۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
۳هزار ایستگاه پمپ بنزین به مدار بازگشتند| عرضه بنزین سهمیه‌ای تنها در ۲۲۰ جایگاه
سخنگوی شرکت پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با بازار:

۳هزار ایستگاه پمپ بنزین به مدار بازگشتند| عرضه بنزین سهمیه‌ای تنها در ۲۲۰ جایگاه

کاهی سخنگوی شرکت پخش فرآورده های نفتی گفت: ۳ هزار پمپ بنزین به صورت آفلاین به مدار برگشته اند اما تنها در ۲۲۰ جایگاه سوخت بنزین یارانه ای عرضه می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: روز چهارم آبان را می‌توان روز شوک بنزینی برای افکار عمومی ایران لقب داد. از نیمه روز بود که دریافت بنزین در جایگاه‌های سوختگیری با اختلال مواجه شد تا شایعات به سرعت فضای عمومی را درنوردد.

حالا حدود ۲۰ ساعت بعد از شروع ماجرا کاهی سخنگوی شرکت پخش فرآوده های نفتی به خبرگزاری بازار می گوید که ۸۰ درصد جایگاه ها به مدار بازگشته اند و امکان سوخت گیری با نرخ دوم وجود دارد.

آنگونه که این مقام مسئول وعده داده تا ظهر امروز امکان سوخت گیری در تمام جایگاه ها فراهم خواهد شد و مردم مشکلی در استفاده از بنزین آزاد نخواهند داشت. با وجود اینکه برخی از سایت های خبری حمله سایبری به سامانه سوخت کشور را تایید کرده اند اما این مقام مسئول در شرکت پخش فرآورده های نفتی می گوید که هنوز حمله سایبری به سامانه  تایید رسمی نشده است.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری بازار با فاطمه کاهی سخنگوی شرکت پخش فرآورده های نفتی را درباره آخرین جزییات فعالیت جایگاه های سوخت در کشور می خوانید:

تا حالا حدود ۳ هزار جایگاه سوخت به مدار بازگشته و امکان سوخت گیری در آنها بر مبنای نرخ دوم وجود دارد. البته تعداد جایگاه هایی که امکان عرضه بنزین دولتی در آنها وجود دارد تنها ۲۲۰ مورد است

* بروز مشکل در سامانه سوخت دیروز مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. تا حالا چه تعداد جایگاه به مدار بازگشته اند و این مشکل کی به صورت کامل برطرف می شود؟
ما حدود ۳۸۰۰ جایگاه سوخت داریم که حدود ۸۰ درصد آنها یعنی ۳ هزار تا به مداربازگشته اند. در حال حاضر امکان سوخت گیری در این جایگاه ها بر مبنای نرخ دوم یعنی بنزین آزاد ۳ هزار تومانی وجود دارد.

*یعنی عرضه بنزین یارانه ای هنوز در جایگاه ها ممکن نیست؟
اتفاقا مشکل ۲۲۰ جایگاه حل شده و امکان توزیع بنزین به قیمت یارانه ای و بر اساس کارت سوخت وجود دارد. مردم نگران سهمیه های خود نباشند و در صورت امکان امروز مراجعه کمتری به این جایگاه ها داشته باشند تا صف های طولانی تشکیل نشود.

پیش بینی می شود که تا ظهر امروز تمامی جایگاه های سوخت به صورت آفلاین به مدار بازگردند. اما اتصال پمپ بنزین‌ها به سامانه هوشمند سوخت و فعال شدن کارت‌های سوخت و عرضه بنزین یارانه ای زمانبر است

*مشخص است که این مشکل تا چه زمانی به صورت کامل برطرف می شود؟
پیش بینی می شود که تا ظهر امروز تمامی جایگاه های سوخت به صورت آفلاین به مدار بازگردند و مردم بتوانند بنزین بر مبنای نرخ دوم را در این جایگاه ها دریافت کنند. اما درباره عرضه بنزین یارانه ای در جایگاه ها نمی توان زمان دقیقی را اعلام کرد، چرا که اتصال پمپ بنزین‌ها به سامانه هوشمند سوخت و فعال شدن کارت‌های سوخت زمانبر است.

*بسیاری دلیل اصلی بروز مشکل در سامانه سوخت را مستهلک بودن و عدم رسیدگی به آن در سال های گذشته می دانند. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
این ادعا به هیچ وجه درست نیست چرا که مشکل پیش آمده نرم افزاری بوده و ربطی به استهلاک ندارد.

*احتمال بروز مشکل در تامین بنزین وجود دارد؟
تأمین بنزین و نفت گاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبارهای نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

هنوز این مساله که سامانه سوخت مورد حمله سایبری قرار گرفته قطعی نیست چه برسد به اینکه این مشکل از داخل کشور مدیریت شده است

*معاون وزیر ارتباطات توییت کرده که زیر ساخت شبکه جایگاه های سوخت یک شبکه اختصاصی است و اینگونه اتصالات از طریق شبکه اینترنت برقرار نمی شود. این توییت به معنای این است که حمله سایبری از داخل کشور مدیریت شده است؟
هنوز این مساله که سامانه سوخت مورد حمله سایبری قرار گرقته قطعی نیست چه برسد به اینکه این مشکل از داخل کشور مدیریت شده است. همه منتظر هستیم که گزارش نهایی تیم فنی که در حال بررسی چرایی وقوع این اتفاق است، مشخص شود. تا آن زمان نمی توان هیچ اظهار نظر دقیقی در اینباره داشت.

*نتیجه جلسه کمیته مدیرت بحران چه شد؟
همچنان جلسات کمیته مدیریت بحران ادامه دارد.

*برخی فیلم های منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد که در استان های محرومی همچون سیستان و بلوچستان بازگشت جایگاه های سوخت به مدار به کندی انجام می شود؟
تیم های فنی در تمامی استان ها مشغول به کار هستند. اتفاقا در استان سیستان و بلوچستان کار با سرعت بیشتری دنبال می شود به طوری که تا دیشب ۶۱ درصد پمپ های بنزین در زاهدان به مدار برگشته بودند. قطعا این آمار حالا خیلی بیشتراز این حرف هاست.

کد خبر: ۱۱۴٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha