۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
خسارت ۳۲ هزار میلیاردتومانی کرونا به صنعت گردشگری ایران
معاون دفتر خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی اعلام کرد

خسارت ۳۲ هزار میلیاردتومانی کرونا به صنعت گردشگری ایران

در ایران حدود ۹۰ درصد از میزان گردشگران کاسته شده است. چندین هزار میلیارد دلار به صنعت گردشگری در دنیا خسارت وارد شد و در ایران بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری واردآمده است.

به گزارش بازار، اسماعیل برات، معاون دفتر نظارت ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گردشگری را یک صنعت اشتغال‌زا و مولد عنوان کرد و گفت: در اسناد بالادستی بر توسعه این صنعت تأکید شده است. بر اساس سند چشم اندازه ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر ورودی داشته باشیم که متأسفانه به دلیل شیوع کرونا ۹۰ درصد کاهش داشتیم و بعضاً به صفر رسیده بود. البته قبل از شیوع کرونا تا سال ۱۳۹۸ و در ۹ ماه نخست نزدیک به ۹ میلیون گردشگر به کشور داشتیم.

وی از آسیب جدی کرونا به صنعت گردشگری گفت و تصریح کرد: گردشگری یک صنعت فوق‌العاده حساس و فرابخشی است. در حقیقت گردشگری، همکاری و هماهنگی دستگاه مختلف اجرایی و حاکمیتی را طلب می‌کند و توسعه صنعت گردشگری در گرو این مسئله است. از سوی دیگر کوچک‌ترین رخداد سیاسی، اجتماعی، امنیتی و بهداشتی بر این صنعت تأثیر می‌گذارد.

معاون دفتر نظارت ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو چالش‌هایی که بر صنعت گردشگری اثرگذار بوده‌اند برشمرد و اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ و قبل از کرونا شاهد سیل در تعداد زیادی از استان‌ها بوده‌ایم.

وی افزود: همچنین در آبان ۱۳۹۸ شاهد حوادثی بودیم که در کنار ترور شهید سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی آسیب‌هایی بودند که تأثیر زیادی بر صنعت گردشگری گذاشت. در نهایت نیز شیوع گسترده ویروس کرونا، صنعت گردشگری را در تمام دنیا تحت تأثیر قرار داد.

برات با تصریح بر این موضوع که بعد از جنگ جهانی دوم بحرانی به بزرگی کرونا به این حد به همه صنایع به‌ویژه گردشگری آسیب‌زده باشد نبوده، بیان کرد: وقتی سفر تعطیل شود، صنعت گردشگری نیز دچار آسیب می‌شود زیرا تمام امور این صنعت به سفر گره‌خورده است. در دو سال گذشته تأسیسات حوزه گردشگری آسیب بسیار زیادی دیده‌اند که البته این موضوع در تمام دنیا اتفاق افتاد.

معاون دفتر نظارت ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کاهش ۷۲ درصدی گردشگری در آسیا گفت و عنوان کرد: در ایران حدود ۹۰ درصد از میزان گردشگران کاسته شده است. چندین هزار میلیارد دلار به صنعت گردشگری در دنیا خسارت وارد شد و در ایران بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری به دلیل کرونا واردآمده است.

کد خبر: ۱۱۳٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha