۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
بیشتر صندوق های بازنشستگی به خاطر عدم مدیریت درست ورشکسته هستند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

بیشتر صندوق های بازنشستگی به خاطر عدم مدیریت درست ورشکسته هستند

عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید ساختار مدیریت صندوق‌های بازنشستگی کشور را اصلاح کند و مجلس پیگیر این ماجرا خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی در مورد شرایط معیشتی بازنشستگان و روی آوردن آن‌ها به مشاغل کاذب گفت: رسیدگی به موضوعات بازنشستگان از مسائل مهمی بوده که متاسفانه طی سال‌های متمادی مورد بی مهری واقع شده است. از وضعیت سلامت جسمی و روحی گرفته تا مشکلات معیشتی که هر روز با رشد تورم شاهد افزایش مشکلات این گروه از جامعه هستیم.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: در سال پایانی دولت دوازدهم سازمان برنامه و بودجه بدون مشخص کردن منابع مالی ثابت اقدام به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری کرد که این امر موجب رنجش خاطر بازنشستگان تامین اجتماعی شد. در همین راستا مجلس این مهم را در دستور کار خود قرار داد و در پایان سال  متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعم از لشکری و کشوری و تامین اجتماعی به سرانجام رسید.

مزایا و معایب همسانسازی حقوق بازنشستگان
وی ادامه داد: براساس لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، حقوق کلیه بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به نحوی تعیین می‌شود که از حداقل ۹۰ درصد میانگین حقوق و فوق‌العاده‌ها و سایر اقلام مشمول کسور بازنشستگی شاغل ۳۰ سال خدمت هم‌گروه، هم‌رتبه، هم‌پایه، هم‌درجه یا عناوین مشابه در همان سال کمتر نباشد؛ این اقدام دولت در عین مزایایی که به همراه داشت، تامین منابع مالی آن از جای ثابت مشخص نشده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ صندوق بازنشستگی در کشور داریم که وظیفه پرداخت حقوق به بازنشستگان را برعهده دارند و متاسفانه همگی این صندوق‌ها به غیر از دو مورد آنها ورشکسته شده‌اند. سوءمدیریت در عملکرد ۴۰ ساله این صندوق‌ها منجر شده تا امروز با بحران ورشکستی روبرو شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد:  در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۹۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در نظر گرفته شده است. باید ساختار مدیریتی این صندوق‌ها اصلاح شود، در غیر اینصورت دولت تا چه زمانی توان پرداخت این همسان‌سازی با پول نقد را خواهد داشت؟

رشد حقوق بازنشستگان متناسب با تورم خواهد بود
نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اصلاح ساختار مدیریتی صندوق‌ها  گفت: دولت باید ساختار مدیریت صندوق‌های بازنشستگی کشور را اصلاح کند و مجلس پیگیر این ماجرا خواهد بود. زمانی‌که این صندوق‌ها هزینه دوران بازنشستگی را از کارمندان و شاغلان دریافت می‌کنند، بایستی به گونه‌ای سرمایه گذاری کنند که قابل بازگشت همراه با سود باشد و همچنین اگر تورم با همین وضعیت رشد صعودی داشته باشد بی شک حقوق بازنشستگان رشد خواهد داشت.

 عنابستانی افزود: جامعه جوان ایرانی به سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود و این موضوع قابل انکار نیست. آنچه امروز برای سالمندان رقم می‌خورد؛ از احترام تا مشکلات معیشتی آینه‌ای است برای فردای همگی ما. اگر جامعه‌ای کرامت بزرگان آن را حفظ نکنند، بی‌شک به سمت درستی پیش نمی‌رود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در شان جمهوری اسلامی ایران نیست که بازنشستگان در سن ۶۵ سالگی به مشاغل کاذب روی بیاوردند. در کوتاه مدت برای این موضوع باید راهکاری ارائه شود و در بلند مدت اصلاح صندوق‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۱۴٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Am IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      0 0
      باسلام خدمتِ استادعنابستانی^ استاد خودتان استادهستید در بدست آوردن منابع و تامین مالی حقوق ما بازنشستگان(البته اگه اساعه ادب نمیشه^با همان روش خودتان که استادهستید:منابع مالی و... برای پرداخت به بازنشستگان تامین کنید؛ فقط حتما بیشتراز دوچک بزنید تا نتیجه دلخواه بدست بیاید)سپاسگزارم