۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
تعطیلی ۱۱۷ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان همدان
معاون صمت همدان عنوان کرد

تعطیلی ۱۱۷ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان همدان

همدان- معاون امور معادن صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: ۱۱۷ معدن در استان همدان با توجه به مشکلاتی اعم از معارضان محلی، نبود بازار و مسائل منابع طبیعی در تعطیلی به سر می‌برند.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدهادی احمدی ظهر سه شنبه در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۴۵ درصد اقتصاد ما بر دوش سازمان صمت است، عنوان کرد: این سازمان در حوزه های مختلف تولید، معدن، تجارت، بازار و غیره فعالیت دارد و وظایف متعددی را بر دوش می کشد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان بر روی دو زون زمین شناسی قرار گرفته است، مطرح کرد: به تبع با تنش هایی که در استان طی سالیان گذشته بر روی این مناطق داشته، شاهد به وجود آمدن معادنی در استان هستیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان عنوان کرد: همدان در کشور از نظر معدنی در رتبه ۱۲ تا ۱۶ قرار داریم که این موضوع رضایت بخش است.

در استان همدان، ۲۹۸ معدن دارای پروانه بهره برداری وجود دارد و از ۶۸ نوع ماده معدنی کشف شده در کشور، تعداد ۳۲ نوع ماده معدنی در استان همدان وجود دارد

احمدی اضافه کرد: با توجه به اینکه مواد معدنی مختلفی در سطح استان وجود دارد، ۲۹۸ معدن دارای پروانه بهره برداری وجود دارد و از ۶۸ نوع ماده معدنی کشف شده در کشور، تعداد ۳۲ نوع ماده معدنی در استان همدان وجود دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۹۸ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان همدان وجود دارد، در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر وضعیت معادن غیرفعال استان گفت: در استان ۱۱۷ معدن دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که فعالیت معدنی ندارند و تعطیل هستند که از علل مشکلات این معادن نیز می توان به موضوع معارضان، بحث های منابع طبیعی و نبود بازارهای فروش آن ها اشاره کرد.

تعطیلی ۱۱۷ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان همدان

احمدی با اشاره به تنوع مواد معدنی در استان همدان، به سنگ های رسوبی، آذرین و دگرگونی اشاره کرد و گفت: در استان همدان شاهد تنوع ساختاری در این حوزه هستیم و استان دارای تنوع معدنی از قبیل کانی های فلی، صنعتی، تزیینی و نما است.

چرخه فولادی در استان همدان هم اکنون یک حلقه گمشده دارد که در صورت تکمیل آن، این چرخه نیز تکمیل می شود و آن، سرمایه گذار است

وی با بیان اینکه ۴ نوع معدن دارای پروانه بهره برداری در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: چرخه فولادی در استان همدان هم اکنون یک حلقه گمشده دارد که در صورت تکمیل آن، این چرخه نیز تکمیل می شود و آن، سرمایه گذار است.

احمدی با تاکید بر اینکه در استان همدان تولیدات معدنی فلزی در بخش فرآوری قرار می گیرد، گفت: در این راستا در کشور نمونه هستیم و از تولید تا روند انتهایی را با یک زنجیره تکمیل کرده ایم.

معاون سازمان صمت استان همدان با اشاره به حوزه کانی های صنعتی در استان نیز مطرح کرد: در این زمینه نیز وضعیت مناسبی داریم و نمونه بارز آن ماده معدنی سیلیس است اما نیاز است تا مسئولان توجه ویژه ای به صنایع شیشه داشته باشند چراکه امکان گسترش این صنعت در همدان وجود دارد اما تاکنون نسبت به این عرصه کوتاهی شده است.

احمدی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در شهرک صنعتی ازندریان مطرح کرد: هم اکنون در این شهرک فرآوری انجام می شود و ارسال و صادرات آن ها به غرب کشور نیز در حال انجام است.

وی با تصریح بر اینکه اکثر واحدهای فرآوری ماده معدنی خود را از استان همدان تهیه می کنند، اظهار کرد: در استان همدان صنایع مرتبط با بخش معدن به ویژه در حوزه تولید چینی و بهداشتی فعالیت دارند که در کشور به عنوان نمونه مطرح هستند.

برای اولین بار در کشور فرآوری این ماده معدنی دولومیت در استان همدان به انجام می رسد و سرمایه گذاری های مناسبی در این عرصه انجام شده است

احمدی به وضعیت استخراج دولومیت اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در کشور فرآوری این ماده معدنی در استان همدان به انجام می رسد و سرمایه گذاری های مناسبی در این عرصه انجام شده و اخیراً نیز شرکت شستا در شهرستان نهاوند در این عرصه ورود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سنگ های تزیینی که جز سنگ های رسوبی و در شمال استان همدان وجود دارند نیز موقعیت خوبی برای عرصه فرآوری و ورود به بازار هستند، اظهار کرد: در این راستا می توان به سنگ های مرمریت و تراورتن اشاره کرد.

سنگ مشکی تویسرکان در مسیر ثبت ملی
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه با بیان اینکه به دنبال ثبت ملی سنگ مشکی تویسرکان هستیم که در دنیا تک است، اظهار کرد: امید است واحدهای فرآوری برش سنگ نیز در استان تقویت شوند.

احمدی با بیان اینکه استان همدان قابلیت ورود به عرصه ایجاد شهرک سنگ بری را دارد، گفت: می توان این شهرک را در یکی از شهرستان های همدان ایجاد کرد چرا که هم اکنون، بخشی از سنگ های معدنی ما به استان اصفهان می رود و در آنجا برش می خورد و مجدد به استان باز می گردد و در ادامه زنجیره فرآوری قرار می گیرد، حال آن که می توانیم در عرصه شهرک سنگ بری وارد کار شویم.

تعطیلی ۱۱۷ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان همدان

وی با بیان این موضوع تشریح کرد: استان همدان کریدور غرب کشور است و می تواند در حوزه سنگ های تزیینی وارد کار شده و سرمایه گذارانی را جذب کند اما این موضوع نیازمند همت مسئولین استانی است چرا که هم اکنون سنگ مشکی همدان برای بریده شدن به اصفهان فرستاده می شود و بعد ا برش به سمت غرب کشور و حتی کشور عراق می رود.

شهرک صنعتی شیرین سو و کبودراهنگ موقعیت مناسبی دارد تا در عرصه ایجاد شهرک سنگ بری وارد کار شود اما باید مسئولین نیز پای کار بوده تا  شاهد جذب سرمایه گذار در این راستا باشیم

احمدی در این راستا ادامه داد: شهرک صنعتی شیرین سو و کبودراهنگ موقعیت مناسبی دارد تا در عرصه ایجاد شهرک سنگ بری وارد کار شود اما باید مسئولین نیز پای کار بوده تا  شاهد جذب سرمایه گذار در این راستا باشیم.

وی در ادامه این موضوع گفت: استان همدان هم اکنون دارای ۳۲ واحد سنگ بری است که خطوطشان فرسوده و افرادی که در این عرصه هم به دنبال به روز رسانی خطوط خود نیستند، این درحالی است که باید در حوزه استخراج نیز میزان فعالیت خود را ارتقا در به صرفه اقتصادی موضوع توجه کنیم.

وی با بیان اینکه امید است تا با همکاری مسئولین استانی شاهد تعطیلی معادن در سطح استان نباشیم، در زمینه تعطیلی معادن استان می توان به موضوعاتی چون معارضین محلی، منابع طبیعی و مسائلی از این قبلی اشاره کرد و گفت: جا دارد با توجه به اهمیت بخش معادن، اشتغال زایی و دیگر موارد همکاری های لازم را در بخش معدن شاهد باشیم.

معاون سازمان صمت استان همدان در خصوص حقوق دولتی معدن نیز بیان کرد: با توجه به قانون ۱۵ معادن باید بخشی از حقوق دولتی معادن به همان منطقه و محدوده تخصیص یابد که در این راستا ما وظیفه دریافت آن و واریز آن به خزانه را داری و بایستی سازمان برنامه و بودجه در امر تخصیص آن به محدوده های مدنظر همت کند.

اگر تولید آهن اسفنجی را در استان همدان راه بیندازیم، چرخه ما کامل خواهد شد، چراکه آهن اسفنجی را به فولاد مبارکه می فرستیم و مجدد به استان بر می گردد و تولید شمش صورت می گیرد

احمدی در ادامه بر لزوم توجه به فرآوری و تکمیل زنجیره آن در بخش معدنی، مطرح کرد: اگر تولید آهن اسفنجی را در استان همدان راه بیندازیم، چرخه ما کامل خواهد شد، چراکه آهن اسفنجی را به فولاد مبارکه می فرستیم و مجدد به استان بر می گردد و تولید شمش صورت می گیرد.

وی در ادامه صحبت های خود به هوشمندسازی معادن نیز اشاره کرد و افزود: در برابر تحریم ها بخش معدن آسیب پذیر بوده چرا که از ورود ماشین آلات به داخل محروم شدیم و در این راستا تکنولوژی های روز نداریم.

احمدی ادامه داد: هم اکنون اکتشافات ما به صورت متوسط در سطح ۱۰ متر انجام می شود و تکنولوژی های به روز در این راستا نداریم و در بخش فرآوری، ماشین آلات ما فرسوده است.

وی با بیان اینکه واقعی سازی استخراج در سطح استان همدان زبانزد است؛گفت: در این زمینه سعی در به روز رسانی این عرصه داریم که در این راستا سعی شد به بهره برداران کمک شود تا بتوانند ماشین آلاتی را وارد کار کنند.

معاون سازمان صمت استان همدان با بیان اینکه میزان اشتغالزایی در حوزه معدن در سطح استان برابر دو هزار و ۵۰۰ مورد است، اضافه کرد: در صنایع معدنی اشتغالزایی مناسبی را شاهد هستیم و ظرفیت اشتغال در این حوزه در استان همدان وجود دارد بدین سان امیدواریم تا با برنامه ریزی های به عمل آمده اشتغال در این بخش را ارتقا و حتی دو برابر کنیم.

وی ادامه داد: در بخش فروسیلیس به قطب کشور تبدیل شده ایم و این روند می تواند موجب سرمایه گذاری های بزرگ در استان همدان شود.

تعطیلی ۱۱۷ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان همدان

احمدی در پاسخ به خبرنگار بازار در خصوص وضعیت پروژه پرشین یاقوت نیز مطرح کرد: مسئولانی که در این راستا پای کار بوده و مجوز فعالیت داده اند، باید به پای میز پاسخگویی کشیده شوند ضمن اینکه هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان در استان همدان در عرصه تراش سنگ فعالیت دارند اما چرا تاکنون از این ظرفیت های استفاده نشده است؟

۸۰ درصد مواد معدنی در استان همدان فرآوری می شود
معاون سازمان صمت استان همدان با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد مواد معدنی در استان همدان فرآوری می شود، عنوان کرد: از تعداد ۳۲ ماده معدنی در استان همدان، بخش قابل توجهی در داخل استان فرآوری می شوند.

احمدی در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در جهت فعالیت معادن تعطیل استان نیز مطرح کرد: تعداد ۶۰ مورد از معادن تعطیل اخطار گرفته و اقداماتی در راستای بازگشت معادن تعطیل به چرخه تولید صورت گرفته که امیدواریم در اسرع وقت این ۶۰ معدن با حل مشکلات احتمالی به فضای تولید بازگردند.

وی در ادامه بیان کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری ۹ مورد پروانه اکتشاف معادن، دو فقره گواهی اکتشاف و پنج مورد پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

معاون سازمان صمت استان همدان در بخش پایانی این جلسه به اقداماتی در حوزه آسیب شناسی در خصوص فعالیت افرادی که عضو نظام مهندسی معدن هستند نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته معادن اطلاعات عملی و کاربردی چندانی ندارند بدین در این راستا نیازمند آموزش و کارآموزی دانشگاهیان هستیم، از سویی، افراد محلی نیز تخصصی در این عرصه ندارند اما این افراد می توانند در بخش حفاری به نحو مناسبی وارد کار شوند اما متاسفانه علاقه ای به دریافت گواهی نامه های فنی در این عرصه ندارند.

کد خبر: ۱۱۴٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha