سرداران اقتصادی کشور، کشاورزان هستند|  گزینه برتر یعنی تبدیل واردات به سرمایه گذاری
مدیر شرکت دانش بنیان کشاورزی درگفتگو با بازار:

سرداران اقتصادی کشور، کشاورزان هستند| گزینه برتر یعنی تبدیل واردات به سرمایه گذاری

بهرام زاده، مدیر بازرگانی شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تولید ادوات کشاورزی گفت: چالش های تولید در این بخش به سیاست های کلان کشور برمی گردد و لذا صنعت مستلزم داشتن یک سیاست متوازن است که چالش زا نباشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی کشور همیشه از نبود ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی مدرن لطمه دیده است و بهره برداران نمی توانند آنگونه که شایسته است بهره وری لازم را از مزارع و باغات خود داشته باشند. با این وجود شرکت های دانش بنیان طی سالهای اخیر وارد میدان شده اند و با به کار گیری تکنولوژی های روز دنیا سعی دارند این صنعت را همگام با کشورهای موفق همراهی کنند.

در این راستا خبرگزاری «بازار» گفتگویی با «ابراهیم بهرام زاده» مدیر بازرگانی یک شرکت دانش بنیان که در حوزه تولید ادوات کشاورزی، ماشین های دنباله بند و کمباین فعالیت می کند و علاوه بر تامین بازار داخل محصولات خود را به بازارهای جهانی نیز صادر می کنند گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید.

ما تولیدکنندگان ادوات و ماشین آلات کشاورزی انتظار داریم یک سیاست متوازن در بخش کشاورزی داشته باشیم که این صنعت دچار تنش ها و مسائل کمتری شود چون با امنیت غذایی نمی توان بازی کرد

*با توجه به اینکه تولید همیشه با چالش و مشکلاتی مواجه است شما در عرصه تولید ماشین آلات با چه مسائلی روبه رو هستید و چگونه آنها را برطرف می کنید؟
بخشی از چالش های اساسی  ما در حوزه تولید ماشین آلات مربوط به سیاست های کلان کشور است. ما معتقدیم که کشاورزان، سرداران اقتصادی کشور ما هستند و با وجود اینکه بعد از انقلاب همه نوع بلایی از جنگ گرفته تا تحریم سر کشاورزان ما آمده است هیچگاه از لحاظ اقتصادی ملت ما از پا در نیامده است. یکی از دلایل اصلی اش این بود که هیچگاه کشاورز دست از تولید بر نداشته و در تمام شرایط اقتصادی هیچ گاه شاهد قحطی نشدیم. به همین دلیل نباید شک داشته باشیم که سرداران اقتصادی کشاورزی ما کشاورزان هستند، منتها اینکه چقدر سهم کشاورز ما در سیاست های کلی کشور هست مهم است؛ در واقع وقتی محاسبه می کنیم می بینیم که سهم آنچنانی نداده ایم و کشاورز ما همیشه انتهای صف قرار دارد.

همانطور که می دانید الان چندسالی است کشاورزان ما حتی بخاطر بحران کم آبی در بحث کشت و کار نیز مشکل دارند با این وجود ما معتقدیم حتی در این شرایط نیز می توانیم تبدیل به یک قطب کشاورزی در منطقه شویم. بنابراین انتظار ما به عنوان تولیدکننده ادوات و ماشین آلات کشاورزی این است که کمک کنند یک سیاست متوازن در بخش کشاورزی داشته باشیم که این صنعت دچار تنش ها و مسائل کمتری شود. چرا که امنیت غذایی چیزی نیست که بتوان با آن بازی کرد.

در واقع بخش خصوصی همیشه خودش را با شرایط و کمبودها وفق می دهد و می سازد اما وقتی سیاست متوازنی وجود نداشته باشد این کار را برای ما بسیار سخت می کند لذا انتظار داریم توجه بیشتری در این خصوص شود. به خصوص اینکه توجه به این بخش متعاقبا منجر به ثبات در بازار کشاورزی می شود که همه از آن منتفع می شوند.

وقتی مبنای تفکرمان این باشد که  دستگاه ها و ماشین آلات وارداتی را بومی سازی و وارد مزارع کشور کنیم این واردات تبدیل به سرمایه گذاری می شود

*شرکت های دانش بنیان غالبا از طریق تحقیق و توسعه و وارد کردن تکنولوژی های نوین محصولات خود را تولید می کنند. شما تکنولوژی های مورد نیاز را غالبا از کجا وارد می کنید و چه بهایی بابت تامین این تکنولوژی ها می دهید؟
بحث واردات در حوزه تکنولوژی ها یک بحث R&D یا همان تحقیق و توسعه است و شاید بتوان گفت چه بهایی برای دسترسی به آن می پردازیم. در واقع ما در این حوزه سرمایه گذاری می کنیم چون درست است که واسطه واردات تکنولوژی در این عرصه کار می کنیم اما وقتی مبنای تفکرمان این باشد که این دستگاه ها بومی سازی شود این واردات تبدیل به سرمایه گذاری می شود.

به این ترتیب بیشتر تمرکز ما در حوزه واردات بر واردات تکنولوژی های اروپایی و آمریکای جنوبی است. در واقع در این حوزه  متناسب با تولیدات ما اگر بررسی کنیم می بینیم که اولین تولید کننده بزرگ دنیا آمریکای شمالی و بعد آمریکای جنوبی و پس از آن اروپا تولید کنندگان برتر محسوب می شوند. لذا ما به‌گزینی کرده ایم و بر اساس اینکه کدام تولید کننده بهتر و بیشترین تولید را برای کشاورز ما ایجاد  می کند کشور مورد نظر را برگزیده ایم تا به این ترتیب بتوانیم ماشین آلاتی تولید کنیم که بتوانیم عملکرد در واحد سطح را افزایش بدهیم.

در بحث بهره وری در واحد سطح به شکل زراعی که  در ایران داریم، غالبا تیپ افزایش تولید به آمریکای جنوب و شمال، اروپا و استرالیا نزدیک است بنابراین عمده واردات ماشین آلات از این کشورها صورت می گیرد

*تکنولوژی های چینی در این حوزه چه جایگاهی دارد؟
اگر در آمار نگاه کنیم می بینیم که چین بزرگترین تولید کننده انواع محصولات و ماشین آلات کشاورزی است منتها در بحث بهره وری در واحد سطح به شکل زراعی که ما در ایران داریم، غالبا تیپ افزایش تولید به آمریکای جنوب و شمال، اروپا و استرالیا نزدیک است. بنابراین غالبا توجه ما در واردات این تکنولوژی ها برای بومی سازی، روی اروپا و به طور خاص ایتالیا، اتریش اسپانیا است و بخشی نیز از آلمان و آمریکای جنوبی و به طور خاص برزیل و آرژانتین  است. در واقع ما علاوه بر تکنولوژی های تولید برخی از قطعات حساس را هم که هنوز در تولیدش در کشور دچار مشکل هستیم از این سیستم کمک می گیریم.

*شما وارد مقوله صادرات نیز شده اید. بازارهای هدف شما کدام کشورها است؟
صادرات ماشین آلات تولیدی شرکت ما غالبا به کشورهای همسایه، کشورهای حوزه CIS، سوریه، ترکیه، آذربایجان و غیره است. در واقع در ۱۵ سال اخیر  به حدود ۱۵ کشور صادرات داشته ایم و از سوی دیگر همچنین تکنولوژی های نوین و جدید را توانسته ایم از دیگر کشورها وارد کنیم و از روی آنها نمونه سازی و بومی سازی کنیم. به این ترتیب می توان گفت همگام با کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه تولید ماشین آلات کشاورزی کار می کنیم.

کد خبر: ۱۱۳٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha