۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
نقش ویژه منطقه آزاد ارس در رونق تولید
یادداشت؛

نقش ویژه منطقه آزاد ارس در رونق تولید

تبریز- منطقه آزاد ارس در کنار دیگر مناطق آزاد با داشتن ویژگی ها و ظرفیت های مختلف نقش ویژه ای در رونق تولید و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دارند.

بازار، گروه استان ها؛ فلسفه وجودی مناطق آزاد شاید در گذشته به تعبیر برخی ها جایی برای آزاد زیستن و دور از هرگونه هیاهو و دغدغه های زندگی شهری بود ولی بعداز پیروزی انقلاب اسلامی مناطق آزاد تجاری به محلی برای رونق اقتصادی و فعالیت های صنعتی و اقتصادی تبدیل شد.

مناطق آزاد با این هدف راه اندازی شدند که بتوانند محلی برای واردات مواد اولیه خام و تبدیل به کالا و ارزش افزوده شوند که در ابتدا با ورود کالاهای مصنوعی بی کیفیت خارجی شروع کردند و از یک سو در بازار ایران نیاز کاذب ایجاد شد به طوری که مردم در ابتدای فعالیت این مناطق برای کسب درآمد، سریال شناسنامه‌های خود را می‌فروختند تا تجار همین کالا را با معافیت کمتر وارد کشور کنند.

ولی اکنون بعداز این سال ها مناطق آزاد با داشتن سه ویژگی اشتغال، تولید و صادرات به عنوان زیربنای توسعه، ظرفیت‌های بالایی در زمینه پیشرانی رشد اقتصادی داشته و می‌توانند با ارزش‌افزوده، گره‌گشا باشند.

در آذربایجان شرقی نیز منطقه آزاد ارس به دلیل موقعیت منحصربفرد جغرافیایی و همسایگی با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و نیز فاصله ۱۴۰ کیلومتری با ترکیه در سال های گذشته در سایه سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه تولید و صنعت، به پایلوت موفقی در توسعه صادرات تبدیل شده است.

با وضعیت کنونی و بحران های اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم می کند منطقه آزاد ارس راه رهایی از تحریم ها و عنصر اصلی رشد و توسعه اقتصادی در کشور است که بها دادن به این منطقه نیازمند توجه تصمیم گیران کلان کشور است.

منطقه آزاد ارس از ظرفیت‌های بالایی برای فعالیت های توسعه ای، اقتصادی، سرمایه گذاری و صادراتی برخوردار است که بر اساس برنامه چهار ساله و سیاست های کلان کشور، استفاده از این ظرفیت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

صادرات، اشتغال، سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه و عمران منطقه‌ای از اهدافی است که در قانون منطقه آزاد ارس تعیین شده است.

کاهش واردات، افزایش صادرات، کاهش وابستگی به خارج، افزایش تولید، تولیدات دانش بنیان، توسعه تولیدات کشاورزی، گلخانه ای و تولیدات مبتنی بر تکنولوژی های روز دنیا از جمله ویژگی های منطقه آزاد ارس است که اشتغال فراوانی را به دنبال داشته است و توانسته در ایام سخت تحریم تحرک اقتصادی با پیشرانی تجارت و صادرات را بر عهده بگیرد.

در ۶ ماه نخست امسال، ۹۹ طرح سرمایه گذاری داخلی و خارجی با ۲ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و ۲۰۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش های صنعت، کشاورزی، گردشگری، خدماتی و تجاری در کمیسیون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس به تصویب رسیده است.

با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و تحریم های موجود، صادرات از ارس در نیمه نخست امسال ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

با همه این اوصاف می توان با جذب سرمایه گذاران جدید و حمایت از شرکت های واردکننده برای تغییر فعالیت در بخش تولید و صادرات، گام های موثری در تحقق اهداف رونق تولید برداشت.

در تشریح جایگاه منطقه آزاد ارس به لحاظ صادرات و سرمایه گذاری، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که تنها در سال گذشته افزون بر یکهزار و ۲۰۰  میلیارد تومان سرمایه گذاری و  بیش از ۲۳۰ میلیون دلار صادرات در این منطقه انجام شده است.

منطقه آزاد ارس با وسعت ۵۱ هزار هکتار در ۱۳۷ کیلومتری شهر تبریز در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و علاوه بر ظرفیت های صنعتی دارای استعدادهای مناسبی در زمینه کشاورزی و گردشگری است.

کد خبر: ۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha