۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
توافق با ترکمنستان برای افزایش حداکثری تبادلات تجاری
وزیر امور خارجه خبر داد

توافق با ترکمنستان برای افزایش حداکثری تبادلات تجاری

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه از توافق با ترکمنستان برای افزایش تبادلات تجاری به حداکثر ممکن خبر داد.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکمنستانی خود و در تشریح جزییات ملاقات دو جانبه امروز گفت: علاوه بر حضور آقای مرودف در اجلاس کشورهای همسایه افغانستان، شاهد برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های تهران و عشق آباد در تهران خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه وزیر خارجه ترکمنستان با رییس جمهور، وزیر نفت و تعدادی از وزرا دیدار می‌کند، گفت: علاوه بر گفتگوها در وزرات خارجه، کمیسیون مشترک همکاری‌ها در دیگر وزرات خانه‌ها برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: امروز توافق کردیم، سند همکاری‌های مشترک دو کشور را مورد بازبینی قرار دهیم. تاکنون بیش از ۱۰۰ سند رسمی بین دو کشور به امضا رسیده و توافق ما حول یک سند جامع همکاری‌ها و افزایش تبادل تجاری دو کشور به حداکثر ممکن است.

وزیر خارجه با اعلام اینکه نسبت به بازگشایی مسیر ترانزیت حرکت کامیون داران دو کشور از چهار نقطه مرزی توافق شد گفت: در خصوص همکاری‌های استانی، برق، آب و حوزه‌های مورد علاقه توافق اساسی به عمل آمد.

وی افزود: از دو مسیر سرخس و گنبد برق را وارد می‌کنیم؛ همچنین توافق کردیم در خصوص خط سوم رایزنی صورت بگیرد؛ همچنین درباره سد دوستی دو کشور در مرز سرخس توافق کردیم و حوزه همکاری‌های آب و همکاری در حوزه علمی، دانشگاهی و کنسولی مورد توجه و رایزنی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه برخی مسائل منطقه‌ای از جمله افغانستان در دیدار امروز مورد توجه بوده است، اظهار داشت: گزارشی از آخرین گفتگوهای هسته‌ای و سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به بروکسل از دیگر موضوعاتی بود که با نگاه همسایگی مطرح و مشورت‌های مشترکی بین دوطرف صورت گرفت.

تاکید وزیر خارجه ترکمنستان بر تداوم گفتگوها با ایران
وزیر خارجه ترکمنستان از ادامه گفتگوها با ایران به صورت سازمان یافته خبر داد.

رشید مردوف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای فراهم کردن مقدمات دیدار و گفتگوها تصریح کرد : میخواهم تاکید کنم جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور دوست و برادر، گام برمیدارند و با هم همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه در دیدار امروز بر توسعه روابط و رایزنی ها بین دو کشور تاکید شد گفت: تصمیم گرفتیم مذاکرات و گفتگو ها را به صورت سازمان یافته ادامه دهیم.

وزیر خارجه ترکمنستان ادامه داد: امروز درباره مسائل منطقه ای و جهانی گفتگو کردیم و مسائل کنسولی را مورد بررسی قرار دادیم.

مردوف همچنین اعلام کرد: در بخش توسعه تجاری و رساندن حجم مبادلات به بالاترین سطح گفتگو کردیم و تصمیم گرفتیم روابط تجاری را به لحاظ کمی و کیفی به بالاترین سطح برسانیم. طرف ترکمنی برای این موضوع آمادگی کامل دارد.

وی در پایان اعلام کرد در سفر به تهران علاوه بر شرکت در اجلاس کشورهای همسایه افغانستان، در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و ترکمنستان هم شرکت می کند.

کد خبر: ۱۱۴٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha