۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
پیشنهادی برای ثبات بازار گوشت مرغ|وعده حمایت عملی نشد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

پیشنهادی برای ثبات بازار گوشت مرغ|وعده حمایت عملی نشد

بیرجند- حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده و در اختیار قرار دادن مابه التفاوت آن در قالب کارت خرید کالا به مردم از دیدگاه فعال صنعت طیور و اتاق بازرگانی بیرجند راهکاری برای ثبات بازار گوشت مرغ است.

بازار، گروه استان‌ها: قیمت گوشت قرمز که افزایش پیدا کرد، بسیاری از مردم برای تأمین نیاز پروتئینی خانواده خود به سمت خرید گوشت مرغ رفتند اما بازار این محصول اساسی نیز هیچگاه از ثبات برخوردار نبود.

پایین و بالا شدن‌های قیمت گوشت مرغ و کمبود آن حتی در استانی چون خراسان‌جنوبی که یکی از قطب‌های تولید گوشت در شرق کشور محسوب می‌شود، طی یکی-دو سال گذشته همواره پیش پای مردم و خریداران بوده است.

از طرف دیگر نیز تولیدکنندگان نیز مواردی چون کمبود و گرانی نهاده و مسائلی شبیه به آن را به عنوان موانع و مشکلات پیش روی خود اعلام می‌کردند و بیان‌کردند که در صورت تأمین نهاده با قیمت مناسب و منطقی حاضریم گوشت مرغ را با قیمت‌های مناسب‌تر در اختیار مردم قرار دهیم.

این روزها بحث قیمت‌گذاری مجدد مرغ و تعیین ۳۰ هزار تومان برای هر کیلو گوشت مرغ دوباره موضوع بازار این محصول را داغ کرده و نقل محاقل از  گفت و گوهای مردمی تا نشست‌های اقتصادی شده است.

تأمین نهاده در خراسان‌جنوبی بهتر شده است
سید حسین خیریه در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: سهمیه‌ نهاده اختصاص داده شده به مرغداری‌های خراسان‌جنوبی به نسبت قبل افزایش داشته است و در حال حاضر مشکل جدی از نظر نهاده مانند گذشته وجود ندارد.

فعال صنعت طیور و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم تأمین نهاده شاهد ثبات و کاهش قیمت گوشت مرغ نیستیم، بیان‌کرد: تمام مسائل در این حوزه به قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار برمی‌گردد.

خیریه ادامه‌داد: اگر قیمت‌ها واقعی شود و مرغدار به سود واقعی خود برسد، بی‌شک بازار نیز به ثبات خواهد رسید.

در حال حاضر با کمبود جوجه‌ریزی مواجه هستیم و تا زمانی که قیمت‌ها واقعی نباشد و گوشت مرغ با قیمت تمام شده برای مرغدار در بازار عرضه نشود بی شک مرغداران نیز انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی بیشتر نخواهند داشت

وی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود جوجه‌ریزی مواجه هستیم، گفت: وقتی که قیمت‌ها واقعی نباشد و گوشت مرغ با قیمت تمام شده برای مرغدار در بازار عرضه نشود بی شک مرغداران نیز انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی بیشتر نخواهند داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: البته در حال حاضر که قیمت گوشت مرغ در کشور هر کیلو ۳۰ هزار تومان تعیین شده است تا حدی جوابگوی هزینه‌های تمام شده برای مرغداران خواهد بود.

پیشنهادی برای ثبات بازار گوشت مرغ|وعده حمایت عملی نشد

عدم حمایت، برخی واحدهای مرغ مادر را از گردونه خارج کرد
خیریه درباره چرایی کمبود جوجه‌ریزی در خراسان‌جنوبی و کشور بیان‌کرد: در زمانی که واحدهای مرغ مادر دچار مشکل شدند، دولت حمایت لازم را از آنان نکرد و در نتیجه بسیاری از واحدهای مرغ مادر از گردونه خارج شدند.

وی ادامه‌داد: این مسئله کار را به جایی رساند که مجبور شدیم حتی از برخی از کشورها تخم مرغ وارد کنیم در حالی که خودمان تولید کننده بودیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در سال ابتدایی شیوع کرونا، واحدهای مرغ مادر هر جوجه را هزار تا دو هزار تومان زیر قیمت بازار فروختند و برخی گله‌ها را به ناچار قبل از موعد حذف کردند.

وعده ای که عملیاتی نشد
خیریه ادامه‌داد: از طرف دیگر نیز آنفولانزای فوق حاد پرندگان شیوع پیدا کرد و باعث شد که بسیاری از مرغداری‌ها آسیب و خسارت زیادی ببینند و البته در همان زمان نیز ستاد تنظیم بازار جبران خسارت مرغداری‌های مرغ مادر را تصویب کرد که هیچگاه عملیاتی و اجرایی نشد.

وی با اشاره به اینکه همه این موارد در وضعیت بازار مرغ در ماه‌ها و سال بعد تأثیرگذار بود، گفت: البته در حال حاضر نیز دولت با حمایت از مرغداری‌ها و به ویژه مرغداری‌های مرغ مادر می‌تواند شرایط را تا حدی به قبل برگرداند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرحند اظهارکرد: البته دولت هر تصمیمی که در خصوص بازار مرغ و مواد پروتئینی می گیرد، باید از قبل متولیان و فعالان این عرصه را مطلع کند.

خیریه در پاسخ به این سؤال که چه باید کرد که هم گوشت مرغ به قیمت مناسب و سودآور برای تولید کننده به دست مردم برسد و هم مردم توان خرید آن را داشته باشند، بیان‌کرد: به نظر من یکی از این راه‌ها حذف ارز۴۲۰۰ تومنی برای نهاده‌های وارداتی با شرایطی خاص و اعطای کارت خرید محصولات اساسی به اقشار محروم و متوسط جامعه است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع ارز۴۲۰۰ به میزان کافی به دست فعالان واقعی این عرصه نمی‌افتد، گفت: از طرف دیگر هر کجا اختلاف قیمت بین ارز وجود داشت، شاهد رانت و فساد و مسائلی شبیه به آن بوده‌ایم که بسیار آسیب‌زا است.

پیشنهادی برای ثبات بازار گوشت مرغ|وعده حمایت عملی نشد

کارت خرید کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار گیرد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند ادامه‌داد: به نظر من دولت ارز۴۲۰۰ تومانی را حذف و مابه‌التفاوت آن با قیمت ارز آزاد را در قالب خرید کالای اساسی و کالای ایرانی در اختیار مردم قرار دهد که در این صورت هم مردم آسیب نمی‌بینند و هم تولید کننده با قیمت واقعی گوشت و ...تولیدی خود را در بازار عرضه می‌کند.

خیریه افزود: اگر این اتفاق صورت گیرد، دیگر نیاز به این همه کنترل بازار مرغ و مواد پروتئنی نخواهیم داشت چرا که بازار خود به صورت طبیعی همه جیز را تنظیم خواهند کرد.

وی گفت: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌های وارداتی واحدهای پرورش طیور به حجم نقدینگی بالایی نیاز پیدا خواهند کرد.

 رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند افزود: در این زمینه نیز دولت باید با بانک‌ها برای اعطای تسهیلات جهت تأمین سرمایه در گردش واحدها رایزنی داشته باشد و از طرف دیگر موانع سخت گیرانه اعطای تسهیلات نیز برداشته شود.

خیریه ادامه داد: منظور این است که تسهیلات برای سرمایه در گردش واحدهای طیور بسیار سهل‌تر از شرایط فعلی در اختیار فعالان در این عرصه قرار گیرد که این نکته نیز بسیار حائر اهمیت است.

آینده بازار مواد پروتئینی به تصمیمات دولت بستگی دارد
وی درباره پیش‌بینی از آینده بازار مواد پروتئنی اظهارکرد: به نظر من همه چیز به تصمیمات دولت بستگی دارد و اگر دولت تصمیمات خوب و مناسبی مثل حذف ۴۲۰۰ تومانی بگیرد می‌توانیم شاهد ثبات قیمت باشیم.

فعال صنعت طیور و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: البته همانطور که تأکید کردم حذف ارز۴۲۰۰ برای نهاده‌های وارداتی در نهایت نباید منجر به فشار بر مردم و به ویژه اقشار نیازمند شود و  همچنینی تدبیری برای نیاز به نقدینگی واحدهای پرورش مرغ مادر شود.

کد خبر: ۱۱۳٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha