۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
طرح ملی «گندم بنیان موجب» رشد ۲ برابری عملکرد در برخی مزارع دیم قزوین شد
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قزوین:

طرح ملی «گندم بنیان موجب» رشد ۲ برابری عملکرد در برخی مزارع دیم قزوین شد

قزوین- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: طرح ملی گندم بنیان رشد چشم گیر عملکرد و تولید محصول تا ۲ برابر میانگین سالانه را در برخی مزارع دیم استان به همراه داشته است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، مجید اسماعیلی اظهار داشت: طرح ملی گندم بنیان برای سومین سال متوالی در مزارع دیم استان که زیر کشت محصول استراتژیک گندم رفته اند، در دست اجراست.

وی بیان کرد: قرار است این طرح به مدت پنج سال اجرا شود و در پایان رشد عملکرد و تولید ۲۵ درصدی محصول را در مجموع مزارع دیم گندم به دنبال داشته باشد.

اسماعیلی گفت: با توجه به کاهش چشم گیر بارندگی ها متوسط عملکرد مزارع زیر کشت گندم در سال زراعی گذشته ۲۳۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار بود که این میزان در برخی مزارع که طرح گندم بنیان در آنها اجرا شده بود، ۲ برابر بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: طرح ملی افزایش عملکرد گندم و بهره وری نظام های گندم بنیان سال زراعی گذشته در سطح ۴۷  هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به اجرا درآمد.

وی یادآور شد: در قالب اجرای این طرح استفاده از بذور گواهی شده و اصلاح شده و مقاوم به خشکی در دستور کار قرار می گیرد و همچنین مبارزه بهتر با آفات و علف های هرز، بهینه سازی مصرف کود و تناوب کشت و آموزش به کشاورزان برای کشت، داشت و برداشت مناسب مورد توجه است.

اسماعیلی گفت:  نتایج اجرای طرح ملی گندم بنیان که قزوین یکی از استان های پایلوت کشور در این خصوص است، پس از ارزیابی کارشناسان و محققان کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و به استان های با اقلیم سرد و کوهستانی تعمیم داده می شود.

کد خبر: ۱۱۳٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha