود. پیشرانه XUM چهارسیلندر با حجم ۱.۸ لیتر بوده که مصرف سوخت ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد. از سوی پیشرانه TU۵ با مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر همچنان جز پر اشتهاترین خودروهای تولید داخل است.

بنزین خور ترین خودروهای داخلی کدام هستند؟ | ضعف سبد سوختی در خودروسازها

دنا توربوشارژر مجهز به پیشرانه ملی مصرف سوخت ۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد

دنا توربوشارژر
دنا یکی از محصولات داخلی محسوب می شود که حدود چهار سال است در بازار جا خوش کرده است. این خودرو در تیپ ها و قدرت های مختلفی به بازار عرضه می شود. دنا مجهز به پیشرانه ملی یا همان EF۷ است که سال ها گروه صنعتی ایران خودرو برای طراحی و تولید این موتور هزینه صرف کرد، نسخه مجهز به توربوشارژر آن که این روزها در بازار مشتریان فراوانی دارد، در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی مصرف سوخت ۷.۹ لیتر دارد. البته گاهی این مصرف از مقدار اعلام شده خودروساز بیشتر شده و حدود ۸.۲ لیتر نیز می شود. این مورد زمانی رخ می دهد که مالکان خودروها نسبت به تعویض فیلترهوای موتور خودرو چندان اهمیت نمی دهند. با این اوصاف جدیدترین محصول بزرگترین خودروساز کشور همچنان اشتها فراوانی در مصرف سوخت دارد. هرچند که نباید این مورد را فراموش کرد که یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف سوخت در خودروهای داخلی وزن آن ها است، خودروسازان داخلی به سمت کاهش مصرف سوخت خودروها تاکنون به صورت جدی حرکت نکردند.

بنزین خور ترین خودروهای داخلی کدام هستند؟ | ضعف سبد سوختی در خودروسازها

پژو پارس یکی از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو است که روی پلت فرم ۴۰۵ طراحی و تولید شده است، این خودرو در بالاترین حالت مصرف سوخت ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد

پژو پارس
پژو پارس یکی از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو است که روی پلت فرم ۴۰۵ طراحی و تولید شده است. پیشرانه های نصب شده برای این محصول به جز نمونه ۱۶ سوپاپ، با سایر موتورهای ۴۰۵ تطابق دارد. پژو پارس مجهز به پیشرانه XUM ۱۶ سوپاپ مصرف سوختی معادل ۹.۱ لیتر، همین پیشرانه در نسخه ۸ سوپاپ مصرف سوخت ۹ لیتر و نهایتا با پیشرانه TU۵ مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد. هرچند که پژو سعی کرد فیس لیفتی از ۴۰۵ را به کشور عرضه کند، اما در بخش قوای محرکه و استاندارد آلایندگی چندان موفق عمل نکرد.

بنزین خور ترین خودروهای داخلی کدام هستند؟ | ضعف سبد سوختی در خودروسازها

شاهین جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا بوده که در بهترین حالت ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد

شاهین پر مصرف
گروه خودروسازی سایپا محصول جدیدی را به بازار با نام شاهین عرضه کرد، این محصول پلت فرم تویوتا یاریس مدل ۲۰۰۰ میلادی را با خود به یدک می کشد. اما در بخش قوای محرکه هرگز نمی تواند مشابه پیشرانه یاریس عملکرد داشته باشد. این خودرو مجهز به یک پیشرانه چهارسیلندر با حجم ۱.۵ لیتر تجهیز شده با توربوشارژر است. این خودرو هرچند از پلت فرم و طراحی روزی برخوردار است، اما در مصرف سوخت همچنان نمره قابل قبولی را کسب نمی کند. مصرف سوخت شاهین در بهترین حالت ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، این عدد باتوجه به شرایط جوی و دینامیکی جاده قابل تغییر و افزایش است.

تولید گازسوز، الکتریکی یا هیبریدی؟
خودروهای گازسوز حدود ۱۵ سال هست که در داخل کشور تولید و استفاده می شود، ایران تا چندی پیش پیشتاز استفاده و مصرف از خودروهای گازوسوز در دنیا بود. اما با کاهش تولید این خودروها در سال گذشته و جاری توسط خودروسازان به بهانه عدم صرفه اقتصادی، کشورهای همسایه جایگاه کشور را در دنیا کسب خواهند کرد.

پروژه تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیز سال هاست در خودروسازی ها در دست اقدام است، اما نتیحه آن تولید چند نمونه آزمایشی از دنا هیبرید، رانا الکتریکی، تارا الکتریکی و تیبا برقی شد. ایجاد اختلال در شبکه سوختی کشور نشان داد که خودروسازان باید هرچه سریعتر نسبت به گشترس سبد سوختی در محصولات خود اقدام کنند. تمام خودروسازان جهان در سبد محصولات خود دارای تنوع سوختی هستند، اما کشور ما همچنان فقط به خودروهای بنزینی و گازسوز بسنده کرده است.

درپایان باید اشاره کرد که خرید خودروهای گازسوز برای مشتریان از هر نظری صرفه اقتصادی داشته و منجربه کاهش آلودگی هوا خواهد شد. البته خودروسازان نیز باید برای پاسخ به نیاز بازار تولید داشته باشند.

کد خبر: ۱۱۴٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha